Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 6419
Doknr.
393795
Dato
03-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 382 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 382:
”Ankestyrelsens velfærdsundersøgelser, som blev offentliggjort i 2012 og 2014, viser,
at børnene i de adspurgte plejefamilier i næsten halvdelen af sagerne ikke har fået de
2 lovbestemte, personrettede tilsynsbesøg årligt. Vil ministeren redegøre for, hvorfor
de problemer, som plejefamilierne tydeligvis oplever i forbindelse med manglende
tilsyn, ikke har givet anledning til, at Ankestyrelsen har gennemgået dette område
mere indgående med praksisundersøgelser, og hvorfor der i det hele taget ikke er
fulgt op på denne viden? Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 1. sep-
tember 2016 om Rigsrevisionens beretning (21/2015) vedr. indsatsen over for anbrag-
te børn, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål P og Q.”
Svar:
Tilsynet med det anbragte barn – det personrettede tilsyn – skal foretages af den an-
bringende kommune, som efter servicelovens § 148 skal føre løbende tilsyn med bar-
nets eller den unges forhold, når barnet eller den unge er anbragt uden for hjemmet.
Det personrettede tilsyn skal foretages efter behov og minimum to gange årligt og
gælder uanset, hvilken type anbringelsessted barnet eller den unge er anbragt på.
Som led i tilsynet skal der tales med barnet ved besøg på anbringelsesstedet. Samta-
len skal så vidt muligt gennemføres uden tilstedeværelse af personer fra anbringel-
sesstedet, uanset om barnet eller den unge er anbragt i en plejefamilie, på et op-
holdssted eller på en døgninstitution. Jeg går ud fra, at det er dette tilsyn, som spørge-
ren henviser til.
Den lovgivning skal kommunerne naturligvis overholde, ligesom vi fra centralt hold
skal følge op på den viden, vi har, og understøtte kommunerne i at overholde de reg-
ler, vi fastsætter.
Det har vi gjort på flere måder i satspuljekredsen, hvor vi i de foregående år har
iværksat en række initiativer, som skal give en bedre indsats i kommunerne. Blandt
andet har vi styrket efteruddannelsen for sagsbehandlerne med fokus på børnesamta-
lerne. Kurset er et af de mest efterspurgte i det såkaldte kursuskatalog, og det vidner
således om stort kommunalt fokus på at inddrage barnet.
Vi har også permanentgjort Task Forcen på børneområdet, der skal hjælpe kommu-
nerne med at sikre en bedre kvalitet i sagsbehandlingen. Det kan blandt andet ske
ved at bistå kommunerne med, at de kommer rundt om alle de relevante forhold i en
sag – herunder også inddragelse af barnet.