Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 6187
Doknr.
387622
Dato
23-09-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 365 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 365:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Tvinges til lang skoledag: Frygter Anna vil skade
sig selv" bragt på tv2oj.dk den 24. august 2016 og samtidig redegøre for sin holdning
til problemstillingen, at en svært handicappet pige ifølge en afgørelse fra Århus Kom-
mune med henvisning til inklusionsloven tvinges til at blive i sin skoles SFO til kl.
16.00 imod forældrenes vurdering om, hvad der er bedst for deres datter?”
Svar:
Artiklen handler om en familie, som er bekymret for deres handicappede datter, fordi
kommunen ifølge artiklen og med henvisning til inklusionsloven har besluttet, at pigen
skal være længere tid i skole/SFO end før. Reglerne om inklusion hører under Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, hvilket jeg vender tilbage til nedenfor.
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at det er et klart kommunalt ansvar at sikre, at
børn med handicap og deres familier får den hjælp og støtte, de har brug for, ud fra en
konkret og individuel vurdering af det enkelte barns ressourcer og behov.
Indsatsen skal selvfølgelig ligge inden for rammerne af lovgivningen, uanset om hjæl-
pen gives efter den sociale lovgivning, efter Undervisningsministeriets regler eller efter
andre regelsæt. Kommunen har samtidig pligt til at sikre, at hjælpen er sammenhæn-
gende og koordineret, også selv om tilrettelæggelsen af hjælpen involverer forskellige
forvaltningsgrene i kommunen.
Den problemstilling, som beskrives i artiklen, handler om, hvilke krav kommunen kan
stille til, at et barn har lange dage i skolen eller – som i det konkrete tilfælde – i SFO.
Disse forhold reguleres i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings regelsæt.
Jeg har derfor fået en beskrivelse af den del af Undervisningsministeriets regelsæt,
som handler om undervisningstid, fritidsordninger mv – også for børn med behov for
særlig støtte, herunder børn med handicap.
Den samlede redegørelse er vedlagt som bilag til dette svar, men her gengives de
dele, som jeg mener, har den største relevans for netop den problemstilling, der rejses
i artiklen:
”Undervisningstid: Med reformen af folkeskolen har alle elever i folkeskolen og her-
under også elever, der får specialundervisning, fået udvidet undervisningstiden.