Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1581950_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9029
Doknr.
293423
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 50 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 50:
”Vil ministeren levere en sammenlignelig oversigt fra de nordiske lande, som vi nor-
malt sammenligner os med, der belyser eksisterende sanktionsmuligheder over for
kommunerne i forbindelse med grove fejl i sagsbehandlingen på området for udsatte
børn og unge?”
Svar:
1.
Ministeriet har ved besvarelsen af spørgsmålet taget udgangspunkt i rapporten
Kommunelovene i Norden – En kartlegging og sammenligning, Høgskolen i Oslo og
Akershus, 2013, rapport 13, som indeholder beskrivelser og sammenligninger af
kommunalretlige forhold på daværende tidspunkt i Danmark, Finland, Norge og Sveri-
ge.
Det bemærkes, at rapporten indeholder overordnede og generelle beskrivelser af for-
holdene i de nævnte lande med udgangspunkt i den overordnede lovgivning om de
styrelsesretlige forhold i kommunerne. Rapporten tager således ikke udgangspunkt i
området for børn og unge.
Ministeriet har videre for så vidt angår Norge inddraget Statlig tilsyn med kommune-
sektoren – noen hovedtrekk, Marius Stub, der indgår som et bidrag i Nordiskt Semina-
rium: Administrative sanktion – Utmaningar og möjligheter, Helsingfors, 2011, som er
udgivet af Helsingfors Universitet og Nordisk Ministerråd. Det bemærkes, at dette
bidrag heller ikke tager særskilt udgangspunkt i området for børn og unge.
2.
For så vidt angår muligheden for at anvende sanktioner over for enkelte folkevalgte,
fremgår det af Kommunelovene i Norden – En kartlegging og sammenligning, pkt.
6.6.10, at der i alle lande er en vis adgang til at anvende strafsanktioner over for de
enkelte medlemmer.
Der er ifølge rapporten ikke fastsat regler om anden sanktionering af enkelte folke-
valgte i den overordnede kommunelovgivning i Finland, Norge eller Sverige.
I Norge er sanktioner ifølge rapporten mest aktuelle ved brud på tavshedspligten. Det
vil i givet fald være en overtrædelse af straffeloven, som kan straffes med bøde eller
fængsel.
I Sverige er der ikke adgang til at anvende straf for tjenestefejl over for folkevalgte i
kommunalbestyrelser. Folkevalgte i nævn har ansvar for tjenestefejl i det omfang, at
de behandler sager, der vedrører myndighedsudøvelse over for borgere. Det fremgår
ikke af rapporten, hvilke(n) straf(fe) der kan blive tale om.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren kan foreslå alternative sanktionsmuligheder, der ligger indenfor det kommunale selvstyre, overfor de kommuner, der begår grove fejl i sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge, til social- og indenrigsministeren
1581950_0002.png
I Finland er en folkevalgt ifølge rapporten erstatningsansvarlig for fejlagtig adfærd,
som forårsager skade for kommunen eller udenforstående. Et ansvar forudsætter en
afgørelse herom ved domstolene.
I Danmark kan en folkevalgt straffes med bøde efter kommunestyrelseslovens § 61,
hvis vedkommende forsætligt eller groft uagtsomt har gjort sig skyldig i grov tilsidesæt-
telse af de pligter, som den pågældendes hverv medfører.
For så vidt angår forholdene i Danmark kan i øvrigt henvises til svar af 22. oktober
2015 på SOU alm. del spørgsmål 111. Det kan hertil videre bemærkes, at det i Dan-
mark ligeledes vil kunne strafsanktioneres, hvis et eller flere medlemmer af en kom-
munalbestyrelse ikke overholder sin tavshedspligt, jf. her straffelovens § 152 om tavs-
hedspligt samt kommunestyrelseslovens § 61.
3.
Ud over sanktioner rettet mod det enkelte medlem som følge af dennes manglende
overholdelse af sine pligter kan de kommunale tilsynsmyndigheder reagere over for en
kommunalbestyrelses beslutninger eller undladelser, hvis beslutningerne eller undla-
delserne vurderes at være i strid med lovgivningen. Det kan ske i form af suspension
eller annullation af kommunale beslutninger, jf. kommunestyrelseslovens § 50 a, og
anlæg af et anerkendelsessøgsmål, jf. kommunestyrelseslovens § 51.
I Finland, Norge og Sverige har tilsynsmyndigheden pligt til at ophæve ulovlige beslut-
ninger.
For så vidt angår Norge fremgår videre af Statlig tilsyn med kommunesektoren – noen
hovedtrekk, pkt. 3, at fylkesmannen som led i det løbende tilsyn med kommunerne
kan give pålæg om at rette op på det ulovlige forhold. Det anføres videre, at det ved
forberedelsen af lovgivningen blev drøftet, om staten inspireret af det danske system
burde have mere vidtgående beføjelser i form af f.eks. tvangsbøder. Dette blev dog
afvist under henvisning til, at man ikke mente, at sådanne regler ville få den tilsigtede
virkning.
I Danmark kan en beslutning, der klart strider mod lovgivningen, hvis den er bragt til
udførelse, kun suspenderes eller sættes ud af kraft, hvis 1) en part over for statsfor-
valtningen skriftligt fremsætter begæring herom, 2) der ikke efter anden lovgivning er
en klageinstans og 3) væsentlige hensyn, særlig til private interesser, ikke taler her-
imod, jf. her kommunestyrelseslovens § 50 a, stk. 1.
Tilsynsmyndigheden kan herudover anvende tvangsbøder, erstatningssøgsmål og
erstatningsretlig bod mod det enkelte medlem, jf. svar af 22. oktober 2015 på SOU
alm. del spørgsmål 111 og kommunestyrelseslovens §§ 50 b-d.
4.
På det grundlag kan opstilles følgende oversigt vedrørende de overordnede og
generelle styrelsesretlige muligheder for at anvende strafferetlige og øvrige sanktioner
over for enkelte ansvarlige medlemmer af kommunalbestyrelser i Danmark, Finland,
Norge og Sverige:
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren kan foreslå alternative sanktionsmuligheder, der ligger indenfor det kommunale selvstyre, overfor de kommuner, der begår grove fejl i sagsbehandlingen på området for udsatte børn og unge, til social- og indenrigsministeren
1581950_0003.png
Danmark
Brud på tavshedsplig-
ten
Bøde efter kommune-
styrelseslovens § 61
ved grov tilsidesættel-
se af pligter, som
følger af hvervet
Ophæve (annullere og
suspendere) ulovlige
beslutninger under
visse betingelser
Tvangsbøder
Erstatningssøgsmål
Erstatningsretlig bod
Anlæg af anerkendel-
sessøgsmål
Finland
Norge
Sverige
Folkevalgte medlem-
mer af kommunalbesty-
relser er ikke omfattet
af strafferetlige sanktio-
ner.
Brud på tavshedsplig- Brud på tavshedsplig-
ten
ten
Erstatningssøgsmål
Pligt til at ophæve
ulovlige beslutninger
Brud på stemmepligten
Brud på mødepligten
Folkevalgte i nævn har
Pligt til at ophæve ulov- ansvar for tjenestefejl
lige beslutninger
ved sager om myndig-
hedsudøvelse over for
borgere.
Pligt til at ophæve ulov-
lige beslutninger
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3