Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1680823_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalget
[email protected]
Pernille Skipper
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. oktober 2016
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 16. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 418 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 418:
J.nr. 2016-6356
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange flere personer, herunder børn, der
forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse
som resultat af den nuværende regerings kontanthjælpsreform.”
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at regeringen ikke anerkender den tidligere rege-
rings relative grænse for økonomisk fattigdom. Det er for snævert og firkantet at se
på, om en families indkomst ligger over eller under en bestemt teknisk defineret
grænse.
En sådan statisk opgørelse indfanger ikke den dynamik og mobilitet på arbejds-
markedet, som regeringen forventer at skabe med sin samlede økonomiske politik
(jf. også bemærkninger herom i svar på FIU spørgsmål 30 af 11. maj 2016).
Regeringen er optaget af at sikre, at flere får fodfæste på det danske arbejdsmarked
frem for at måle, hvor mange personer der opfylder en teknisk defineret grænse for
fattigdom. At flere får en tilknytning til arbejdsmarkedet og bliver i stand til at for-
sørge sig selv og deres familie er hele formålet med kontanthjælpsloftet og 225-
timers-reglen.
I direkte forlængelse af de beregninger, der blev foretaget i forbindelse med FIU30
af 11. maj 2016 er der foretaget en rent
statisk
udsondring af konsekvenserne af
kontanthjælpsloftet, som indebærer, at indførelsen af regeringens kontanthjælpsloft
isoleret set medfører en stigning i antallet af personer, der kommer under den tidli-
gere regerings grænse, på ca. 7.800 personer
1
. Heraf er ca. 5.300 i alderen 2-17 år
2
.
50 pct. af den samlede gruppe udgøres af indvandrere og efterkommere fra ikke-
vestlige lande, hvilket skal ses i sammenhæng med, at denne gruppe har en særlig
beskæftigelsesudfordring ved at kun ca. halvdelen af gruppen er i arbejde. Kon-
tanthjælpsloftet sikrer således - også for denne gruppe - et tydeligt økonomisk inci-
tament, der på sigt kan gavne både dem og deres børn.
1
Det
har ikke været muligt at skønne over 225-timers-reglens betydning for antallet af per-
soner, der kommer under den tidligere regerings grænse for økonomisk fattigdom.
2
Personer under 2 år kan ifølge definitionen ikke indgå i den gruppe, som der spør-ges til.
.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om, hvor mange flere personer, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings kontanthjælpsreform, til beskæftigelsesministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
Bl.a. som følge af at der er tale om en opgørelse på historiske data, er det imidlertid
ikke muligt at tage højde for, at antallet af kontanthjælpsmodtagere reduceres som
følge af, at kontanthjælpsloftet tilskynder kontanthjælpsmodtagerne til at finde ar-
bejde hurtigere end tidligere. Det skyldes bl.a., at det ikke er muligt at afgøre, hvil-
ke konkrete personer, der kommer i beskæftigelse som følge af den øgede beskæf-
tigelsesgevinst som kontanthjælpsloftet indebærer. Skønnet er derfor opgjort eks-
klusiv de forventede beskæftigelsesvirkninger, hvilket alt andet lige vil bidrage til
at overvurdere den samlede virkning på antallet af personer under grænsen.
Der henvises i øvrigt til svar på FIU 30 af 11. maj 2016 om den samlede betydning
af kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen for antallet af personer under den tid-
ligere regerings grænse for økonomisk fattigdom.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2