Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8919
Doknr.
289220
Dato
15-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 45 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 45:
”Når udvalget stiller spørgsmål til ministeren om at få f.eks. en redegørelse på et for-
løb, der indeholder personfølsomme oplysninger, svarer ministeren oftest fortroligt. Vil
ministeren redegøre for, hvorfor ministeren svarer fortroligt, hvilke kriterier, der ligger
til grund for dette, og om det ikke ville være muligt at anonymisere eller fjerne person-
følsomme oplysninger i sådanne redegørelser, så personerne ikke var genkendelige,
og ministeren dermed kunne svare offentligt på en problemstilling, så også befolknin-
gen kunne få denne indsigt?”
Svar:
1.
Regeringen og KL er enige om en række principper for kommunalt-statsligt samar-
bejde, jf. kommuneøkonomiaftalen for 2016. Et af principperne handler om, at enkelt-
sager skal løses konkret.
Det betyder bl.a., at enkeltsager, der ikke er repræsentative for den generelle opgave-
varetagelse, ikke bør give anledning til ny regulering eller lovgivning generelt.
Lokalpolitikere skal påtage sig ansvaret for at løse konkrete sager ud fra de konkrete
vilkår.
2.
Når dette er sagt, kan jeg oplyse følgende om de retlige rammer for ministeriets
indhentelse og videregivelse af fortrolige oplysninger, herunder følsomme personop-
lysninger til Folketinget:
2.1.
Når et folketingsudvalg beder om en redegørelse om et forløb på det sociale om-
råde, er der ofte tale om oplysninger, som Social- og Indenrigsministeriet ikke er i
besiddelse af.
Efter den kommunale styrelseslov har en minister inden for sit ressortområde mulig-
hed for at indhente oplysninger fra en kommune, herunder om kommunens dispositio-
ner i enkeltsager. Det gælder også fortrolige oplysninger.
Det er en forudsætning, at anmodningen om oplysningerne er et sagligt led i udøvel-
sen af ministerens generelle ressorttilsyn eller ministerens adgang til at udtale sig om
lovligheden af kommunale dispositioner eller undladelser i enkeltsager.
2.2.
Folketinget, et folketingsudvalg eller de enkelte medlemmer af Folketinget kan
ikke i almindelighed pålægge en minister at give Folketinget eller udvalget oplysnin-
ger, herunder fortrolige oplysninger, som centraladministrationen er i besiddelse af