Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1680824_0001.png
Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 30
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 3. november 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(FIU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
11-05-2016
Spørgsmål nr. 30:
”Vil ministeren i tabelform fordelt på kommuner oplyse, hvor meget antallet af
økonomisk fattige børn ventes at stige som følge af indførelsen af integrationsydel-
sen og jobreform fase 1? Ministeren bedes i sin besvarelse benytte
samme definition på fattigdom, som i Familiernes Økonomi 2015 fra Social og
Indenrigsministeriet.”
Endeligt svar:
Regeringen anerkender ikke den tidligere regerings grænse for økonomisk fattig-
dom. Fattigdom i et velfærdssamfund er alt for komplekst et fænomen til, at det
kan måles med én enkelt indikator. Det er for snævert og firkantet at se på, om en
families indkomst ligger over eller under en bestemt teknisk defineret grænse. Vi
vil langt hellere fokusere på, om socialpolitikken gør en mærkbar forskel for udsat-
te i Danmark fremfor på en teknisk grænse.
Der er alene spurgt til enkeltelementer af regeringens politik. Det mest retvisende
billede vil være at opgøre virkningen af regeringens samlede politik ved regerings-
periodens udløb. Før giver det ikke mening at måle på regeringens samlede resulta-
ter.
Skatteministeriet har med udgangspunkt i en række forudsætninger foretaget en
konsekvensberegning af de dele af regeringens politik, som omfatter integrations-
ydelsen og kontanthjælpsloftet.
Der er tale om en rent statisk opgørelse. Et af hovedformålene med integrations-
ydelsen og jobreform fase I har imidlertid været at skabe dynamik og mobilitet på
arbejdsmarkedet, så flere kommer i arbejde.
Det statiske tekniske skøn angiver, at ca. 11.800 personer, heraf ca. 7.000 personer
mellem 2-17 år, placeres under den grænse, som blev anvendt af den tidligere rege-
ring. Det tegner ikke mindst et billede af dårlig integration, når ca. 2/3 af gruppen
er enten indvandrere eller efterkommere fra ikke-vestlige lande.
Der er ikke indregnet en afledt virkning som følge af øget beskæftigelse. Det skyl-
des blandt andet, at det ikke er muligt at afgøre, hvilke konkrete personer, der
kommer i beskæftigelse som følge af den øgede beskæftigelsesgevinst. Skønnet er
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om, hvor mange flere personer, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings kontanthjælpsreform, til beskæftigelsesministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1680824_0002.png
derfor opgjort eksklusive de positive beskæftigelsesvirkninger, som vil indebære,
at den samlede virkning på antallet af personer under grænsen vil være lavere end
de angivne 11.800 personer.
Der er endvidere foretaget en opdeling på kommuner, som efterspurgt,
jf. tabel 1.
Opgørelsen er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Tabel 1. Isoleret virkning, integrationsydelse og JobReform fase I, børn 2-17 år
Antal
<50
Kommuner
Dragør, Glostrup, Herlev, Lyngby-Taarbæk, Vallensbæk, Furesø, Allerød, Hørsholm,
Egedal, Solrød, Gribskov, Ringsted, Stevns, Lejre, Bornholm, Christiansø, Kertemin-
de, Nyborg, Nordfyns, Langeland, Ærø, Billund, Fanø, Lemvig, Struer, Odder, Samsø,
Morsø og Læsø
Ballerup, Brøndby, Gentofte, Albertslund, Hvidovre, Rødovre, Ishøj, Tårnby, Fredens-
borg, Hillerød, Rudersdal, Frederikssund, Greve, Halsnæs, Roskilde, Odsherred,
Holbæk, Faxe, Sorø, Vordingborg, Middelfart, Assens, Faaborg-Midtfyn, Tønder, Var-
de, Vejen, Aabenraa, Herning, Holstebro, Syddjurs, Norddjurs, Favrskov, Ikast-
Brande, Ringkøbing-Skjern, Hedensted, Skive, Thisted, Viborg, Brønderslev, Frede-
rikshavn, Vesthimmerlands, Rebild, Mariagerfjord og Jammerbugt
Frederiksberg, Gladsaxe, Helsingør, Køge, Kalundborg, Slagelse, Lolland, Næstved,
Guldborgsund, Svendborg, Haderslev, Sønderborg, Esbjerg, Fredericia, Horsens,
Kolding, Vejle, Silkeborg, Skanderborg og Hjørring
Høje-Taastrup og Randers
Aalborg
Odense
Århus
København
50
100
150
300
450
650
850
Anm.: Antallet er opgjort efter den tidligere regerings definition,
jf. boks 4.1 i Familiernes økonomi 2015, Økonomi- og In-
denrigsministenet.
Opgørelsen tager ikke højde for 225-timers reglen, da det ikke er muligt at afgøre, hvilke konkrete per-
soner, der vil blive omfattet af reglen. Børn under 2 år kan ifølge definitionen ikke være indgå i den gruppe, som der spør-
ges til. Tallene summer ikke til totalen, idet antal i tabellen er afrundet til hele 50, mens for kommuner med antal herunder
angives antallet som ‘<50’ som følge af usikkerhed. Beregningerne er foretaget på en 33 pct. stikprøve.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
Afslutningsvis skal Beskæftigelsesministeriet og Skatteministeriet beklage, at be-
svarelsen har været meget længe undervejs. Den primære årsag til den lange svartid
er, at der er tale om en metodisk kompliceret opgørelse, hvor Skatteministeriet på
individniveau har skullet simulere to scenarier:
1. Indkomstforhold for hele befolkningen, givet kontanthjælpsreformen fra
2013 var fuldt indfaset.
2. Indkomstforhold for hele befolkningen, givet integrationsydelse og Jobre-
form fase I var fuldt indfaset.
Begge scenarier skal bygge på oplysninger over tre sammenhængende år,
jf. Fami-
liernes økonomi 2015.
Skatteministeriet har således anvendt data for årene 2012-
2014. De metodiske og datamæssige spørgsmål forbundet med opgaven har med-
ført et større analyse- og udviklingsarbejde i Skatteministeriet, der har været ekstra
tidskrævende.
Venlig hilsen
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om, hvor mange flere personer, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings kontanthjælpsreform, til beskæftigelsesministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
Jørn Neergaard Larsen
3