14. september 2016
BILAG 1: Bidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
En redegørelse for den i forhold til besvarelsen relevante lovgivning på folkeskoleområdet.
Generelt
Efter folkeskolelovgivningen er det kommunens ansvar at tilbyde alle elever et fyldestgørende under-
visningstilbud, hvis de ønskes optaget i folkeskolen.
Folkeskolelovens udgangspunkt er, at der gælder de samme regler for folkeskolens almen- og special-
undervisning i forhold til bl.a. fag og undervisningstid.
Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i undervisningen i folkeskolens grundskole eller i en
undervisning, der står mål hermed.
Det følger af både lovgivningen på folkeskoleområdet og for fritidstilbud, at optagelse i en skolefritids-
ordning eller i et fritidstilbud er frivillig.
Undervisningstid
Med reformen af folkeskolen har alle elever i folkeskolen og herunder også elever, der får specialunder-
visning, fået udvidet undervisningstiden.
Efter reglerne om undervisningstidens samlede længde skal elever i børnehaveklassen og på 1.-3. klasse-
trin på et skoleår have mindst 1.200 timer, eleverne på 4.-6. klassetrin skal have mindst 1.320 timer, og
eleverne på 7.-9. klassetrin skal have 1.400 timer.
Det svarer til gennemsnitligt henholdsvis 30, 33 og 35 timer om ugen – eller henholdsvis 6, 6,6 og 7
timer om dagen svarende til skoledage fra kl. 8.00-14.00, kl. ca. 8.00-14.30 og kl. 8.00-15.00, hvis alle
skoledage er lige lange. Undervisningstidens samlede længde består af tre elementer: Undervisning i
fagene, understøttende undervisning og pauser.
Undervisningstidens samlede længde må for ingen elever overstige 1.400 timer om året, svarende til
gennemsnitligt 35 timer om ugen eller 7 timer om dagen.
Elever med særlige behov og den længere skoledag
Folkeskolereformen har givet kommuner og skoler øgede muligheder for at tilpasse undervisningen til
elevernes forskellige behov.
Tiden til den understøttende undervisning og tid til mere bevægelse giver både almene folkeskoler og
specialskoler øgede muligheder for fx at arbejde med elevernes sociale kompetencer og for at imødegå
elevers udtrætning som følge af handicap ved fx at bruge tiden til den understøttende undervisning og
tiden til bevægelse til fysisk træning, afslapning og egentlig hvile.
Det øgede samarbejde mellem lærere og pædagoger skal også medvirke til, at skolerne kan tilbyde alle
elever en skoledag, der kan imødekomme deres forskellige behov.
1