Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1674907_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 6187
Doknr.
387622
Dato
23-09-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 365 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 365:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Tvinges til lang skoledag: Frygter Anna vil skade
sig selv" bragt på tv2oj.dk den 24. august 2016 og samtidig redegøre for sin holdning
til problemstillingen, at en svært handicappet pige ifølge en afgørelse fra Århus Kom-
mune med henvisning til inklusionsloven tvinges til at blive i sin skoles SFO til kl.
16.00 imod forældrenes vurdering om, hvad der er bedst for deres datter?”
Svar:
Artiklen handler om en familie, som er bekymret for deres handicappede datter, fordi
kommunen ifølge artiklen og med henvisning til inklusionsloven har besluttet, at pigen
skal være længere tid i skole/SFO end før. Reglerne om inklusion hører under Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, hvilket jeg vender tilbage til nedenfor.
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at det er et klart kommunalt ansvar at sikre, at
børn med handicap og deres familier får den hjælp og støtte, de har brug for, ud fra en
konkret og individuel vurdering af det enkelte barns ressourcer og behov.
Indsatsen skal selvfølgelig ligge inden for rammerne af lovgivningen, uanset om hjæl-
pen gives efter den sociale lovgivning, efter Undervisningsministeriets regler eller efter
andre regelsæt. Kommunen har samtidig pligt til at sikre, at hjælpen er sammenhæn-
gende og koordineret, også selv om tilrettelæggelsen af hjælpen involverer forskellige
forvaltningsgrene i kommunen.
Den problemstilling, som beskrives i artiklen, handler om, hvilke krav kommunen kan
stille til, at et barn har lange dage i skolen eller – som i det konkrete tilfælde – i SFO.
Disse forhold reguleres i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings regelsæt.
Jeg har derfor fået en beskrivelse af den del af Undervisningsministeriets regelsæt,
som handler om undervisningstid, fritidsordninger mv – også for børn med behov for
særlig støtte, herunder børn med handicap.
Den samlede redegørelse er vedlagt som bilag til dette svar, men her gengives de
dele, som jeg mener, har den største relevans for netop den problemstilling, der rejses
i artiklen:
”Undervisningstid: Med reformen af folkeskolen har alle elever i folkeskolen og her-
under også elever, der får specialundervisning, fået udvidet undervisningstiden.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld skoletid for deres børn, til social- og indenrigsministeren
1674907_0002.png
Efter reglerne om undervisningstidens samlede længde skal elever i børnehaveklas-
sen og på 1.-3. klassetrin på et skoleår have mindst 1.200 timer, eleverne på 4.-6.
klassetrin skal have mindst 1.320 timer, og eleverne på 7.-9. klassetrin skal have
1.400 timer.
<..>
Undervisningstidens samlede længde må for ingen elever overstige 1.400 timer om
året, svarende til gennemsnitligt 35 timer om ugen eller 7 timer om dagen.
Elever med særlige behov og den længere skoledag:
Folkeskolereformen har givet
kommuner og skoler øgede muligheder for at tilpasse undervisningen til elevernes
forskellige behov.
Tiden til den understøttende undervisning og tid til mere bevægelse giver både alme-
ne folkeskoler og specialskoler øgede muligheder for fx at arbejde med elevernes
sociale kompetencer og for at imødegå elevers udtrætning som følge af handicap ved
fx at bruge tiden til den understøttende undervisning og tiden til bevægelse til fysisk
træning, afslapning og egentlig hvile.
<..>
Mulighed for nedsættelse af undervisningstiden:
Folkeskolelovgivningen har hver-
ken før eller efter folkeskolereformen og lovændringen om inklusion af elever i almen-
undervisningen indeholdt en generel mulighed for at nedsætte undervisningstiden for
elever med særlige behov i den almene undervisning eller i specialskoler og special-
klasser.
I forbindelse med folkeskolereformen blev der indført en ny bestemmelse i folkeskole-
lovens § 16 b, hvorefter kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den understøttende
undervisning, kan godkende at fravige reglerne om en mindste varighed af undervis-
ningstiden. Denne mulighed for fravigelse har til hensigt at understøtte elevernes fag-
lige udvikling og give mulighed for større undervisningsdifferentiering for bestemte
klasser ved hjælp af ekstra personale i klassen.
Der er ikke en generel hjemmel i folkeskolelovgivningen til at fritage en elev fra et helt
fag eller fra undervisningen i folkeskolen, medmindre eleven får specialundervisning jf.
nedenfor.
<…>
Elever, der får specialundervisning:
Det følger af bekendtgørelsen om folkeskolens
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, at undervisningstiden med
forældrenes tilslutning kan nedsættes, hvis elevens helbred ifølge lægeerklæring ikke
tillader gennemførelse af fuld undervisning. Det omfatter elever, der får specialunder-
visning i specialskoler og specialklasser eller får støtte i almenundervisningen i mindst
9 ugentlige timer.
Elever, der får specialundervisning, vil også kunne fritages for fag – dog ikke dansk og
matematik. Hvis en elev fritages for et fag, skal der gives anden undervisning i stedet.
<…>
Fritidsordninger og fritidstilbud:
Fritidshjem er et tilbud til børn i skolealderen. Det
er kommunalbestyrelsens opgave at sørge for, at der er det nødvendige antal pladser
i fritidshjem.
<..>
Det følger af både lovgivningen på folkeskoleområdet og for fritidstilbud, at optagelse i
en skolefritidsordning eller i et fritidstilbud er frivillig.
Der er ikke i forbindelse med inklusionsloven sket ændringer i lovgivningen i forhold til
skolefritidsordninger og fritidstilbud.
<…>”
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld skoletid for deres børn, til social- og indenrigsministeren
1674907_0003.png
Som det fremgår af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling redegørelse,
følger det både af lovgivningen på folkeskoleområdet og for fritidstilbud, at optagelse i
en skolefritidsordning eller i et fritidstilbud er frivillig. Dette er der ikke blevet ændret på
efter, at folkeskoleloven er blevet revideret som konsekvens af vedtagelsen af lov-
forslaget om inklusion af elever i den almindelige undervisning (inklusionsloven).
Omvendt indeholder folkeskoleloven, som jeg læser det, ret klare retningslinjer for
selve skoledagens længde og for mulighederne for nedsættelse af undervisningstiden
– også for børn og unge med behov for særlig støtte. Folkeskolelovgivningen fastlæg-
ger også rammerne for den hjælp og støtte, børn med særlige behov skal have i sko-
len, så skoletilbuddet bliver tilpasset det enkelte barns ressourcer og behov. Da disse
forhold hører under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings ressortområde,
er det helt naturligt, at de reguleres i dette ministeriums lovgivning.
En stor del af barnets og familiens behov for hjælp og støtte i hverdagen uden for
skoletid vil til gengæld skulle gives efter serviceloven, som jo hører under mit eget
ministerområde. Det gælder også hjælp efter servicelovens § 42, som nævnes i artik-
len. Efter denne bestemmelse skal kommunerne yde hjælp til dækning af tabt arbejds-
fortjeneste til forældre, der forsørger og passer et barn med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne, hvis det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at
barnet passes i hjemmet af mor eller far.
Af vejledningen til bestemmelsen fremgår det, at der kan ydes hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste, selv om barnet eller den unge er i dagtilbud eller skole nogle
timer om dagen eller om ugen. Det kan f.eks. være, fordi barnet hurtigt bliver træt og
derfor ikke kan være i dagtilbuddet en hel dag, eller hvor det må vurderes fra dag til
dag, om barnet kan være i dagtilbud eller skole på grund af sygdom eller smerte.
Der er altså ingen krav i serviceloven om, hvor lang tid et barn med handicap skal gå i
skole eller i SFO, for at forældrene kan få hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste
eller anden støtte efter serviceloven. Tværtimod skal afgørelser om hjælp til børn med
handicap efter serviceloven altid træffes ud fra en konkret og individuel vurdering af
det enkelte barns og families behov og ressourcer.
I den samlede vurdering af barnets behov og ressourcer bør indgå overvejelser om,
hvilken betydning funktionsnedsættelsen har for barnets eller den unges deltagelse i
undervisning og fritidstilbud. Da den sociale lovgivning som nævnt ikke indeholder
retningslinjer for fastlæggelse af skoledagens længde, bør vurderingen heraf ske i tæt
dialog med skoleforvaltningen.
Det er således, også i sager om hjælp og støtte til børn med handicap, den enkelte
kommunes ansvar at sikre, at enhver afgørelse er velbegrundet og baseret på et vel-
oplyst og fyldestgørende grundlag – også selv om der er tale om afgørelser, der invol-
verer forskellige forvaltningsgrene i kommunen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
Bilag:
Bilag 1: Bidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld skoletid for deres børn, til social- og indenrigsministeren
14. september 2016
BILAG 1: Bidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
En redegørelse for den i forhold til besvarelsen relevante lovgivning på folkeskoleområdet.
Generelt
Efter folkeskolelovgivningen er det kommunens ansvar at tilbyde alle elever et fyldestgørende under-
visningstilbud, hvis de ønskes optaget i folkeskolen.
Folkeskolelovens udgangspunkt er, at der gælder de samme regler for folkeskolens almen- og special-
undervisning i forhold til bl.a. fag og undervisningstid.
Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en
undervisning, der står mål hermed.
Det følger af både lovgivningen på folkeskoleområdet og for fritidstilbud, at optagelse i en skolefritids-
ordning eller i et fritidstilbud er frivillig.
Undervisningstid
Med reformen af folkeskolen har alle elever i folkeskolen og herunder også elever, der får specialunder-
visning, fået udvidet undervisningstiden.
Efter reglerne om undervisningstidens samlede længde skal elever i børnehaveklassen og på 1.-3. klasse-
trin på et skoleår have mindst 1.200 timer, eleverne på 4.-6. klassetrin skal have mindst 1.320 timer, og
eleverne på 7.-9. klassetrin skal have 1.400 timer.
Det svarer til gennemsnitligt henholdsvis 30, 33 og 35 timer om ugen – eller henholdsvis 6, 6,6 og 7
timer om dagen svarende til skoledage fra kl. 8.00-14.00, kl. ca. 8.00-14.30 og kl. 8.00-15.00, hvis alle
skoledage er lige lange. Undervisningstidens samlede længde består af tre elementer: Undervisning i
fagene, understøttende undervisning og pauser.
Undervisningstidens samlede længde må for ingen elever overstige 1.400 timer om året, svarende til
gennemsnitligt 35 timer om ugen eller 7 timer om dagen.
Elever med særlige behov og den længere skoledag
Folkeskolereformen har givet kommuner og skoler øgede muligheder for at tilpasse undervisningen til
elevernes forskellige behov.
Tiden til den understøttende undervisning og tid til mere bevægelse giver både almene folkeskoler og
specialskoler øgede muligheder for fx at arbejde med elevernes sociale kompetencer og for at imødegå
elevers udtrætning som følge af handicap ved fx at bruge tiden til den understøttende undervisning og
tiden til bevægelse til fysisk træning, afslapning og egentlig hvile.
Det øgede samarbejde mellem lærere og pædagoger skal også medvirke til, at skolerne kan tilbyde alle
elever en skoledag, der kan imødekomme deres forskellige behov.
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld skoletid for deres børn, til social- og indenrigsministeren
14. september 2016
Mulighed for nedsættelse af undervisningstiden
Folkeskolelovgivningen har hverken før eller efter folkeskolereformen og lovændringen om inklusion
af elever i almenundervisningen indeholdt en generel mulighed for at nedsætte undervisningstiden for
elever med særlige behov i den almene undervisning eller i specialskoler og specialklasser.
I forbindelse med folkeskolereformen blev der indført en ny bestemmelse i folkeskolelovens § 16 b,
hvorefter kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den understøttende undervisning, kan godkende at
fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden
Denne mulighed for fravigelse har til hensigt at understøtte elevernes faglige udvikling og give mulig-
hed for større undervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved hjælp af ekstra personale i klassen.
Mulighed for nedsættelse af undervisningstiden for enkeltelever
Der er ikke en generel hjemmel i folkeskolelovgivningen til at fritage en elev fra et helt fag eller fra un-
dervisningen i folkeskolen, medmindre eleven får specialundervisning jf. nedefor. Manglende undervis-
ning og fritagelse for en obligatorisk prøve i folkeskolen kan betyde, at eleven mister sit retskrav på
optagelse på en ungdomsuddannelse.
Med folkeskolereformen er der givet mulighed for, at skolelederen kan tillade, at en elev i begrænset
omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statslig støttet
musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.
Elever, der får specialundervisning
Det følger af bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand, at undervisningstiden med forældrenes tilslutning kan nedsættes, hvis elevens helbred ifølge læ-
geerklæring ikke tillader gennemførelse af fuld undervisning. Det omfatter elever, der får specialunder-
visning i specialskoler og specialklasser eller får støtte i almenundervisningen i mindst 9 ugentlige timer.
Elever, der får specialundervisning, vil også kunne fritages for fag – dog ikke dansk og matematik. Hvis
en elev fritages for et fag, skal der gives anden undervisning i stedet.
Sygeundervisning
Sygdom er lovligt forfald. Sygdom kan være kronisk og/eller strække sig over en længere periode, hvor
eleven ikke er i stand til at deltage i hele skoledagen. Er der tvivl om, hvorvidt eleven på grund af syg-
dom eller lignende er forhindret i at deltage i almindelig skolegang, kan skolens leder forlange en udta-
lelse herom fra den kommunale sundhedstjeneste, eventuelt en lægeerklæring.
Ved sygdom, og herunder kortvarig sygdom, skal skolen iværksætte sygeundervisning i det omfang, det
er nødvendigt. Der ligger et væsentligt skøn i reglerne om sygeundervisning i forhold til om og i givet
fald, hvor meget sygeundervisning der skal iværksættes. Derfor vil der i praksis være enkelte elever, der
på grund af sygdom har en kortere skoledag.
Lov om inklusion af elever i den almindelige undervisning (ændring af folkeskoleloven)
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld skoletid for deres børn, til social- og indenrigsministeren
14. september 2016
Ændringen af folkeskoleloven (lov nr. 379 af 28. april 2012) blev vedtaget af et bredt flertal i Folketin-
get med det formål, at flere elever med særlige behov skal kunne indgå i den almene undervisning i fol-
keskolen. Lovændringen ændrede afgrænsningen af specialundervisning til kun at omfatte undervisning
i specialskoler og specialklasser og støtte i almenklassen i mindst ni ugentlige timer.
Lovændringen har ved den nye afgrænsning af omfanget af støttetimer givet kommuner og skoler mu-
lighed for større fleksibilitet i forbindelse med tilrettelæggelsen og tilpasningen af støtten til elever med
særlige behov.
Lovændringen betyder, at skolen skal imødekomme elevernes særlige behov gennem tilrettelæggelsen af
almenundervisningen. Det fremgår af forarbejderne til lovændringen, at for at understøtte, at elevers
udvikling og læring i videst mulig omfang finder sted i almenundervisningen, kan der anvendes under-
visningsdifferentiering, holddannelse og supplerende undervisning, og der kan efter kommunens afgø-
relse anvendes tolærerordninger og undervisningsassistenter.
Det følger endvidere af lovændringen (§ 3a), at elever, der har brug for støtte, og som ikke alene kan
understøttes af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning
eller anden faglig støtte.
Lovændringen har ikke ændret på, at elever med omfattende behov for støtte fortsat skal have den for-
nødne støtte i en specialskole eller specialklasse.
Lovændringen skal understøtte en politisk målsætning om, at flere elever skal modtage undervisning
inden for den almindelige folkeskole med den nødvendige støtte og tilpasning.
Fritidsordninger og fritidstilbud
Fritidshjem er et tilbud til børn i skolealderen. Det er kommunalbestyrelsens opgave at sørge for, at der
er det nødvendige antal pladser i fritidshjem. Det nødvendige antal pladser vurderes i forhold til øvrige
tilbud, der indholdsmæssigt kan dække behovet for pladser, eksempelvis skolefritidsordninger (SFO’er)
efter folkeskoleloven.
Der er ikke i forbindelse med inklusionsloven sket ændringer i lovgivningen i forhold til skolefritids-
ordninger og fritidstilbud.
De fysiske, psykiske og æstetiske rammer i fritidshjem skal understøtte børnenes trivsel, udvikling og
læring, og fritidshjemmene skal indeholde såvel pædagogisk tilrettelagte aktiviteter såvel som børnenes
selvvalgte aktiviteter.
Der skal i fritidshjem være opmærksomhed på de børn, der i en kortere eller længere periode har brug
for en særlig voksenindsats.
Både skolefritidsordninger og fritidshjem skal tilbyde børn med særlige behov den nødvendige støtte,
for at de kan deltage i fritidstilbuddet, hvis de ønskes optaget.
3