Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1656924_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-5255
Doknr.
374480
Dato
16-08-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. juli 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 344 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 344:
”Vil ministeren, i forlængelse af svar på SOU alm. del - spørgsmål 198 anden del af
spørgsmålet, bekræfte, at MultifunC København adskilte sig fra den oprindelige nor-
ske model på flere punkter, bl.a. ved at det ikke var muligt at tilbageholde de unge
fysisk ud over reglerne som ved en åben institution, samt at det ikke var muligt at låse
de unge inde, hvilke i begge tilfælde er tilladt ud fra den norske model, og at dette i
sidste ende kan have været medvirkende til at forsøget med en dansk MultifunC ikke
lykkes?”
Svar:
Der er mulighed for at anvende MultifunC på både åbne, delvis lukkede og sikrede
institutioner med dertilhørende forskellige regler for at anvende magt over for børn og
unge.
Som jeg er blevet oplyst, så havde Københavns Kommune valgt at drive MultiFunC på
en åben døgninstitution, jf. svar på SOU alm. del spørgsmål 314 (samlingen 2013-14).
I svaret redegøres der for de lovmæssige forskelle i forhold til tilbageholdelse af børn
og unge på åbne døgninstitutioner i henholdsvis norsk og dansk institutionspraksis.
Som bekendt indgik regeringen den 5. november 2015 en aftale med de øvrige sats-
puljepartier med henblik på at sikre klare rammer for anbringelsesstedernes voksen-
ansvar over for anbragte børn og unge. Aftalen er blevet udmøntet i en ny lov om vok-
senansvar, som bl.a. udvider den nuværende mulighed for tilbageholdelse i forbindel-
se med anbringelser på åbne opholdssteder og døgninstitutioner. Loven træder i kraft
den 1. januar 2017.
Udvidelserne skal blandt andet sikre, at personalet på opholdssteder og døgninstituti-
oner har de redskaber, der skal til for at støtte de anbragte børn og unge i deres ud-
vikling og trivsel samt i den socialpædagogiske behandling.
Jeg skal desuden henvise til svar på SOU alm. del spørgsmål 196 og 198 (samlingen
2015-16) for Københavns Kommunes begrundelse for at lukke MultifunC København.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann