Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1577729_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8774
Doknr.
287955
Dato
09-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigs har d. 12.11.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 41 til
social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 41
”Vil ministeren redegøre for, hvilken opfølgning, der har været på beretningen, der er
afgivet til B 101 (Forslag til folketingsbeslutning om opsættende virkning i klagesager
for borgere med handicap) (folketingsåret 2013-14)?”
Svar:
I forhold til den problemstilling, der blev rejst ved B 101, er det væsentligt at være
opmærksom på, at der på det pågældende tidspunkt var en meget lang sagsbehand-
lingstid i Ankestyrelsen.
Det er for mig afgørende, at klager behandles inden for en rimelig tid, så borgeren får
afklaret endeligt, hvad han eller hun har ret til. På den måde bliver det samtidig hurtigt
klart for kommunen, hvordan lovgivningen skal administreres på det pågældende om-
råde.
Der er taget en række initiativer for at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i Ankestyrelsen - og det har virket efter hensigten. Det blev i 2014 aftalt med
Ankestyrelsen, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale klagesager
maksimalt måtte være 6 måneder ved årets udgang. Dette mål blev opfyldt af Anke-
styrelsen, da den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, der blev afgjort i de-
cember 2014, blev opgjort til 5,8 måneder.
Derudover er det blevet fastsat i Ankestyrelsens resultatplan for 2015 til 2018, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale klagesager i 2015 maksimalt må
være 5 måneder.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klager over kommunale afgørelser er fal-
det i de første tre kvartaler i 2015. Til og med oktober er den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i 2015 opgjort til 4,3 måneder. Samtidig er den sagspukkel, som der har
været på området, blevet væsentligt mindre.
En kort sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen har fortsat meget høj prioritet, og ministe-
riet følger løbende sagsbehandlingstiderne.
Som også oplyst under min besvarelse af samrådsspørgsmål C den 29. september
2015 er et andet væsentligt retssikkerhedselement, at borgerne skal kunne regne
med, at kommunerne gør deres bedste for at træffe korrekte og forståelige afgørelser i
første omgang.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om hvilken opfølgning, der har været på beretningen, der er afgivet til B 101 (folketingsåret 2013-14), til social- og indenrigsministeren
1577729_0002.png
Det er kommunernes ansvar at sikre, at sagsbehandlingen er i overensstemmelse
med lovgivningen. Det forventer jeg, at kommunerne bestræber sig på.
Det er til gengæld vigtigt, at kommunerne får den bedst mulige støtte til at leve op til
deres ansvar. Der er, som oplyst under samrådet, allerede taget en række initiativer,
som skal hjælpe kommunerne med at kvalificere sagsbehandlingen og dermed træffe
flere rigtige afgørelser. Blandt andet findes der på børneområdet og fra i år også på
handicapområdet task forces bestående af eksperter fra Socialstyrelsen og Ankesty-
relsen, som kan give kommunerne målrettet hjælp med at kvalificere sagsbehandlin-
gen på disse områder.
Jeg kan også nævne Ankestyrelsens praksisundersøgelser og de tilknyttede anbefa-
linger samt Ankestyrelsen juridiske hotline, hvor kommunale sagsbehandlere kan få
vejledning. Hertil kommer, at Ankestyrelsen løbende varetager undervisning og indgår
i dialog med kommunale sagsbehandlere og chefer om relevante faglige temaer.
Derudover har regeringen besluttet at igangsætte et arbejde med en revision af ser-
viceloven. Det er hensigten, at dette arbejde skal munde ud i en forenkling og afbu-
reaukratisering til gavn for såvel kommuner som borgere. Jeg synes, at lovgivningen
særligt på voksenområdet er blevet for kompleks og for svær for kommunerne at ad-
ministrere korrekt.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2