Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1670744_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 6604
Doknr.
390904
Dato
03-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 378 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 378:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke sanktionsmuligheder der har været og er over for
kommuner, der ikke lever op til deres forpligtelser over for anbragte børn, f.eks. børne-
faglige undersøgelser, handleplaner, børnesamtaler, systematisk opfølgning og tilsyn?
Herunder bedes ministeren redegøre for, i hvilke tilfælde disse sanktionsmuligheder
har været anvendt. Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 1. september
2016 om Rigsrevisionens beretning (21/2015) vedr. indsatsen over for anbragte børn,
jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål P og Q.”
Svar:
1.
Ankestyrelsen er den centrale klagemyndighed inden for området for udsatte børn
og unge, herunder anbragte børn og unge. Som klageinstans og via sin egen driftsbe-
føjelse jf. servicelovens § 65, kan Ankestyrelsen bl.a. omgøre kommunale afgørelser
og i visse tilfælde selv træffe afgørelse, hvis en kommune ikke gør det fornødne.
Ankestyrelsen kan ikke anvende sanktioner over for kommunerne, herunder på områ-
det for udsatte børn og unge. De sanktioner, som Statsforvaltningen, med Social- og
Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed, har som led i det kommunale til-
syn, kan dog være aktuelle i forhold til bl.a. Ankestyrelsens afgørelser.
2.
Hvis en kommunalbestyrelse ikke retter sig efter en afgørelse truffet af Ankestyrel-
sen, undlader at efterkomme pålæg om at foretage de fornødne sagsbehandlings-
skridt eller ikke træffer de fornødne afgørelser, jf. servicelovens § 65, stk. 1, pkt. 2,
kan det kommunale tilsyns såkaldte fogedfunktion være aktuel.
Fogedfunktionen indebærer, at det påhviler Statsforvaltningen at reagere, når en
kommune f.eks. nægter at efterleve en konkret bindende afgørelse fra Ankestyrelsen
eller undlader at efterkomme et pålæg efter servicelovens § 65, stk. 1, pkt. 2.
Statsforvaltningen kan i den forbindelse anvende tvangsbøder over for de ansvarlige
medlemmer af kommunalbestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 50 b.
3.
Det kommunale tilsyn kan også være aktuelt i forhold til at påse lovligheden af en
kommunes generelle beslutninger, retningslinjer eller praksis vedrørende varetagelsen
af en opgave. Det gælder også området for udsatte børn og unge.
Det forudsætter bl.a., at der ikke er særlige klage- eller tilsynsmyndigheder, som kan
tage stilling til de samme generelle beslutninger, retningslinjer eller praksis, da det
kommunale tilsyn viger for eventuelle særlige tilsyns- og klagemyndigheder.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om hvilke sanktionsmuligheder der har været og er over for kommuner, der ikke lever op til deres forpligtelser over for anbragte børn, f.eks. børnefaglige undersøgelser, handleplaner, børnesamtaler, systematisk opfølgning og tilsyn, til social- og indenrigsministeren
1670744_0002.png
4.
Statsforvaltningen - og ministeriet som øverste tilsynsmyndighed - er tillagt forskel-
lige sanktionsmuligheder ved udøvelsen af det kommunale tilsyn.
Statsforvaltningen har mulighed for at annullere og suspendere en klart ulovlig kom-
munal beslutning, jf. kommunestyrelseslovens § 50 a, Statsforvaltningen kan anvende
tvangsbøder over for de kommunalbestyrelsesmedlemmer, der er ansvarlige for, at
kommunalbestyrelsen ikke udfører en foranstaltning, som den efter lovgivningen har
en klar pligt til at udføre, jf. kommunestyrelseslovens § 50 b, Statsforvaltningen kan
anlægge erstatningssag mod et kommunalbestyrelsesmedlem, som er ansvarligt for,
at kommunen er påført et tab, jf. kommunestyrelseslovens § 50 c, og Statsforvaltnin-
gen kan frafalde at anlægge erstatningssag mod et kommunalbestyrelsesmedlem
mod indbetaling af erstatningsretlig bod, jf. kommunestyrelseslovens § 50 d.
Herudover kan et kommunalbestyrelsesmedlem, der gør sig skyldig i grov tilsidesæt-
telse af de pligter, som den pågældendes hverv medfører, straffes med bøde, jf.
kommunestyrelseslovens § 61. Det er anklagemyndigheden, der vurderer, om der skal
rejses tiltale, og det er domstolene, der kan idømme en bøde.
5.
Anvendelsen af sanktioner er dog ikke et mål i sig selv for hverken Statsforvaltnin-
gen eller ministeriet. Sanktionerne er et middel til at sikre, at kommunerne overholder
lovgivningen.
Tilsynssager afsluttes oftest ved en udtalelse fra Statsforvaltningen om lovligheden af
det, kommunen har gjort eller vil gøre. Det er i praksis i langt de fleste tilfælde til-
strækkeligt til at sikre, at kommunerne fremadrettet overholder lovgivningen. Statsfor-
valtningens oplysning om, at Statsforvaltningen siden 1. januar 2007 har anvendt
sanktioner i fem tilfælde, skal ses i lyset heraf. De fem tilfælde vedrører alle sagsom-
råder, som kan behandles som led i det kommunale tilsyn.
Statsforvaltningen har i to tilfælde foretaget annullation af en kommunal afgørelse i
medfør af § 50 a, stk. 1, pkt. 1. I et tilfælde har Statsforvaltningen foretaget midlertidig
suspension af en kommunal afgørelse i medfør af § 50 a, stk. 1, pkt. 2, og i et tilfælde
foretaget midlertidig suspension af en regional afgørelse efter samme bestemmelse.
Ved den daværende minister for børn, ligestilling, integration og sociale forholds be-
svarelse af SOU alm. del spørgsmål 487 den 18. august 2014 fremgik, at Statsforvalt-
ningen i et tilfælde havde foretaget annullation af en kommunal afgørelse og i to tilfæl-
de midlertidig suspension af en kommunal afgørelse. I forbindelse med besvarelsen af
det foreliggende spørgsmål har Statsforvaltningen imidlertid konstateret, at der - som
angivet i dette svar - er tale om to tilfælde af annullation og et tilfælde af midlertidig
suspension i forhold til kommunale afgørelser.
Statsforvaltningen har endelig i et tilfælde frafaldet sagsanlæg efter § 50 c med krav
om erstatning, mod at det pågældende kommunalbestyrelsesmedlem indbetaler et
nærmere angivet beløb til pågældende kommune i medfør af § 50 d.
Statsforvaltningen har ikke siden 1. januar 2007 anvendt tvangsbøder i medfør af § 50
b. Statsforvaltningen har dog i perioden 2015-16 som led i fogedfunktionen i tre sager
henledt opmærksomheden på muligheden for at anvende tvangsbøder. De tre tilfælde
omhandlede kommuners manglende efterlevelse af afgørelser fra Ankestyrelsen. I de
tre tilfælde fulgte kommunerne efter Statsforvaltningens henvendelser op på afgørel-
serne, hvorfor der ikke var behov for at anvende tvangsbøder.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om hvilke sanktionsmuligheder der har været og er over for kommuner, der ikke lever op til deres forpligtelser over for anbragte børn, f.eks. børnefaglige undersøgelser, handleplaner, børnesamtaler, systematisk opfølgning og tilsyn, til social- og indenrigsministeren
1670744_0003.png
Bilag:
Bilag 1. Kopi af den daværende minister for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds svar af 18. august 2014 på SOU alm. del spørgsmål 487.
3