Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1668723_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
15 minutter
Social- og Indenrigsudvalget
Besvarelse af samrådsspørgsmål R
Torsdag den 22. september kl. 12-13
Spørgsmålet motiveres af spørgeren Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) inden besvarelsen.
Samrådsspørgsmål R:
Hvad mener ministeren om, at flere borgere bor i almene
plejeboliger eller andre tilbud, der ikke er § 108 tilbud efter
serviceloven, på trods af at de er visiteret til et § 108 botilbud efter
serviceloven, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at
kommunerne ikke driver bosteder på et juridisk forkert grundlag?
Desuden bedes ministeren oplyse, hvilket kendskab ministeren
har haft til denne praksis i kommunerne, og hvor længe ministeren
har været bekendt hermed.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0002.png
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet her i dag. Og tak til spørgeren for
at uddybe spørgsmålet, som vi skal drøfte i dag.
Jeg bliver først bedt om at svare på, hvad jeg mener om, at flere
borgere bor i almene plejeboliger eller andre tilbud, der ikke er §
108 tilbud efter serviceloven, selvom de er visteret til et § 108
botilbud.
Jeg bliver også bedt om at forklare, hvad jeg vil gøre for at sikre,
at kommunerne ikke driver botilbud på et forkert juridisk grundlag.
Endelig bliver jeg spurgt til mit kendskab til denne praksis, og hvor
længe jeg har kendt til problemstillingen.
Inden jeg går i gang med at besvare de forskellige spørgsmål, vil
jeg gerne knytte et par ord til de forskellige boformer og forklare,
hvordan serviceloven adskiller bolig og den støtte, borgeren er
visiteret til.
Jeg vil også gerne starte med at slå fast, at jeg er meget
opmærksom på, at reglerne om de forskellige boformer er meget
komplicerede og detaljerede. Men det er også vigtigt for mig at få
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0003.png
understreget, at noget af kompleksiteten i reglerne er til for at sikre
borgernes retssikkerhed.
[Adskillelse af bolig og støtte]
Mennesker med handicap, som er visiteret til en bolig, bor
hovedsageligt enten i et botilbud efter serviceloven eller i en
almen ældre- og handicapbolig efter almenboligloven. Regler om
almene ældre- og handicapboliger hører hjemme under
Udlændinge-, Integration- og Boligministeriets område, mens
midlertidige og længerevarende botilbud efter serviceloven hører
under mit ministerium.
Den bolig man bor i, og den hjælp og støtte man er visiteret til, er
adskilt. Det betyder, at boliglovgivningen og servicelovens
midlertidige og længerevarende botilbud
kun
regulerer selve
boformen – altså, sagt lidt populært, de mursten borgeren ”bor i”.
Den hjælp og støtte den enkelte borger har behov for skal gives
uafhængigt af,
hvilken type bolig man bor i. Indsatsen borgeren er
visiteret til, kan eksempelvis være personlig og praktisk hjælp efter
servicelovens § 83 eller socialpædagogisk bistand efter
servicelovens § 85.
Der er forskelle på, om man bor i et botilbud efter serviceloven,
eller om man bor i en boform efter almenboliglovens § 105. Hvis
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0004.png
man bor i et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108,
er man eksempelvis ikke lejer af boligen, men man får et
boligdokument, som giver lejerlignende rettigheder.
Hvis man derimod bor i en boform efter almenboligloven, er man
lejer, hvilket blandt andet betyder, at man får en lejekontrakt med
samme lejerettigheder og pligter, som gælder for alle øvrige lejere
af almene boliger.
Men uanset om man bor i et botilbud efter serviceloven eller i en
ældre- og handicapbolig efter almenboligloven, er kommunerne
forpligtet til at sikre, at den enkelte beboer får den rette hjælp og
støtte. Det betyder eksempelvis, at en beboer i et botilbud kan
være visiteret til massiv hjælp og støtte til alle hverdagens
gøremål, mens en anden beboer i det samme botilbud selv klarer
den personlige hygiejne, men får hjælp og støtte til at få struktur
på hverdagen.
At boligen og den indsats borgeren er visiteret til, er adskilt,
betyder også, at en beboer langt hen ad vejen kan blive boende i
sin bolig, også selvom behovet for hjælp og støtte ændrer
karakter. Hvis en beboer med alderen eksempelvis får et øget
behov for hjælp til personlige gøremål, vil kommunen skulle
tilpasse sin indsats hertil.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0005.png
Det er altså lige meget, hvilken type boform den enkelte borger
bor i – kommunerne skal altid sikre, at der er tilstrækkelig hjælp og
bemanding til at imødekomme beboernes behov. Og det har heller
ikke betydning for den hjælp og støtte, den enkelte skal have, om
beboeren eksempelvis er lejer af boligen eller ej.
[Om forkert visiterede borgere]
Nu vil jeg gå over til besvarelsen af de spørgsmål, som er stillet.
Mit svar på spørgsmålet om, hvad jeg mener om, at flere borgere
bor i almene plejeboliger eller andre tilbud, der ikke er § 108 tilbud
efter serviceloven, selvom de er visteret til et § 108 botilbud,
hænger sammen med de pointer, jeg lige har nævnt.
Men først og fremmest vil jeg gerne pointere, at kommunerne
ikke
driver bosteder på et juridisk forkert grundlag, som der også bliver
spurgt ind til i samrådsspørgsmålet. Kommunerne kan enten drive
boformer til mennesker med handicap efter serviceloven eller efter
almenboligloven – og det er der ikke noget juridisk forkert i.
Problemet er, at der i nogle kommuner ikke er
sammenhæng
mellem borgerens visitation og boformens juridiske grundlag. Men
det er primært et juridisk problem, og ikke et problem i forhold til
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0006.png
den hjælp og støtte den enkelte borger skal tilbydes af
kommunen.
Når det så er sagt, skal der selvfølgelig være styr på det juridiske
grundlag. Det er ikke lovligt, at der er beboere, som er visiteret til
et botilbud efter servicelovens § 108, men reelt bor i en almen
ældre- og handicapbolig oprettet efter almenboliglovens § 105.
Det kan jo have betydning for beboerens rettigheder og pligter i
forhold til boligen – men som jeg nævnte lige før, har det
ikke
betydning for, at kommunerne skal levere den indsats, den
enkelte har behov for.
Boformens juridiske grundlag har heller
ikke
betydning for, om
socialtilsynet fører tilsyn eller ej. Socialtilsynene fører nemlig
både tilsyn med botilbud oprettet efter serviceloven og almen
ældre- og handicapboliger efter almenboliglovens § 105.
Men at det ikke har en indholdsmæssig betydning ændrer ikke på,
at kommunerne selvfølgelig skal have bragt disse
uoverensstemmelser i orden, og det er socialtilsynene allerede i
tæt dialog med kommunerne om.
[Omfanget af problemet]
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0007.png
Nu vil jeg gå over til besvarelse af spørgsmålet om, hvor længe
jeg har kendt til, at der i nogle kommuner ikke er
overensstemmelse mellem, hvilken type bolig borgeren er visiteret
til, og hvilke type bolig borgeren bor i.
Da socialtilsynene tilbage i 2014 begyndte arbejdet med at
godkende de forskellige boformer, har tilsynet kunnet konstatere,
at der i praksis har været usikkerhed om, hvorvidt den enkelte
boform er omfattet af det ene eller det andet sæt regler.
Derudover har jeg blandt andet også fået en henvendelse fra Høje
Taastrup Kommune om problemet med at få skabt sammenhæng
mellem borgernes visitation og borformens juridiske grundlag.
Som det også fremgår af svaret på alm. del. spørgsmålet, som I
har fået tilsendt, foreligger der ikke statistik, der kan belyse, om og
i hvilket omfang borgere visiteret til § 108 bor i botilbud med et
andet lovgrundlag.
Hvis vi vil skulle belyse omfanget af problemstillingen, ville det
kræve, at vi bad alle kommunerne gennemgå deres visitationer til
botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108 samt boliger efter
almenboliglovens § 105, som benyttes til borgere med handicap,
sammenholdt med den bolig, borgerne bor i.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0008.png
Dette vil være en meget omfattende og ressourcekrævende
øvelse, og derfor tror jeg, at det er en bedre vej at gå at lade
socialtilsynene fortsætte dialogen med de enkelte boformer og
kommunerne for at sikre, at sammenhængen mellem visitationen
og boformen er korrekt.
Derudover har jeg allerede – og vil fortsat sætte mig i spidsen for -
at give kommunerne den bedst mulige vejledning i, hvordan de
kan sikre sammenhæng mellem borgerens visitationsgrundlag og
boformens juridiske grundlag.
[Løsning af problemet]
Tidligere på året sendte mit ministerium et notat ud til
kommunerne og de fem socialtilsyn om regler og visitation til
boformer efter servicelovens §§ 107 og 108 samt ældre- og
handicapboliger efter almenboligloven. Notatet er også lagt på
retsinformation.
Notatet beskriver - udover visitationen til de forskellige boformer -
blandt andet også de forskellige regelsæt for etablering af de
forskellige typer boformer, samt reglerne for nedlæggelse,
udvisitering og opsigelse. Notatet har forhåbentlig hjulpet med at
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0009.png
tydeliggøre de forskellige regler for de forskellige typer af
boformer for kommunerne.
Notatet er udarbejdet i samarbejde med Udlændinge-
Integrations- og Boligministeriet. Hvis I er interesserede, vil jeg
meget gerne sende notatet til udvalget.
Udover dette notat forventer jeg inden for den nærmeste fremtid at
kunne sende supplerende vejledende materiale ud til
kommunerne om, hvordan de kan skabe sammenhæng mellem
den enkelte borgers visitationsgrundlag og boformens juridiske
grundlag.
Der er således nedsat en arbejdsgruppe bestående af KL,
Ankestyrelsen, Udlændige- Integrations- og Boligministeriet og mit
ministerium, som har haft til opgave at formulere en vejledning til
de kommuner, hvor der ikke er overensstemmelse mellem
visitationen og boformen.
Vejledningen vil beskrive de tilfælde, hvor borgeren både er
visiteret til et botilbud efter serviceloven og til en bolig efter
almenboligloven – altså dobbeltregistrering. Vejledningen vil også
beskrive de tilfælde, hvor almene boliger til borgere med handicap
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0010.png
benyttes til at udmønte en visitation til et botilbud efter
serviceloven.
Det er ikke en let øvelse for arbejdsgruppen, og jeg forventer
heller ikke, at det bliver en helt let opgave for alle kommunerne at
få skabt sammenhæng mellem visitationerne og boformerne.
Jeg håber dog, at den manglende sammenhæng mellem visitation
og boformens juridiske grundlag, i langt de fleste tilfælde kan
løses ved, at kommunerne træffer en ny afgørelse om borgernes
visitation, så den kommer til at stemme overens med boformens
juridiske status. Dette skal selvfølgelig foregå i tæt dialog med
borgeren og eventuelt dennes pårørende/værge.
Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at der kan være mere
komplekse sager, som ikke kan løses ved et skrivebord. Her er
det selvfølgelig afgørende, at kommunerne finder gode løsninger
for borgerne.
Jeg vil naturligvis sende denne vejledningen til udvalget, når den
er klar.
[Afslutning]
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 22/9-16 om kommunernes tildeling af bosteder, jf. SOU alm. del - samrådsspm. R, til social- og indenrigsministeren
1668723_0011.png
Jeg vil her afslutningsvis gerne lige samle op og gentage min
pointe om, at uanset om man bor i et botilbud efter serviceloven
eller i en ældre- og handicapbolig efter almenboligloven, er
kommunerne forpligtede til at sikre, at den enkelte beboer får den
rette hjælp og støtte. Der er altså ikke forskel på, hvor meget
hjælp og støtte man kan få – det afhænger kun af den enkelte
beboers behov – og ikke af hvilken type boform, borgeren bor i.
Når det er sagt, skal der selvfølgelig være overensstemmelse
imellem den boligform borgeren er visiteret til, og den bolig
borgeren rent faktisk bor i.
Jeg mener, at den rette vej at gå for at få løst dette problem, er, at
socialtilsynene fortsætter deres dialog med boformerne, og at mit
ministerium vejleder kommunerne i, hvordan der kan blive skabt
overensstemmelse mellem visitation og boform.
Som jeg også indledte med at sige, er jeg meget opmærksom på,
at reglerne om de forskellige boformer er komplekse og til en vis
grad ufleksible - jeg vil derfor se på, hvordan vi kan få skabt en
bedre sammenhæng mellem de forskellige regelsæt - samtidigt
med, at vi fortsat har fokus på borgernes retssikkerhed.
Tak for ordet.
10