Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1576112_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9083
Doknr.
290611
Dato
04-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 55 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV).
Spørgsmål nr. 55:
”I loven om socialtilsyn (lovbekendtgørelse nr. 1054 af den 8. september 2015) læg-
ges der stor vægt på et dialogbaseret tilsyn. Ministeren bedes oplyse, hvad der skal
forstås ved et ’dialogbaseret tilsyn’?”
Svar:
Socialtilsynets tilsynsvirksomhed skal både have et kontrol- og kvalitetsudviklingsper-
spektiv. Formålet med det driftsorienterede tilsyn er som fastsat i socialtilsynslovens §
7, stk. 1, 2. pkt., dels at føre kontrol med forholdene i tilbuddet, dels at indgå i dialog
med tilbuddene med henblik på at fastholde og udvikle kvaliteten i det enkelte tilbud.
Omdrejningspunkter for dialogen kan f.eks. være udviklingen i tilbuddets resultater,
udviklingen i tilbuddets målgruppe samt tilbuddets kvalitetsudvikling.
Herudover forudsættes det forud for en afgørelse om ophør af en godkendelse, at der
har været en forhandling og dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om baggrunden
for overvejelserne om ophør af godkendelsen, samt at tilbuddet har fået mulighed for
at rette op på de forhold, der ligger til grund herfor. Dette er anført i bemærkningerne
til socialtilsynslovens § 5, stk. 5, hvorefter socialtilsynet kan træffe afgørelse om ophør
af godkendelsen af et tilbud, hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for
godkendelse.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann