Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 5761
Doknr.
384496
Dato
06-09-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 11. august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 350 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF).
Spørgsmål nr. 350:
”Mener ministeren, at det er acceptabelt, at en skriftlig borgerhenvendelse fra den 23.
januar 2015 til Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne vedrørende Lejre Kommu-
nalbestyrelses hemmeligholdelse af sager endnu ikke er besvaret, og vil ministeren
desuden redegøre for Statsforvaltningens regler for svartider på borgerhenvendelser?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af udvalgsspørgsmålet bedt Statsforvaltningen rede-
gøre for status på den aktuelle sag og håndteringen af sager generelt.
1.
For så vidt angår sagen, der omtales i spørgsmålet, har Statsforvaltningen oplyst
følgende:
”Statsforvaltningen modtog den 25. januar 2015 en henvendelse fra en borger vedrørende Lejre
Kommunes behandling af en sag på den lukkede del af kommunalbestyrelsens møde samt
manglende offentliggørelse af kommunalbestyrelsens og økonomiudvalgets beslutninger.
Statsforvaltningen bad den 20. maj 2015 kommunalbestyrelsen i Lejre Kommune om en udta-
lelse i anledning af borgerens henvendelse.
Statsforvaltningen modtog kommunalbestyrelsens udtalelse den 3. september 2015.
Borgeren bragte sagen i erindring den 15. oktober 2015.
Statsforvaltningen svarede den 19. oktober 2015, at Statsforvaltningen forventede at kunne
behandle sagen inden for seks måneder og bad desuden om borgerens eventuelle bemærknin-
ger til kommunalbestyrelsens udtalelse.
Statsforvaltningen beklager i den forbindelse, at borgeren ikke blev orienteret, da det ikke var
muligt at afslutte sagen inden for det tidsrum, hvor borgeren var blevet stillet en afslutning af
sagen i udsigt. Det skyldes, at sagen ved en fejl ikke er blevet forsynet med en oplysning i
Statsforvaltningens ESDH-system om, at sagen er lovet færdig til en bestemt dato, således som
det ellers er praksis. ”
Statsforvaltningen oplyser derudover, at sagen nu er afsluttet, og at borgeren har
modtaget svar herom.
2.
For så angår Statsforvaltningens håndtering af henvendelser fra borgere som led i
det kommunale tilsyn behandles disse på lige fod med øvrige henvendelser til tilsynet
fra f.eks. kommuner, regioner eller organisationer.