Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1674906_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 6730
Doknr.
395692
Dato
11-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 414 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 414:
Mener ministeren, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste
deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld
skoletid for deres børn? Der henvises til artiklen fra TV2Østjylland ”Forældre til børn
med autisme kan miste godtgørelse” den 23. august 2016
(http://www.tv2oj.dk/artikel/foraeldre-til-boern-med-autisme-kan-miste-godtgoerelse).
Svar:
Som det også fremgår af mit svar af 23. september på SOU alm. del spørgsmål 365,
som omhandler en lignende problemstilling, fastlægges rammerne for skoledagens
længde og for mulighederne for nedsættelse af undervisningstiden i folkeskoleloven –
også når det handler om børn og unge med behov for særlig støtte.
Disse forhold hører under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings ressort-
område og reguleres derfor i dette ministeriums lovgivning. Jeg har da også noteret
mig, at udvalget har stillet spørgsmål til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
med afsæt i den samme artikel, som der henvises til i dette spørgsmål.
I forhold til nærværende spørgsmål vil jeg gerne gentage pointen fra mit svar på
spørgsmål 365 om, at der ikke i serviceloven stilles krav om, hvor lang tid et barn skal
gå i skole eller SFO, for at forældrene kan få hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste. Det er også vigtigt for mig at gentage, at det er et klart kommunalt ansvar at sikre,
at børn med handicap og deres familier får den hjælp og støtte, de har brug for, ud fra
en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns ressourcer og behov. Det gæl-
der også hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42.
Det er således, også i sager om hjælp og støtte til børn med handicap, den enkelte
kommunes ansvar at sikre, at enhver afgørelse er velbegrundet og baseret på et vel-
oplyst og fyldestgørende grundlag – også selv om der er tale om afgørelser, der invol-
verer forskellige forvaltningsgrene i kommunen.
På baggrund af de henvendelser, som undervisningsministeren og jeg har fået, er der
noget, der tyder på, at der er en usikkerhed i kommunerne om, hvordan folkeskolelo-
vens rammer for skoletidens længde spiller sammen med servicelovens bestemmel-
ser om hjælp og støtte til børn og unge med handicap.
Jeg har derfor aftalt med undervisningsministeren, at vi her i efteråret sender et fælles
’hyrdebrev’ til kommunerne, som tydeliggør rammerne for kommunernes tilrettelæg-
gelse af hjælp og støtte til børn og unge i skolealderen, som har et handicap. Hyrde-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at forældre til børn med autisme risikerer at miste deres godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, fordi de ikke medvirker til at afprøve fuld skoletid for deres børn, til social- og indenrigsministeren
1674906_0002.png
brevet vil gengive de centrale budskaber fra svaret på SOU alm. del spørgsmål 365,
som jo både omhandlede reglerne på Undervisningsministeriets område og mit eget
ministerområde.
Det er mit håb og min forventning, at hyrdebrevet både vil skabe klarere rammer for
fremtidige afgørelser samt forbedre dialogen mellem forvaltningerne i kommunerne og
mellem forældre og kommuner, så der fremover opstår færre problemsager på dette
område.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2