Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7310
Doknr.
399932
Dato
14-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20.september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 430 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 430:
”Vil ministeren oplyse, om et kommunalt ejet forsyningsselskab er omfattet af grund-
læggende forvaltningsretlige principper som legalitet og saglighed? Der henvises til
henvendelse fra Torben Lyster, Jane Nielsen og Thor Temte, jf. SOU alm. del – bilag
418 om vilkår for OPP aftaler, kommunal deponeringsforpligtelse og legalitet i kom-
munale forsyningsselskabers sponsorstøtte.”
Svar:
Selskaber, der er etableret på privatretligt grundlag, er ikke offentlige myndigheder og
dermed ikke forpligtet til at overholde forvaltningsretlige grundsætninger, med mindre
andet følger af lovgivningen. Det gælder også privatretlige selskaber, der ejes helt
eller delvist af en eller flere kommuner. Som eksempel på offentligretlig lovgivning, der
gælder for visse selskaber, kan nævnes offentlighedsloven.
Kommuner, der deltager i privatretlige selskaber, vil dog fortsat være underlagt legali-
tetsprincippet.
Kommunernes adgang til at deltage i privatretlige selskaber skal således være hjemlet
i den konkrete lovgivning på området. Såvel opgaver som de økonomiske vilkår, der
gælder for kommunal deltagelse i et selskab vil i sådanne tilfælde typisk være regule-
ret i den konkrete lovgivning. Det gælder også spørgsmålet om en eventuel tilsynsfor-
pligtelse, hvorfor der ikke kan gives en generel beskrivelse heraf.
Hvis kommuners adgang til at deltage i et privatretligt selskab ikke er reguleret i den
pågældende lovgivning på området, er der afhængig af sagens konkrete omstændig-
heder hjemmel til kommunalt engagement i selskabet efter kommunalfuldmagtsregler-
ne. Efter disse regler antages, at kommuner – eventuelt sammen med private – kan
deltage i selskaber under forudsætning af, at selskabet udelukkende varetager opga-
ver, som kommunerne selv kunne udføre, herunder at selskabet ikke har et erhvervs-
økonomisk formål, og at lovgivningen ikke er til hinder for, at opgaven udføres uden
for det kommunale system. Det vil endvidere normalt være en betingelse, at en kom-
mune ikke har bestemmende indflydelse i selskabet.
En kommune kan herudover ikke ved at træffe beslutning om at lade en opgave blive
varetaget i et privatretligt selskab frigøre sig fra det grundlæggende krav om, at en
kommune ligesom andre offentlige myndigheder skal have hjemmel i lovgivningen for
at varetage en opgave.
Kommunalbestyrelsen i en kommune vil endvidere som følge af den kommunalretlige
grundsætning om pligten til at handle økonomisk forsvarligt være forpligtet til at handle
økonomisk forsvarligt også som selskabsejer. Det antages at indebære, at kommu-