Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9029
Doknr.
293423
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 50 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 50:
”Vil ministeren levere en sammenlignelig oversigt fra de nordiske lande, som vi nor-
malt sammenligner os med, der belyser eksisterende sanktionsmuligheder over for
kommunerne i forbindelse med grove fejl i sagsbehandlingen på området for udsatte
børn og unge?”
Svar:
1.
Ministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet taget udgangspunkt i rapporten
Kommunelovene i Norden – En kartlegging og sammenligning, Høgskolen i Oslo og
Akershus, 2013, rapport 13, som indeholder beskrivelser og sammenligninger af
kommunalretlige forhold på daværende tidspunkt i Danmark, Finland, Norge og Sveri-
ge.
Det bemærkes, at rapporten indeholder overordnede og generelle beskrivelser af for-
holdene i de nævnte lande med udgangspunkt i den overordnede lovgivning om de
styrelsesretlige forhold i kommunerne. Rapporten tager således ikke udgangspunkt i
området for børn og unge.
Ministeriet har videre for så vidt angår Norge inddraget Statlig tilsyn med kommune-
sektoren – noen hovedtrekk, Marius Stub, der indgår som et bidrag i Nordiskt Semina-
rium: Administrative sanktion – Utmaningar og möjligheter, Helsingfors, 2011, som er
udgivet af Helsingfors Universitet og Nordisk Ministerråd. Det bemærkes, at dette
bidrag heller ikke tager særskilt udgangspunkt i området for børn og unge.
2.
For så vidt angår muligheden for at anvende sanktioner over for enkelte folkevalgte,
fremgår det af Kommunelovene i Norden – En kartlegging og sammenligning, pkt.
6.6.10, at der i alle lande er en vis adgang til at anvende strafsanktioner over for de
enkelte medlemmer.
Der er ifølge rapporten ikke fastsat regler om anden sanktionering af enkelte folke-
valgte i den overordnede kommunelovgivning i Finland, Norge eller Sverige.
I Norge er sanktioner ifølge rapporten mest aktuelle ved brud på tavshedspligten. Det
vil i givet fald være en overtrædelse af straffeloven, som kan straffes med bøde eller
fængsel.
I Sverige er der ikke adgang til at anvende straf for tjenestefejl over for folkevalgte i
kommunalbestyrelser. Folkevalgte i nævn har ansvar for tjenestefejl i det omfang, at
de behandler sager, der vedrører myndighedsudøvelse over for borgere. Det fremgår
ikke af rapporten, hvilke(n) straf(fe) der kan blive tale om.