Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1661841_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 5761
Doknr.
384496
Dato
06-09-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 11. august 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 350 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF).
Spørgsmål nr. 350:
”Mener ministeren, at det er acceptabelt, at en skriftlig borgerhenvendelse fra den 23.
januar 2015 til Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne vedrørende Lejre Kommu-
nalbestyrelses hemmeligholdelse af sager endnu ikke er besvaret, og vil ministeren
desuden redegøre for Statsforvaltningens regler for svartider på borgerhenvendelser?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af udvalgsspørgsmålet bedt Statsforvaltningen rede-
gøre for status på den aktuelle sag og håndteringen af sager generelt.
1.
For så vidt angår sagen, der omtales i spørgsmålet, har Statsforvaltningen oplyst
følgende:
”Statsforvaltningen modtog den 25. januar 2015 en henvendelse fra en borger vedrørende Lejre
Kommunes behandling af en sag på den lukkede del af kommunalbestyrelsens møde samt
manglende offentliggørelse af kommunalbestyrelsens og økonomiudvalgets beslutninger.
Statsforvaltningen bad den 20. maj 2015 kommunalbestyrelsen i Lejre Kommune om en udta-
lelse i anledning af borgerens henvendelse.
Statsforvaltningen modtog kommunalbestyrelsens udtalelse den 3. september 2015.
Borgeren bragte sagen i erindring den 15. oktober 2015.
Statsforvaltningen svarede den 19. oktober 2015, at Statsforvaltningen forventede at kunne
behandle sagen inden for seks måneder og bad desuden om borgerens eventuelle bemærknin-
ger til kommunalbestyrelsens udtalelse.
Statsforvaltningen beklager i den forbindelse, at borgeren ikke blev orienteret, da det ikke var
muligt at afslutte sagen inden for det tidsrum, hvor borgeren var blevet stillet en afslutning af
sagen i udsigt. Det skyldes, at sagen ved en fejl ikke er blevet forsynet med en oplysning i
Statsforvaltningens ESDH-system om, at sagen er lovet færdig til en bestemt dato, således som
det ellers er praksis. ”
Statsforvaltningen oplyser derudover, at sagen nu er afsluttet, og at borgeren har
modtaget svar herom.
2.
For så angår Statsforvaltningens håndtering af henvendelser fra borgere som led i
det kommunale tilsyn behandles disse på lige fod med øvrige henvendelser til tilsynet
fra f.eks. kommuner, regioner eller organisationer.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om ministeren mener, at det er acceptabelt, at en skriftlig borgerhenvendelse fra den 23. januar 2015 til Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne vedrørende Lejre Kommunalbestyrelses hemmeligholdelse af sager endnu ikke er besvaret, til social- og indenrigsministeren
1661841_0002.png
Der er som udgangspunkt ikke ved lov fastsat regler om frister for Statsforvaltningens
behandling af henvendelser til tilsynet, herunder ikke særlige frister for behandlingen
af henvendelser fra borgere. Frister for sagsbehandlingen kan dog være fastsat eller
forudsat i lovgivningen, herunder navnlig i forhold til anmodninger om aktindsigt og
henvendelser om kommuners og regioners afgørelser om aktindsigt.
Herudover er der fastsat sagsbehandlingsmål i Statsforvaltningens resultatplan med
Social- og Indenrigsministeriet inden for bl.a. det kommunale tilsyn. Det fremgår heraf,
at liggetiden for sager i det kommunale tilsyn i gennemsnit maksimalt bør være 27
uger.
Liggetiden dækker over den gennemsnitlige alder af de åbne sager på et givent sags-
område og giver således mulighed for at reagere fremadrettet. Liggetiden for sagsfor-
løb beregnes som det samlede antal dage, sagerne på et givent sagsområde har ver-
seret, divideret med antal åbne sager på sagsområdet. For flere oplysninger om ligge-
tidsmålet henvises i øvrigt til Statsforvaltningens hjemmeside
www.statsforvaltningen.dk.
Statsforvaltningen havde ved udgangen af 2. kvartal 2016 en liggetid på 40 uger for
sager i det kommunale tilsyn.
Det bemærkes, at liggetiden er udtryk for en gennemsnitsbetragtning, dvs. at Statsfor-
valtningen behandler en del henvendelser hurtigere, mens en del indebærer en læn-
gere sagsbehandling. Det skyldes, at sagernes karakter og dermed også den konkrete
sagsbehandling i praksis varierer betydeligt i det kommunale tilsyn.
Hvorvidt en liggetid kan anses for acceptabel beror på en konkret vurdering ud fra den
enkelte sags karakter, herunder f.eks. i forhold til behovet for at høre andre myndig-
heder for belyse sagen, de rejste spørgsmåls juridiske kompleksitet m.v.
3.
Som det fremgår, har Statsforvaltningen haft og har fortsat en udfordring i forhold til
liggetiden i en række sager inden for det kommunale tilsyn, som er for lang.
Det skyldes bl.a., at der verserer mange sager i Statsforvaltningen inden for det kom-
munale tilsyn, hvilket for en stor dels vedkommende har baggrund i en stigning i antal-
let af henvendelser til det kommunale tilsyn, herunder navnlig henvendelser om kom-
muners og regioners afgørelser om aktindsigt efter offentlighedsloven.
Den lange sagsbehandling er på ingen måde tilfredsstillende, og der arbejdes aktivt
for at nedbringe liggetiden. Statsforvaltningen har således iværksat en række tiltag i
den forbindelse, herunder allokering af flere ressourcer.
Herudover har jeg bl.a. taget initiativ til en lovændring på området. Lovændringen skal
give Statsforvaltningen friere rammer for sagsudvælgelsen i det kommunale tilsyn. Det
kan forhåbentlig sikre Statsforvaltningen bedre muligheder for at udføre et effektivt og
proaktivt tilsyn inden for de områder, som falder inden for det kommunale tilsyns kom-
petence i forhold til kommuner og regioner.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2