Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1652394_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-4738
Doknr.
369315
Dato
04-07-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 23. juni 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 337 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 337:
”Vil ministeren redegøre for reglerne i forbindelse med beskikkelse af advokatbistand i
sager om tvangsanbringelse, herunder særligt om familier tildeles et fast antal timers
advokatbistand pr. sag eller om det afhænger af sagens karakter? Vil en familie i en
sag om tvangsanbringelse altid have lige så meget adgang til advokatbistand som
kommunen har adgang til advokatbistand?”
Svar:
Det følger af servicelovens § 72, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der
er fyldt 12 år, skal tilbydes gratis advokatbistand i sager om tvangsmæssige foran-
staltninger. Retten til gratis advokatbistand gælder både, når sagen behandles i kom-
munens børn og unge-udvalg, hvis afgørelsen er påklaget og sagen behandles i An-
kestyrelsen, og hvis sagen er indbragt for domstolene.
Det er forældremyndighedsindehaveren og den unge, der afgør, om de vil tage imod
tilbuddet, og hvilken advokat de ønsker at lade sig bistå af. Forældremyndighedsinde-
havere, som bor sammen, og som er enige, er berettigede til gratis bistand fra én ad-
vokat. Loven stiller ikke krav om, at forældremyndighedsindehaver og den unge får
hver deres advokat. Der kan dog være tilfælde, hvor der er modsatrettede interesser,
og hvor det derfor vil være uhensigtsmæssigt af retssikkerhedsmæssige grunde, hvis
forældremyndighedsindehaveren og den unge har samme advokat.
Gratis advokatbistand er først og fremmest tænkt som støtte til sagens parter i forbin-
delse med mødet i børn og unge-udvalget og skal sikre, at parterne får tilstrækkelig
adgang til at gøre indsigelse med hensyn til sagens faktiske og retlige omstændighe-
der, inden der træffes afgørelse om tvangsmæssige foranstaltninger. Retten til gratis
advokatbistand omfatter derfor ikke situationer, hvor der endnu ikke er berammet mø-
de i børn og unge-udvalget.
Salær og godtgørelse for udlæg til advokat fastsættes efter retsplejelovens regler om
fri proces. Det er kun de omkostninger til advokatbistanden, der knytter sig til selve
den tvangsmæssige foranstaltning, der kan dækkes, og baserer sig på en vurdering af
den tid, der i almindelighed må anses for nødvendig i forbindelse med behandlingen af
sådanne sager.
Der er ikke tale om, at kommunalbestyrelsen fører sagen mod forældrene om anbrin-
gelse af barnet eller den unge. Derimod overtager børn og unge-udvalget hhv. Anke-
styrelsen sagen. Kommunalbestyrelsens rolle er at bidrage til sagsoplysningen ved at
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om at redegøre for reglerne i forbindelse med beskikkelse af advokatbistand i sager om tvangsanbringelse, til social- og indenrigsministeren
1652394_0002.png
vedlægge sagens akter og afgive en indstilling til børn og unge-udvalget. Indstillingen
skal omfatte:
1) den børnefaglige undersøgelse,
2) handleplanen og
3) barnets eller den unges holdning til den påtænkte foranstaltning.
Forvaltningen har desuden ret til at fremføre uddybende oplysninger under sagens
behandling ved børn og unge-udvalget, ligesom forældremyndighedsindehaveren og
barnet eller den unge.
I de sager, der er indbragt for domstolene, er det Ankestyrelsen, der fører sagen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2