Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1581438_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Samråd i SOU om forsinkede puljemidler
Tid og sted: Torsdag den 19. november 2015 kl. 10.15-11.15
SOU alm. del - samrådsspørgsmål E
”Mener ministeren, at Social- og Indenrigsministeriet giver de
frivillige kræfter i eksempelvis KFUM-regi gode rammer for deres
arbejde, når ministeriet ikke overholder de fastsatte tidsrammer for
svar på ansøgning om økonomiske midler til gavn for udsatte
grupper, jf. artikel fra Jyllandsposten den 28. september 2015:
"Frivillig i social indsats: Vores arbejde forsinkes af
Socialstyrelsen"? Og hvilke initiativer vil ministeren igangsætte for
at sikre, at udmøntningsdatoen ligger i god tid inden
projektperiodens start? Hvordan hænger Social- og
Indenrigsministeriets administration af de sociale puljer sammen
med regeringens ambition om, at "Det frivillige foreningsliv skal
have gode vilkår", som det hedder i regeringsgrundlaget fra
2015?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen
(S).
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 19/11-15 om de økonomiske rammer for frivilligt socialt arbejde, til social- og indenrigsministeren
1581438_0002.png
Svar:
Tak for ordet og for lejligheden til at gentage mit budskab fra den
artikel, som spørger henviser til i sit spørgsmål:
Lad mig starte med at gentage, at sagsbehandlingen af de omtalte
puljer har været for lang. Det er selvfølgelig ikke godt nok.
Midlerne skal ud og virke dér, hvor de er tiltænkt; hos de frivillige
organisationer og foreninger. Derfor er jeg også glad for at kunne
oplyse, at alle fire puljer nu er udmøntet. Men der skal
fremadrettet strammes op, så den sagsbehandling, der er
forbundet med puljemidlerne, følger de aftalte tidsplaner.
Efter, at jeg er blevet minister, er puljeadministrationen blevet
flyttet til Socialstyrelsen, og de har fået en klar opgave om at
skabe en bedre administration af puljerne. Jeg ved, at styrelsen
prioriterer området højt, og jeg har en klar forventning om, at
styrelsen fremadrettet kan sikre en hensigtsmæssig udmøntning
på området.
Jeg vil i det følgende redegøre for de formelle rammer for Social-
og Indenrigsministeriets forvaltning af ansøgningspuljer. Derefter
vil jeg beskrive de tiltag, som Socialstyrelsen siden august, hvor
styrelsen overtog ansvaret for udmøntningen af tilskud på
ministerområdet, har igangsat for at sikre en bedre planlægning af
ansøgningspuljerne fremover. Endelig vil jeg kommentere de
konkrete forsinkelser, som spørgeren henviser til.
Social- og Indenrigsministeriet forvalter en række
ansøgningspuljer, der skal understøtte den frivillige sociale
indsats. Der gives blandt andet støtte til frivillige foreninger og
organisationers drift og udvikling.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 19/11-15 om de økonomiske rammer for frivilligt socialt arbejde, til social- og indenrigsministeren
1581438_0003.png
Forvaltningen af ansøgningspuljer skal selvfølgelig være korrekt,
effektiv og gennemsigtig.
Korrekt forvaltning af tilskud indebærer, at forvaltningen skal være
tilrettelagt i overensstemmelse med de gældende regler og
principper på området. Her er det meget væsentligt, at der er lige
behandling af alle ansøgere.
Samtidigt skal planlægningen af tilskudsforvaltningen være
effektiv. De nødvendige oplysninger og den fornødne vejledning
skal være tilgængelig. Man skal kort sagt kunne komme i kontakt
med forvaltningen. Og man skal kunne forstå, hvad der bliver
kommunikeret. Og så skal vi indfri de forventninger, som for
eksempel frivillige organisationer har til os om at overholde de
tidsfrister, der er meldt ud.
Endeligt skal forvaltningen være gennemsigtig, så man kan have
tiltro til, at de afgørelser om tilskud, der træffes, sker på et sagligt
og veloplyst grundlag og i overensstemmelse med de politiske
hensigter, der er med at afsætte midlerne.
I 2015 har der i det daværende Ministerium for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold og det nuværende Social- og
Indenrigsministerium været udmeldt mange ansøgningspuljer. Og
jeg kan desværre konstatere, at der har været en del forsinkelser.
Det har givet anledning til frustration blandt ansøgerne, som
planlægger efter de frister, som er meldt ud. Det har jeg forståelse
for. Og det er ikke godt nok.
Hvad angår frivillighedsområdet, som vi taler om i dag, har jeg
efter min tiltræden fulgt op på, at Socialstyrelsen hurtigt får
udmøntet de ansøgningspuljer, hvor ansøgerne har siddet og
ventet på svar. Det er nu sket. Og i de tilfælde, hvor
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 19/11-15 om de økonomiske rammer for frivilligt socialt arbejde, til social- og indenrigsministeren
1581438_0004.png
annonceringen af ansøgningspuljer har været forsinket, har jeg
bedt om, at de blev meldt ud. Det er også sket. Så ja, der har
været forsinkelser i 2015, men jeg noterer mig, at Socialstyrelsen
forventer at udmønte alle resterende ansøgningspuljer for 2015
inden årets udgang. Det er jeg tilfreds med.
Socialstyrelsen har oplyst mig om, at man er meget optaget af, at
tilskudsområdet skal forvaltes korrekt, effektivt og gennemsigtigt,
og at planlægningen af tilskudsforvaltningen skal styrkes. Der skal
blandt andet udarbejdes bedre tidsplaner. Og der skal arbejdes
videre med stadig mere effektive sagsbehandlingsprocesser.
Endvidere skal der være fokus på, hvordan styrelsen bedst kan
vejlede ansøgerne om de krav, der bliver stillet, så der ikke sker
forsinkelser, fordi det er nødvendigt at indhente yderligere
oplysninger fra ansøgeren.
Samrådsspørgsmålet kredser blandt andet om, hvordan man
tilrettelægger tilskudsforvaltningen, så hensynet til
tilskudsmodtagernes planlægning af deres aktiviteter tilgodeses.
Det vil jeg gerne kommentere. Først vil jeg dog gerne introducere
nogle af de centrale processer i tilskudsforvaltningen, så der er
klarhed om, hvad vi taler om.
Når en ansøgningspulje udmeldes, annonceres den på den
elektroniske ansøgningsportal. I forbindelse med annonceringen
bliver ansøgere orienteret om, hvilken projektperiode de kan søge
om støtte til deres aktiviteter i. Og de bliver orienteret om den
forventede udmøntningsdato; det vil sige, hvornår de kan forvente
en afgørelse af, om de får tilskud til projektet.
Der findes ikke én entydig standard for, hvordan en
ansøgningspulje bedst tilrettelægges. For eksempel i forhold til
hvornår på året puljen skal annonceres, hvornår afgørelsen om
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 19/11-15 om de økonomiske rammer for frivilligt socialt arbejde, til social- og indenrigsministeren
1581438_0005.png
tilskuddene skal træffes, og hvornår aktiviteterne i projektet skal
ligge. Det afhænger alt sammen af formålet med puljen.
Det vil jeg gerne knytte et par bemærkninger til.
Som det er i dag, har nogle ansøgningspuljer til formål at
understøtte driften af for eksempel frivillige foreninger, som er i
gang hele året. For disse puljer er det ikke praktisk muligt at
annoncere, sagsbehandle og træffe afgørelse den 1. januar i det
finansår, man har bevilling. Derfor håndterer man det sådan, at
puljen udmøntes på et senere tidspunkt i løbet af kalenderåret.
Men man giver samtidig mulighed for, at der kan gives tilskud til at
dække udgifter, som er afholdt, før tilskuddet er givet.
I den situation vil projektperioden rent teknisk begynde før det
tidspunkt, hvor ansøgere får svar på deres ansøgning. Og det er
rent faktisk en fordel for de frivillige organisationer, da de ellers
ikke ville kunne få dækket udgifter til aktiviteter, der ligger mellem
1. januar det givne år og datoen for puljens udmøntning.
De øvrige ansøgningspuljer har til formål at støtte specifikke
projekter, som først igangsættes, når der er givet tilsagn om
støtte. Derfor oplyser man udmøntningsdatoen i det skriftlige
vejledningsmateriale, når ansøgningspuljen udmeldes. Formålet
er at sikre, at ansøgernes projekter kan planlægges i
overensstemmelse med den udmeldte udmøntningsdato. Og her
er det så til gengæld vigtigt, at ansøgerne får svar inden for den
udmeldte frist.
Nogle af ansøgningspuljerne støtter aktiviteter, som skal afholdes
inden for et bestemt tidsrum. Det kan for eksempel være
sommerferieprojekter eller julehjælp. Her er det selvsagt helt
centralt, at udmøntningsdatoen ligger i tilstrækkeligt god tid inden
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 19/11-15 om de økonomiske rammer for frivilligt socialt arbejde, til social- og indenrigsministeren
1581438_0006.png
aktiviteterne skal afholdes, så organisationerne får gode rammer
for at planlægge og afholde aktiviteterne. Det er for eksempel ikke
tilfredsstillende, hvis ansøgere først i juli får svar på deres
ansøgning om at afholde aktiviteter i sommerferien.
Helt generelt skal det være sådan, at man kan stole på de datoer,
som Socialstyrelsen melder ud, så man kan planlægge sit projekt
på den bedst mulige måde – og uden forsinkelser.
Jeg lægger vægt på, at vi forvalter de tilskud, som mange frivillige
foreninger ansøger om, korrekt, effektivt og gennemsigtigt. Som
sagt har der været forsinkelser. Og det er ikke tilfredsstillende.
Vi ønsker i regeringen at skabe gode rammer og vilkår for
frivilligheden i Danmark. Det vil jeg give Christian Rabjerg Madsen
helt ret i, at de forsinkede puljemidler ikke er med til at støtte op
om.
Konkret har jeg sørget for, at det fremover entydigt er
Socialstyrelsen, der har ansvaret for at udmelde og udmønte
puljerne. Og jeg har fulgt op på, at Socialstyrelsen hurtigt har fået
udmøntet de puljer, hvor ansøgerne har siddet og ventet på svar,
og udmeldt de puljer, som endnu ikke var annonceret. Begge dele
er nu sket.
I tillæg hertil har Socialstyrelsen forsikret mig om, at
planlægningen af tilskudsforvaltningen styrkes. Med styrelsens
klare fokus på at forbedre den hidtidige planlægning af
ansøgningspuljerne og deres udmøntning er jeg betrygget i, at
den frivillige verden kan få en god behandling i kontakten med
vores tilskudsforvaltning. Og jeg har naturligvis en forventning om,
at rettidighed er en prioritet ved kommende udmøntninger.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 19/11-15 om de økonomiske rammer for frivilligt socialt arbejde, til social- og indenrigsministeren
1581438_0007.png
I forhold til regeringens prioritering af frivillighedsområdet kan jeg
afsluttende nævne, at vi med satspuljeaftalen har afsat 39,9 mio.
kr. til en styrkelse af infrastrukturen og rammerne for frivilligheden
i Danmark. Det er jeg glad for og stolt af, og denne prioritering er
et klart udtryk for regeringens ambition om at give det frivillige
foreningsliv gode vilkår.
Tak for ordet.
7