Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1674932_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 413 (Alm. del):
I brev af 14. september 2016 har udvalget efter ønske fra Kirsten Nor-
mann Andersen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 413:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra TV2Østjylland ”Forældre til
børn med autisme kan miste godtgørelse” den 23. august 2016, og mener
ministeren, det er rimeligt, at man tvinger børn med autisme til en lang
skoledag (http://www.tv2oj.dk/artikel/foraeldre-til-boern-med-autisme-
kan-miste-godtgoerelse)?”
Svar:
Kommunerne skal foretage en helhedsorienteret vurdering ud fra lov-
givningen på både det sociale område og undervisningsområdet, når de
træffer afgørelser i forhold til børn med handicap.
Alle børn har en grundlæggende ret til et fyldestgørende undervisnings-
tilbud. Det følger af undervisningspligten og retten til undervisning efter
folkeskolelovgivningen.
Det betyder, at kommuner og skoler skal tilbyde alle elever et undervis-
ningstilbud, der kan opfylde den enkelte elevs undervisningsmæssige
behov, og hvor skoledagen er tilrettelagt, så den tager det fornødne hen-
syn til elevens særlige behov og behov for støtte. Det kan fx omfatte
både fysisk og social træning og egentlig hvile i løbet af skoledagen. Det
er derfor i strid med lovgivningen, hvis børn fritages for undervisning,
alene fordi skolen ikke kan eller vil tilbyde dem et fornødent undervis-
ningstilbud.
Skolefritidsordninger og fritidshjem eller andre fritidstilbud er altid frivil-
lige.
11-10-2016
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om at kommentere artiklen fra TV2Østjylland Forældre til børn med autisme kan miste godtgørelse den 23. august 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Ved langvarig eller svær kronisk sygdom, hvor eleven ikke kan deltage i
hele eller dele af undervisningen, kan eleverne have en kortere skoledag,
og der skal i de tilfælde tilbydes sygeundervisning.
For enkeltelever, der får specialundervisning, kan undervisningstiden
nedsættes, hvis elevens helbred ikke tillader fuld undervisning. Det er
skolelederen, der træffer denne afgørelse på baggrund af en lægeerklæ-
ring og med forældrenes tilslutning.
Skolelederens afgørelse træffes på baggrund af en individuel vurdering af
elevens helbredsmæssige situation, og en kommunalbestyrelse vil ikke
kunne træffe generelle afgørelser herom i forhold til bestemte skoler,
klasser eller elevgrupper
Både reformen af folkeskolen og lovændringen om inklusion af elever i
almenundervisningen har givet kommuner og skoler mulighed for øget
fleksibilitet i forhold til at kunne imødekomme elevernes forskellige be-
hov. I forhold til reformen af folkeskolen er det bl.a. tid til understøtten-
de undervisning, øget mulighed for holddannelse og flere pædagoger i
skolen. Og lovændringen om inklusion af elever i almenundervisningen
betyder, at kommuner og skoler har fået mulighed for øget fleksibilitet i
forbindelse med at tilrettelægge støtten til elever med særlige behov fx
gennem undervisningsdifferentiering, holddannelse, supplerende under-
visning og anden faglig støtte samt anvendelse af tolærerordninger og
undervisningsassistenter.
Reformen af folkeskolen, der giver en længere og mere varieret skoledag,
indeholder også en mulighed for afkortning af skoledagen, jf. lovens § 16
b. Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at godkende
at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden for så
vidt angår den understøttende undervisning. Denne mulighed for fravi-
gelse har til hensigt at understøtte elevernes faglige udvikling og give
mulighed for større undervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved
hjælp af ekstra personale i klassen.
For at tydeliggøre rammerne for kommunernes indsats på det sociale
område og indsatsen i forhold til børn og unge med handicap i folkesko-
len har jeg, som det også fremgår af social- og indenrigsministerens svar
på SOU spørgsmål 414, aftalt med social- og indenrigsministeren, at vi
vil udarbejde et fælles hyrdebrev til kommunerne. Hyrdebrevet vil gengi-
ve de centrale budskaber fra besvarelsen af 23. september 2016 på SOU
spørgsmål 365.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby