Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1574730_0001.png
Notat
Vedrørende:
Redegørelse til Social- og Indenrigsudvalget november 2015
Sagsnavn:
Anmodning om redegørelse i forbindelse med et svar til Folketingets Social- og
Indenrigsudvalg 2015
Sagsnummer:
27.24.00-P05-1-15
Skrevet af:
Mads Skødt Andersen
E-mail:
[email protected]
Forvaltning:
Sekretariatet Børn og skole
Dato:
18-11-2015
Sendes til:
Social og Indenrigsministeriet Att. Morten Barsballe Schmidt
Til Social og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att. Morten Barsballe Schmidt
18-11-2015 / 27.24.00-P05-1-15
Vedr. Randers Kommunes Familieafdeling
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har i forbindelse med besvarelse af SOU alm.del spørgsmål 40
anmodet Social- og Indenrigsministeren om at indhente en redegørelse fra Randers Kommune.
Social og Indenrigsministeriet har i en henvendelse d. 13. november 2015 udbedt sig en redegørelse fra
Randers Kommune i forhold til nedenstående spørgsmål:
Folketinges Social- og Indenrigsudvalg beder ministeren om at ”indhente en
redegørelse fra Randers Kommune i forhold til, om de følger lovgivningen på børneområdet
med særligt fokus på, hvor det er, at de i deres arbejdsprocedurer ikke følger
lovgivningen, jf. artiklen fra www.dr.dk af den 25. juni 2015: "Randers Kommune erkender:
Vi begår lovbrud i børnesager".
Artiklen på dr.dk drejer sig om, at kommunens familieafdeling i en række tilfælde ikke overholder
lovbestemte tidsfrister i forbindelse med § 50 børnefaglig undersøgelse og § 140 handleplan.
Medarbejdernes fællestillidsrepræsentant angiver selv i artiklen et oplevet stort arbejdspres hos
socialrådgiverne som grunden, til at man ikke overholder de lovbestemte tidsfrister.
For at sikre lovmedholdelighed i sagsbehandlingen er der iværksat en række forskellige indsatser for at
styrke den socialfaglige kvalitet i arbejdet, samt sikre mere effektive arbejdsgange så det oplevede
arbejdspres mindskes, og tidsfristerne overholdes.
For at identificere vigtige indsatsområder til forbedring, har Randers Kommune derfor på eget initiativ
indledt et samarbejde med Socialstyrelsens Task Force.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om at indhente en redegørelse fra Randers Kommune i forhold til, om de følger lovgivningen på børneområdet med særligt fokus på, hvor det er, at de i deres arbejdsprocedurer ikke følger lovgivningen, til social- og indenrigsministeren
Samarbejdet med Socialstyrelsens Task Force
Randers Kommune har indledt et samarbejde med Socialstyrelsens Task Force, der i den forbindelse
har gennemført en analyse af området. Randers kommune har i november 2015 modtaget den
endelige rapport fra Task Force på baggrund af analysen.
Analysen har afdækket, at Randers Kommune på området udsatte børn og unge har store
udfordringer. Analysen viser dog også, at kommunen har et betydeligt fokus på at styrke den tidlige
og forebyggende indsats.
Samtidigt viser analysen, at der ikke er en fælles forståelse på tværs af afdelingerne af, hvordan der
bedst arbejdes med kvalitet i sagsbehandlingen, herunder i forhold til at sikre, at den understøtter en
tidlig og forebyggende indsats.
Task Forcens analyse viser samlet set, at der er betydelige udfordringer i sagsbehandlingen, og at der
er behov for at fokusere på, hvordan arbejdet kan tilrettelægges og gennemføres på en måde, der
sikrer ensartethed, lovmedholdighed og kvalitet i sagsbehandlingen. Analysen viser også, at Randers
Kommune med fordel kan øge sit fokus på kontrol, kvalitetssikring og løbende opfølgning, så
opgaverne løses på den bedst mulige måde.
Ankestyrelsens sagsmåling, der er en del af den samlede rapport fra Task Force, viser, at Randers
Kommune i en høj andel af de gennemgåede sager ikke har overholdt de lovmæssige krav.
