Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 30
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 3. november 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(FIU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
11-05-2016
Spørgsmål nr. 30:
”Vil ministeren i tabelform fordelt på kommuner oplyse, hvor meget antallet af
økonomisk fattige børn ventes at stige som følge af indførelsen af integrationsydel-
sen og jobreform fase 1? Ministeren bedes i sin besvarelse benytte
samme definition på fattigdom, som i Familiernes Økonomi 2015 fra Social og
Indenrigsministeriet.”
Endeligt svar:
Regeringen anerkender ikke den tidligere regerings grænse for økonomisk fattig-
dom. Fattigdom i et velfærdssamfund er alt for komplekst et fænomen til, at det
kan måles med én enkelt indikator. Det er for snævert og firkantet at se på, om en
families indkomst ligger over eller under en bestemt teknisk defineret grænse. Vi
vil langt hellere fokusere på, om socialpolitikken gør en mærkbar forskel for udsat-
te i Danmark fremfor på en teknisk grænse.
Der er alene spurgt til enkeltelementer af regeringens politik. Det mest retvisende
billede vil være at opgøre virkningen af regeringens samlede politik ved regerings-
periodens udløb. Før giver det ikke mening at måle på regeringens samlede resulta-
ter.
Skatteministeriet har med udgangspunkt i en række forudsætninger foretaget en
konsekvensberegning af de dele af regeringens politik, som omfatter integrations-
ydelsen og kontanthjælpsloftet.
Der er tale om en rent statisk opgørelse. Et af hovedformålene med integrations-
ydelsen og jobreform fase I har imidlertid været at skabe dynamik og mobilitet på
arbejdsmarkedet, så flere kommer i arbejde.
Det statiske tekniske skøn angiver, at ca. 11.800 personer, heraf ca. 7.000 personer
mellem 2-17 år, placeres under den grænse, som blev anvendt af den tidligere rege-
ring. Det tegner ikke mindst et billede af dårlig integration, når ca. 2/3 af gruppen
er enten indvandrere eller efterkommere fra ikke-vestlige lande.
Der er ikke indregnet en afledt virkning som følge af øget beskæftigelse. Det skyl-
des blandt andet, at det ikke er muligt at afgøre, hvilke konkrete personer, der
kommer i beskæftigelse som følge af den øgede beskæftigelsesgevinst. Skønnet er