Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1650801_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Besvarelse af SOU
Samrådsspørgsmål O
21. juni kl. 13-14.
8-9 min.
Social- og Indenrigsudvalget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål O
Regeringen skriver på side 26 i udspillet ”10 nye mål for social
mobilitet”, at ”... en bolig er første skridt til at få det bedre. For man
har brug for en tryg base for at få overskud til at takle de mange
andre problemer, som ofte er til stede i den hjemløse persons liv.”
Vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvorledes dette
udsagn hænger sammen med kontanthjælpsloftet, som netop
betyder, at 14.000 mennesker bringes i fare for at miste deres
bolig?
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til social- og indenrigsministeren
1650801_0002.png
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og tak til beskæftigelsesministeren for
bidraget og deltagelsen i dag.
Når regeringen har sat langsigtede sociale mål, så er det for at
finde frem til de løsninger, der virker. Det gør vi blandt andet ved
tage diskussionerne og komme til bunds i spørgsmålene. Skal vi
lade være med at sætte et mål, når det er svært og udviklingen
går i den gale retning? Nej, vi ser udfordringen i øjnene.
I øvrigt, så steg antallet af hjemløse under den tidligere S-ledede
regering, selvom der ikke var et kontanthjælpsloft, så der er altså
ingen klar og entydig sammenhæng her. Billedet er langt mere
nuanceret end som så.
Jeg har bragt det op før og vil gerne understrege det igen. Når vi
har sociale problemer i Danmark, så skyldes det ikke, at de
sociale ydelser er for lave. Og, som beskæftigelsesministeren var
inde på, så er løsningen ikke at sætte dem op.
Selvfølgelig kan økonomien være stram for nogle mennesker –
det kommer vi ikke uden om. Men det er først og fremmest social
hjælp og virksom støtte, der skal hjælpe den enkelte. Ikke flere
penge.
1
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til social- og indenrigsministeren
1650801_0003.png
[Hjemløse har komplekse problemer]
Hjemløsetællingen fra SFI viser, at langt de fleste hjemløse har
meget komplekse problemstillinger, der handler om en masse
andet end økonomi. Halvdelen af de mennesker, der er ramt af
hjemløshed, har en psykisk sygdom. To tredjedele har et
stofmisbrug eller er afhængige af alkohol.
Derfor skal målet om færre hjemløse også ses i sammenhæng
med de øvrige sociale mål, som nu dækker det meste af
socialområdet. Regeringen har bl.a. valgt at sætte langsigtede
sociale mål for en effektfuld behandling af stofmisbrug og
alkoholafhængighed.
Der er behov for helhedsorienterede indsatser for at løse de
komplekse problemer, som hjemløse har. Derfor har vi med
satspuljen blandt andet også afsat midler til at styrke
misbrugsbehandlingen til unge med et misbrug. Det handler om at
udbrede virksom behandling i kommunerne og på
anbringelsessteder. Det tror jeg kan blive et af mange tiltag, der
også kan få betydning på hjemløseområdet.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til social- og indenrigsministeren
1650801_0004.png
[Forebyggelse er vigtig]
Forebyggelse er vigtig. Social forebyggelse vel at mærke. Vi
forebygger ikke ved bare at give folk penge.
Noget af det, vi netop har gjort fra regeringens og Folketingets
side, er at afsætte penge til frivillig gældsrådgivning for at undgå,
at gæld bliver starten på en social deroute for folk, som i forvejen
er socialt udsat.
Med den seneste satspuljeaftale er der også afsat midler til en
undersøgelse af årsager til hjemløshed, der kan hjælpe
kommuner med at tilrettelægge en bedre indsats.
Det sker i sammenhæng med en udvidelse af det nuværende
hjemløserejsehold, der støtter implementeringen af housing first-
tilgangen og bostøttemetoderne i kommuner og på forsorgshjem.
For det er metoder, som vi ved, virker.
[Samarbejde er afgørende]
Men hovedsagen er, at vi ikke løser problemet med hjemløshed
uden en sammenhængende tilgang på tværs af forskellige
aktører, som socialforvaltningen, boliganvisningen og
misbrugsbehandlingen, i forhold til at tilvejebringe en
velfungerende boligløsning til borgeren.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til social- og indenrigsministeren
1650801_0005.png
Forebyggelsen er i høj grad kommunernes ansvar. Kommunerne
skal arbejde politisk for det. Det er kommunen, der beslutter, om
der skal bygges nye boliger, og hvor dyre og store de skal være.
Kommunerne har en række lovgivningsmæssige muligheder for at
tilvejebringe boliger til hjemløse borgere. De muligheder skal
udnyttes fuldt ud. Det tror jeg, at mange kommuner er gode til,
men jeg tror afgjort også, at mange kommuner kan fokusere
anderledes end i dag til fordel for udsatte grupper.
Derfor er jeg også tilfreds med, at der i den netop indgåede
økonomiaftale er sat fokus på at øge antallet af billige boliger. I
tæt samarbejde med kommunerne er der listet en række konkrete
forslag, som skal føre til flere billige boliger, som kommunerne kan
disponere over. Det skal vi arbejde videre med i efteråret.
Kommunerne kan også gøre mere selv, og nogle kommuner er
lykkedes med at presse prisen på nybyggeri. Men også her skal vi
se på, om reglerne i tilstrækkelig grad understøtter billige boliger –
fx ved at se på de statslige krav til alment nybyggeri.
Når Socialstyrelsen arbejder med at udbrede vidensbaserede
metoder for hjemløse, så handler formidlingen også om de
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til social- og indenrigsministeren
1650801_0006.png
muligheder, som kommunerne via almenboligloven har for at
tilvejebringe boliger til hjemløse og socialt udsatte borgere.
Derfor er jeg også glad for, at regeringen og KL i den netop
indgåede økonomiaftale for kommunerne er blevet enige om at
følge op i forhold til de sociale mål. Det bliver afgørende, når vi
skal finde frem til de rigtige løsninger på tværs af
velfærdsområderne for at hjælpe flere ud af hjemløshed og
forebygge at mennesker rammes af hjemløshed.
[Afrunding]
Hjemløshed er en vigtig socialpolitisk udfordring. Derfor har vi
selvfølgelig sat et mål for færre hjemløse, og vi har sat mål for
mange af de tilknyttede problemstillinger, som stofmisbrug,
alkoholafhængighed og inklusion i fællesskabet.
Jeg har netop offentliggjort en socialpolitisk redegørelse. Et vigtigt
budskab i redegørelsen er, at sociale problemer er komplekse, og
de skal løses med de metoder, der virker. Det kommer regeringen
til at arbejde for de kommende år.
I de kommende år vil nye årgange af socialpolitisk redegørelse
følge op på de sociale mål. For regeringen vil måles på sine mål
og resultater på socialområdet.
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til social- og indenrigsministeren
1650801_0007.png
Jeg håber, at vi bredt i Folketinget kan blive enige om initiativer,
der bidrager til at nedbringe hjemløsheden, sådan som det har
været tilfældet tidligere.
Tak for ordet.
6