Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-6699
Doknr.
397523
Dato
11-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 13. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 410 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 410:
”Ministeren bedes i forlængelse af SOU alm. del – svar på spørgsmål 367 oversende
udvalget en detaljeret liste over de områder, hvor ministeriet har erfaret (i forbindelse
med indførelsen af reglerne om særlig adressebeskyttelse og efterfølgende), at per-
soner med særlig adressebeskyttelse kan opleve ulemper, f.eks. ved indregistrering af
motorkøretøjer, køb af løsøre på afdrag, oprettelse af mobiltelefonabonnementer og
bankkonti, brug af NemID, indskrivning af børn i dagsinstitution osv.”
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at lovforslaget tager udgangspunkt i
på den ene side at yde den bedst mulige beskyttelse af den faktiske bopælsadresse
for borgere omfattet af målgruppen og på den anden side at etablere en ordning, hvor
det er muligt for myndighederne at konstatere deres forpligtelser til at yde de pågæl-
dende borgere, der er under særlig adressebeskyttelse, hjælp i konkrete situationer
(lovforslag nr. L 145 (2014-15, 1. samling) Sektion A, side 4).
Det fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget, at ordningen vil indebære visse
mindre ulemper for såvel myndighederne som den enkelte borger, der er under særlig
adressebeskyttelse, som følge af, at det ikke vil være muligt via CPR at udfinde den
faktiske adresse på den pågældende borger (lovforslag nr. L 145 (2014-15, 1. sam-
ling) Sektion A, side 2).
Det er således forudsat ved udarbejdelsen af lovforslaget om særlig adressebeskyttel-
se, at der kan være tale om, at myndighedernes sagsbehandling kræver en mere
håndholdt proces i forhold til, hvad der er gældende for borgere, der ikke er under
særlig adressebeskyttelse, hvilket kan give anledning til ulemper. Der kan f.eks. være
tale om, at de almindelige digitale selvbetjeningsløsninger ikke fungerer for borgere
under særlig adressebeskyttelse. Som eksempel på et sagsområde, som kan kræve
en særlig sagsbehandling hos en myndighed, er i lovforslagets bemærkninger nævnt
sager om boligstøtte, hvor en registrering som fraflyttet en bolig medfører, at ydelsen
standses af Udbetaling Danmark, og hvor Udbetaling Danmark til brug for sagsbe-
handlingen af en eventuel ansøgning om boligstøtte til en ny bolig skal have oplysning
om bopælen, f.eks. huslejens og boligens størrelse, husstandsmedlemmer m.v. Det er
anført, at Udbetaling Danmark i den forbindelse må kontakte den særlige kontaktper-
son eller det særlige team i bopælskommunen, som håndterer den særlige adresse-
beskyttelse i kommunen (lovforslag nr. L 145 (2014-15, 1. samling) Sektion A, side 5
og 10).