Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1656926_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 198
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1855
Doknr.
337241
Dato
11-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.2.2016 stillet følgende spørgsmål nr.
198 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som er foreløbigt besvaret d.
16.3.2016 og hermed endeligt besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Kofod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 198:
”Vil ministeren svare på, hvad baggrunden er for, at Københavns Kommune, ikke har
fået denne form for institutionstype – MultifunC - til at fungere efter hensigten, og vil
ministeren redegøre for, hvor den danske model adskiller sig fra den
norske?”
Svar:
Til brug for besvarelse af den første del af spørgsmålet om specifikke erfaringer fra
MultifunC København har jeg indhentet bidrag fra Københavns Kommune, som oply-
ser følgende:
”MultifunC har stået for et paradigmeskifte i arbejdet med udsatte og kriminali-
tetstruede unge, og MultifunC København var den første danske døgninstituti-
on, der var bygget op omkring evidensbaserede metoder.
MultifunC konceptet stiller store og ufleksible krav til ledelsesstruktur, teamor-
ganisering, målgruppeafgrænsning m.m., som er detaljeret beskrevet i en ma-
nual sammen med de evidensbaserede metoder.
Det har i praksis vist sig at være vanskeligt at efterleve de stramme retningslin-
jer, som fremgår af MultifunC manualen. Desuden har det været vanskeligt at
fastholde kompetente medarbejdere, der har ønsket og kunnet arbejde efter de
manualbaserede metoder – som ligeledes har vist sig ikke at være fuldt over-
førbare fra Norge til København. Derudover har det været vanskeligt at finde
nok unge, som passer ind i MultifunC’s snævre målgruppedefinition, og der har
generelt været lav efterspørgsel efter pladserne. Endvidere har forudsætningen
om, at de mest udsatte og kriminalitetstruede unge efter intensiv behandling
kunne vende tilbage til familie og uddannelse, vist sig ikke at holde.
Den lave belægning på MultifunC København har været en økonomisk udfor-
dring, da en MultifunC institution er væsentligt dyrere at drive end traditionelle
døgntilbud til målgruppen. MultifunC manualen stiller som nævnt krav til ledel-
sesstrukturen på institutionen, men i samråd med Socialstyrelsen blev der fore-
taget en nedjustering i ledelsesgruppen for at mindske de høje omkostninger.”
For så vidt angår den anden del af spørgsmålet om forskellene mellem MultifunC i
henholdsvis Danmark og Norge, oplyser Socialstyrelsen følgende:
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 344: MFU spm. om, i forlængelse af svar på SOU alm. del - spørgsmål 198 anden del af spørgsmålet, at bekræfte, at MultifunC København adskilte sig fra den oprindelige norske model på flere punkter, bl.a. ved at det ikke var muligt at tilbageholde de unge fysisk ud over reglerne som ved en åben institution, samt at det ikke var muligt at låse de unge inde, hvilke i begge tilfælde er tilladt ud fra den norske model, og at dette i sidste ende kan have været medvirkende til at forsøget med en dansk MultifunC ikke lykkes, til social- og indenrigsministeren
1656926_0002.png
”I både Norge og Danmark arbejdes ud fra de samme manualer i MultifunC-
arbejdet, og de anvendte pædagogiske metoder på MultifunC-institutionerne er
dermed de samme. For at sikre ensartet anvendelse af MultifunC-principper og
-metoder får MultifunC-institutionerne i begge lande løbende kvalitetssikring fra
et nationalt kvalitetssikringsteam.”
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2