Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 413 (Alm. del):
I brev af 14. september 2016 har udvalget efter ønske fra Kirsten Nor-
mann Andersen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 413:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra TV2Østjylland ”Forældre til
børn med autisme kan miste godtgørelse” den 23. august 2016, og mener
ministeren, det er rimeligt, at man tvinger børn med autisme til en lang
skoledag (http://www.tv2oj.dk/artikel/foraeldre-til-boern-med-autisme-
kan-miste-godtgoerelse)?”
Svar:
Kommunerne skal foretage en helhedsorienteret vurdering ud fra lov-
givningen på både det sociale område og undervisningsområdet, når de
træffer afgørelser i forhold til børn med handicap.
Alle børn har en grundlæggende ret til et fyldestgørende undervisnings-
tilbud. Det følger af undervisningspligten og retten til undervisning efter
folkeskolelovgivningen.
Det betyder, at kommuner og skoler skal tilbyde alle elever et undervis-
ningstilbud, der kan opfylde den enkelte elevs undervisningsmæssige
behov, og hvor skoledagen er tilrettelagt, så den tager det fornødne hen-
syn til elevens særlige behov og behov for støtte. Det kan fx omfatte
både fysisk og social træning og egentlig hvile i løbet af skoledagen. Det
er derfor i strid med lovgivningen, hvis børn fritages for undervisning,
alene fordi skolen ikke kan eller vil tilbyde dem et fornødent undervis-
ningstilbud.
Skolefritidsordninger og fritidshjem eller andre fritidstilbud er altid frivil-
lige.
11-10-2016