Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1579544_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8907
Doknr.
291578
Dato
14-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 16. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 44 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 44:
”Hvordan vil ministeren sikre, at de børn, der er blevet udsat for bl.a. overgreb og svigt
som eksempelvis i Tønder- og Rebildsagen får den rette indsats, og at der sker op-
følgning i sagen?”
Svar:
Vi har desværre set nogle helt forfærdelige sager med overgreb og svigt af børn som
eksempelvis Tøndersagen og Rebildsagen. Lad mig understrege, at sådanne sager
slet ikke må finde sted.
Mulighed for hjælp efter serviceloven
Kommunerne har ifølge serviceloven en række muligheder for at tilbyde hjælp og støt-
te til personer med særlige sociale problemer – herunder fx personer med senfølger
efter seksuelle overgreb i barndommen. Det følger således af servicelovens §§ 10-12,
at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at yde gratis rådgivning, som har til formål bl.a.
at hjælpe borgeren over øjeblikkelige vanskeligheder. Rådgivningen skal kunne gives
som et åbent og anonymt tilbud.
Såfremt barnet eller den unge er under 18 år, og kommunen har iværksat foranstalt-
ninger efter reglerne i servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge, skal
kommunen efter reglerne i servicelovens § 70 løbende og højst med 6 måneders mel-
lemrum vurdere, om indsatsen skal justeres eller ændres og handleplanen revideres.
Hvis barnet eller den unge er anbragt uden for hjemmet, skal vurderingen af indsatsen
og revision af handleplanen ske på baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller
den unge på anbringelsesstedet, hvor kommunen også skal tale med barnet eller den
unge.
Efter serviceloven er der desuden en række muligheder for hjælp til unge mellem 18-
22 år, som har været anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden det fyldte 18. år, og
når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for
støtte. Hjælpen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse og f.eks.
bestå af opretholdelse af døgnophold på et anbringelsessted, udpegelse af en fast
kontaktperson, etablering af en udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted,
psykologbistand eller andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god
overgang til en selvstændig tilværelse for den unge. For unge i alderen 18-22 år, som
har haft tildelt en kontaktperson frem til det 18. år, er der mulighed for, at ordningen
kan opretholdes efter det fyldte 18. år.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om hvordan ministeren vil sikre, at de børn, der er blevet udsat for bl.a. overgreb og svigt som eksempelvis i Tønder- og Rebildsagen får den rette indsats, til social- og indenrigsministeren
1579544_0002.png
Derudover er kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 85 forpligtet til at tilbyde bl.a.
hjælp, omsorg eller støtte til personer, der har behov herfor på grund af særlige socia-
le problemer. For bestemmelser efter serviceloven gælder, at der ved vurderingen af,
om der skal ydes hjælp og støtte, alene tages hensyn til den pågældende borgers
konkrete behov og ikke, hvad der er årsag hertil.
Lovgivning og initiativer vedr. forebyggelse af overgreb mod børn.
Det er desuden centralt, at der sættes målrettet ind for at forebygge og styrke indsat-
sen over for børn udsat for overgreb. Med Overgrebspakken fra satspuljeaftalen for
2013 blev der derfor sat massivt ind for at styrke indsatsen mod overgreb mod børn.
Med Overgrebspakken fulgte en række skærpede lovkrav til kommunernes håndtering
af sager om voldelige og seksuelle overgreb. Formålet med lovændringerne er at styr-
ke kommunernes håndtering af underretninger om børn, så kommunen hurtigere kan
gribe ind, hvis der er kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller ung har be-
hov for hjælp og støtte. Kommunerne er samtidig blevet forpligtet til at udarbejde
kommunale beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af sager om vold
og seksuelle overgreb mod børn og unge.
Regelændringerne indebærer herudover bl.a., at senest 24 timer efter, at kommuner-
ne modtager en underretning, skal de vurdere, om der er behov for akutte foranstalt-
ninger, hvis barnets sundhed eller udvikling er i fare. Overgrebspakken indeholder
samtidig klare regler om, at kommunerne skal tale med børnene tidligt i sagsbehand-
lingen og i forbindelse med en underretning, hvor der er mistanke om overgreb. Der-
udover rettes der fokus på fagpersoners underretningspligt, ligesom der er iværksat
styrket efteruddannelse for relevante faggrupper, så overgreb opdages og stoppes
hurtigst muligt.
For at styrke kvaliteten i håndteringen og behandlingen af sager, hvor børn har været
udsat for vold eller overgreb, er der derudover blevet oprettet et børnehus i hver regi-
on, så børn og unge, som har været udsat for overgreb, eller hvor der er mistanke om
overgreb, kan blive udredt ét fysisk sted af både kommuner, politi og sundhedsvæsen.
Børnehusene bidrager med særlig ekspertise til den børnefaglige undersøgelse i sa-
ger om overgreb mod børn ved at afdække barnets behov for støtte i relation til over-
grebet. På samme måde hjælper børnehuset med at koordinere samarbejdet mellem
kommune, politi og sundhed i de konkrete sager.
Regionale Centre for Seksuelt Misbrugte
Voksne med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen kan få hjælp på de tre
regionale Centre for Seksuelt Misbrugte, som fik forlænget deres bevilling med sats-
puljeaftalen for 2016. Centrene er geografisk placeret i henholdsvis Frederiksberg,
Odense og Aarhus. I 2015 blev der offentliggjort en evalueringen af den indsats, der
ydes i centrene. Evalueringen viser, at behandlingstilbuddene i centrene har positiv
effekt for målgruppen.
Foruden de regionale Centre for Seksuelt Misbrugte eksisterer der en række
frivillige organisationer, som bl.a. yder rådgivning til voksne med senfølger efter sek-
suelle overgreb i barndommen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2