Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1677150_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7227
Doknr.
399084
Dato
17-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 461 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 461:
”Ministeren bedes redegøre detaljeret for, hvad reglerne er for kommuners og
regioners tilsyn med, at de virksomheder, som løser kommunale og regionale
serviceopgaver, f.eks. rengøring i kommunale daginstitutioner eller på hospitaler,
overholder gældende overenskomster over for deres ansatte og lovgivningen
generelt. Desuden bedes ministeren redegøre for, hvem (hvilke instanser) i
kommuner og regioner der har ansvaret for at sikre dette tilsyn med virksomheder,
som løser kommunale og regionale serviceopgaver. Spørgsmålet ønskes besvaret
inden finansministerens besvarelse af samrådsspørgsmål S.”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at det er kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, der
har det overordnede ansvar for hele den kommunale/regionale virksomhed.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet har som udgangspunkt fri adgang til at indgå
aftaler med private om at løse kommunale eller regionale opgaver. De forpligtelser,
som en kommune/region har efter lovgivningen, kan kommunen/regionen ikke fraskri-
ve sig ved aftaler med private. Uanset om den faktiske opgaveudførelse overlades til
en privat, vil det således fortsat være kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet,
der har ansvaret for, at lovgivningens krav til opgavens varetagelse opfyldes.
Set i lyset af, at dette spørgsmål er stillet i sammenhæng med besvarelsen af sam-
rådsspørgsmål G (tidligere S), forstår jeg det således, at der med ”gældende overens-
komster overfor de ansatte og lovgivning generelt” særligt menes overenskomster og
regler på det arbejds- og ansættelsesretlige område. Jeg kan oplyse, at der ikke inden
for Social- og Indenrigsministeriet ressort findes særlige regler om tilsyn med virksom-
heder, som løser kommunale og regionale serviceopgaver.
Jeg har derfor hørt Beskæftigelsesministeriet, som har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriets cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014 regulerer brug af ar-
bejdsklausuler i offentlige kontrakter. Til cirkulæret er knyttet vejledning nr. 9472 af
samme dato.
Det fremgår af cirkulærets § 2, stk. 1, at statslige myndigheder skal anvende arbejds-
klausuler i alle kontrakter om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller
ydelse af tjenester uanset kontraktens størrelse. I cirkulærets § 3, stk. 1, er det fastsat,
at arbejdsklausulen skal sikre ansatte hos leverandører og eventuelle underleveran-
dører, som medvirker til at opfylde kontrakten, løn (herunder særlige ydelser), arbejds-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: MFU spm. om at redegøre detaljeret for, hvad reglerne er for kommuners og regioners tilsyn med, at de virksomheder, som løser kommunale og regionale serviceopgaver, f.eks. rengøring i kommunale daginstitutioner eller på hospitaler, overholder gældende overenskomster over for deres ansatte og lovgivningen generelt, til social- og indenrigsministeren
1677150_0002.png
tid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for ar-
bejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område. Af cirkulærets § 7 fremgår, at ordregiver
skal gennemføre nødvendig kontrol af, om leverandøren og eventuelle underleveran-
dører overholder arbejdsklausulen.
Der stilles således ikke krav om, at leverandører og eventuelle underleverandører skal
være omfattet af en overenskomst som nævnt, men alene om, at ansatte, der medvir-
ker til at opfylde kontrakten, skal have vilkår mindst på niveau med, hvad der fremgår
af en overenskomst som nævnt. Leverandører og eventuelle underleverandører kan
således være uden overenskomst eller omfattet af en anden overenskomst og allige-
vel overholde arbejdsklausulen.
Kravet om, at de pågældende ansatte skal have vilkår efter en overenskomst som
nævnt, er i overensstemmelse med EU-retten, idet der henvises til, at udstatione-
ringsdirektivet (direktiv 96/71/EF) i artikel 3, stk. 8, giver medlemsstater, som ikke
anvender almengjorte overenskomster, mulighed for at lægge overenskomster som
nævnt til grund.
For så vidt angår kommuners og regioners brug af arbejdsklausuler fremgår det af
cirkulærets § 8, at det henstilles, at kommuner og regioner anvender arbejdsklausuler
efter retningslinjerne i cirkulæret, men der er ikke noget krav om, at kommuner og
regioner gør det. Derfor er der heller ikke noget krav om, at kommuner og regioner
fører kontrol med overholdelse af en eventuel arbejdsklausul. Mange kommuner og
regioner anvender arbejdsklausuler og fører kontrol med overholdelsen heraf, men
hverken cirkulæret eller anden generel regulering fastsætter specifikke krav i den hen-
seende.
I relation til kontrol og tilsyn med overholdelse af øvrig regulering på Beskæftigelses-
ministeriets område, herunder overholdelse af ansættelsesretlige regler og arbejdsmil-
jølovgivningen, bemærkes, at denne indsats varetages af relevante instanser og myn-
digheder, herunder Arbejdstilsynet, på almindelig vis.”
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2