Sagsgennemgangen viser således, at der i en stor andel af de gennemgåede sager er både
sagsbehandlingsmæssige mangler i forhold til arbejdet med underretninger, børnefaglige
undersøgelser, handleplaner og faglige vurderinger i sagerne. Derudover ses det i en række sager, at
der er passivitet i sagsbehandlingen. Det er Task Forcens vurdering, at disse mangler kan have ført til
utilstrækkelige indsatser overfor børn, unge og deres familier.
Randers Kommune har tidligere besluttet at implementere ICS som en fælles socialfaglig metode.
Task Forcen vurderer, at det er positivt i forhold til at sikre kvalitet og ensartethed i
sagsbehandlingen. Det er dog samtidig Task Forcens vurdering, at ICS endnu ikke er fuldt ud
implementeret, så selv om processen er godt i gang, skal der ske en fokuseret indsats fremadrettet
for at sikre en succesfuld implementering.
Randers Kommune har en målsætning om at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen. Det har betydet,
at kommunen per september 2015 har valgt at reorganisere arbejdet, herunder etablere en ny
teamstruktur. Task Forcen vurderer, at det er positivt, at Randers Kommune har øget fokus på,
hvordan organiseringen kan understøtte målsætningen om en styrket kvalitet i sagsbehandlingen,
herunder et øget fokus på den tidlige og forebyggende indsats.
Allerede iværksatte tiltag
Randers kommune har sideløbende iværksat en række tiltag efter aftale med Task Force. Disse tiltag
omhandler bl.a:
·
Ny og mere hensigtsmæssig organisering
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om at indhente en redegørelse fra Randers Kommune i forhold til, om de følger lovgivningen på børneområdet med særligt fokus på, hvor det er, at de i deres arbejdsprocedurer ikke følger lovgivningen, til social- og indenrigsministeren
·
·
·
·
Teambuilding i de enkelte teams i forbindelse med ny organisering
Samarbejde med Sikkerhedskonsulenterne i den løsningsfokuserede metode
Planlægning af kompetenceudviklingstiltag i forhold til udvikling af systematik
Samarbejde med Dogmekompagniet i forhold til fokus på kerneopgaven
Der arbejdes i øjeblikket på at etablere overblik over den samlede sagsstamme i Familieafdelingen og
desuden etablere et solidt grundlag for at føre tilsyn med, at tidsfrister og lovmedholdelighed
overholdes i alle sager. Der indarbejdes for øjeblikket faste retningslinjer for et systematisk og
løbende ledelsestilsyn med fokus på tidsfrister og lovmedholdelighed.
Endvidere arbejdes der aktuelt på iværksættelse af en gennemgang af kommunens børnesager med
bistand fra en ekstern konsulentvirksomhed i samarbejde med det lokale MED udvalg. Dette med
henblik på at identificere eventuelle sager, hvor kommunen ikke har handlet rettidigt i forhold til
udsatte børn og unge.
I forlængelse af den øgede systematik og den løbende opfølgning via tilsyn, vil der blive etableret ny
praksis i forhold til den faglige sparring til socialrådgiverne, hvilket forventes at kunne sikre en større
ensartethed og en højere kvalitet i det socialfaglige arbejde.
Den samlede udviklingsproces vil således ske via øget tilsyn på sagsniveau og øget systematik i
forhold til den socialfaglige sparring generelt i afdelingen.
Udviklingsplan
Rapporten fra Socialstyrelsens Task Force behandles politisk i Byrådet den 7. december. I forlængelse
heraf forventes det, at der indledes et samarbejde med Socialstyrelsen om et længerevarende
udviklingsforløb, der strækker sig over ca. 18 måneder.
Forløbet vil blive tilrettelagt i en udviklingsplan i samarbejde med Socialstyrelsens Task Force.
Progressionen i udviklingsplanen vil løbende blive fulgt af det politiske niveau i kommunen. Det er
Randers kommunes forventning, at vi med udviklingsforløbet kan sikre, at sagsbehandlingen på
området fremadrettet sker på en måde, der sikrer ensartethed, lovmedholdighed og kvalitet i
sagsbehandlingen.