Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1564166_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 7681
Doknr.
276778
Dato
05-11-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14.10.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren oplyse, hvilke begrundelse de otte kommuner (Samsø, Brønderslev,
Ringsted, Tårnby, Vallensbæk, Hvidovre, Stevns og Ishøj) har for at deres sagsbe-
handlingstid på bevilling af handicapbil er på mere end et år, når den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for alle kommuner under ét er cirka 33 uger, jf. Ankestyrelsens
Årsstatistik om handicapbiler fra 2014?”
Svar:
De otte kommuner har oplyst følgende om sagsbehandlingstiden:
Samsø kommune
Kommunen havde i 2014 kun én afgørelse om bevilling af handicapbil. Sagen startede
den 13. maj 2013, og den 13. september 2013 indkom nye oplysninger, som ændrede
sagen så markant, at sagen måtte behandles forfra. Sagen blev afgjort den 28. maj
2014. På den baggrund finder kommunen, at der må flere års bilstøttesager til for at
beskrive kommunens gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Brønderslev kommune
Der har været en ophobning af bilstøttesager, fordi den medarbejder, der varetog op-
gaven med at behandle disse sager, har været sygemeldt i en længere periode. Der
er nu er to medarbejdere på opgaven, og der er lavet en tids- og handleplan for at
nedbringe sagsbehandlingstiden. Aktuelt er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
15 måneder. Kommunen har det seneste år arbejdet systematisk med at reducere
sagsbehandlingstiden for at kunne leve op til sin egen besluttede maksimale sagsbe-
handlingstid, som kommunen har fastsat til 15 måneder. Kommunens mål er, at der i
december 2015 maksimalt må være 12 måneders sagsbehandlingstid og at fortsætte
denne proces med henblik på at reducere sagsbehandlingstiden yderligere.
Ringsted kommune
Der har været en ophobning af bilstøttesager, som kommunen har arbejdet målrettet
på at få nedbragt. Kommunen har en klar forventning om, at den fremtidige sagsbe-
handlingstid fra 2016 vil være bragt ned på niveau med den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for alle kommuner. Kommunen har i 2014 har haft nogle bilstøttesager,
hvor embedslægen og politiet har skullet spørges, før den kunne træffe afgørelse.
Kommunen oplyser, at embedslægen og politiet har gennemsnitlig sagsbehandlingstid
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvilke begrundelse de otte kommuner har for at deres sagsbehandlingstid på bevilling af handicapbil er på mere end et år, til social- og indenrigsministeren
1564166_0002.png
på ca. seks måneder, hvilket påvirker kommunens statistik, fordi kommunen har af-
ventet deres svar.
Tårnby kommune
Der er fra slutningen 2014 iværksat tiltag, som skal sikre kortere sagsbehandlingstid
bl.a. på bilstøtteområdet. Kommunen har oplyst, at den i perioder har haft behov for at
prioritere akutte sager foran ikke-akutte, hvilket har haft negativ effekt for sagsbehand-
lingstiden på bilstøtteområdet, men positiv effekt på sagsbehandlingstiden for krops-
bårne hjælpemidler. Kommunen har endvidere oplyst, at den først registrerer en sag
som færdigbehandlet i Ankestyrelsens statistiksystem, når den har taget stilling til
bilmærke, priser på etablering af særlig indretning og lignende, og at den dermed ikke
registrerer sagen som færdigbehandlet, når der alene er taget stilling til selve beretti-
gelsen til at modtage støtte til køb af bil.
Vallensbæk og Ishøj kommuner
De to kommuner har indgået forpligtende samarbejde om behandling af bilstøttesager.
Ishøj kommune har besvaret henvendelsen for begge kommune og påpeget, at de
fejlagtigt er taget med i statistikken for 2014 som kommuner, der havde en sagsbe-
handlingstid på over ét år, hvilket Ankestyrelsen har bekræftet over for Social- og In-
denrigsministeriet. Vallensbæk kommune havde en gennemsnitlig sagsbehandlingstid
på 6,6 uger og Ishøj kommune på 9,9 uger i 2014.
Hvidovre kommune
Den lange sagsbehandlingstid skyldes en ophobning af sager. Kommunen har oplyst,
at den fra slutningen af 2014 har iværksat en målrettet indsats for at nedbringe sags-
behandlingstiden, der bl.a. omfatter en gennemgang og forenkling af sagsgange og
opkvalificering af de medarbejdere, der varetager sagsbehandlingen.
Stevns kommune
Kommunen prioriterer i ansøgningerne, så sager om fx særlig indretning og reparatio-
ner af bil behandles først. Kommunens gennemsnitlige sagsbehandlingstid ville have
været kortere, hvis disse sager var medtaget i opgørelsen og ikke kun de otte sager
om støtte til køb af bil, som kommunen har indberettet til statistikken for 2014. Kom-
munen er i gang med en større oprydning på området og forventer, at det vil give en
positiv effekt på sagsbehandlingstiden.
Afslutningsvis bemærkes, at Ankestyrelsens bilstatistik viser, at der er stor forskel på
kommunernes gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Social- og Indenrigsministeriet vil
derfor undersøge mulighederne for at udbrede best practice, så de kommuner, der har
en lang sagsbehandlingstid, kan effektivisere ved at lære af de kommuner, som har
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 måneder.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2