Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 6604
Doknr.
390904
Dato
03-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 378 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 378:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke sanktionsmuligheder der har været og er over for
kommuner, der ikke lever op til deres forpligtelser over for anbragte børn, f.eks. børne-
faglige undersøgelser, handleplaner, børnesamtaler, systematisk opfølgning og tilsyn?
Herunder bedes ministeren redegøre for, i hvilke tilfælde disse sanktionsmuligheder
har været anvendt. Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 1. september
2016 om Rigsrevisionens beretning (21/2015) vedr. indsatsen over for anbragte børn,
jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål P og Q.”
Svar:
1.
Ankestyrelsen er den centrale klagemyndighed inden for området for udsatte børn
og unge, herunder anbragte børn og unge. Som klageinstans og via sin egen driftsbe-
føjelse jf. servicelovens § 65, kan Ankestyrelsen bl.a. omgøre kommunale afgørelser
og i visse tilfælde selv træffe afgørelse, hvis en kommune ikke gør det fornødne.
Ankestyrelsen kan ikke anvende sanktioner over for kommunerne, herunder på områ-
det for udsatte børn og unge. De sanktioner, som Statsforvaltningen, med Social- og
Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed, har som led i det kommunale til-
syn, kan dog være aktuelle i forhold til bl.a. Ankestyrelsens afgørelser.
2.
Hvis en kommunalbestyrelse ikke retter sig efter en afgørelse truffet af Ankestyrel-
sen, undlader at efterkomme pålæg om at foretage de fornødne sagsbehandlings-
skridt eller ikke træffer de fornødne afgørelser, jf. servicelovens § 65, stk. 1, pkt. 2,
kan det kommunale tilsyns såkaldte fogedfunktion være aktuel.
Fogedfunktionen indebærer, at det påhviler Statsforvaltningen at reagere, når en
kommune f.eks. nægter at efterleve en konkret bindende afgørelse fra Ankestyrelsen
eller undlader at efterkomme et pålæg efter servicelovens § 65, stk. 1, pkt. 2.
Statsforvaltningen kan i den forbindelse anvende tvangsbøder over for de ansvarlige
medlemmer af kommunalbestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 50 b.
3.
Det kommunale tilsyn kan også være aktuelt i forhold til at påse lovligheden af en
kommunes generelle beslutninger, retningslinjer eller praksis vedrørende varetagelsen
af en opgave. Det gælder også området for udsatte børn og unge.
Det forudsætter bl.a., at der ikke er særlige klage- eller tilsynsmyndigheder, som kan
tage stilling til de samme generelle beslutninger, retningslinjer eller praksis, da det
kommunale tilsyn viger for eventuelle særlige tilsyns- og klagemyndigheder.