Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1650888_0001.png
TALE
21. juni 2016
Samrådstale om social mobilitet og kontanthjælpslof-
tet 21. juni 2016
J.nr. 2016-3489
Center for Arbejdsmarkedspolitik
MRU/MMA
(Det talte ord gælder)
Indledning
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne indlede besvarelsen af spørgsmå-
let med at fortælle om baggrunden for kontant-
hjælpsloftet. Herefter vil social- og indenrigs-
ministeren fortælle om ”10 nye mål for social
mobilitet” og regeringens socialpolitik.
Siden 2011 og frem til vi kom i regering, steg
antallet af kontant- og uddannelseshjælpsmod-
tagere med 20 procent, og antallet af ægtepar på
kontanthjælp steg med 50 procent.
Og det er på trods af, at vi over længere tid har
oplevet stigende beskæftigelse.
Det siger sig selv, at det er en uholdbar udvik-
ling. Ikke mindst fordi det betyder, at alt for
mange børn vokser op med forældre på langva-
rig offentlig forsørgelse.
Derfor er det også både rigtigt og nødvendigt at
indføre et kontanthjælpsloft, så flere kontant-
hjælpsmodtagere kan komme i beskæftigelse og
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til beskæftigelsesministeren
være positive rollemodeller for deres børn.
Det er sund fornuft, at der skal være en mærk-
bar økonomisk forskel på, om man bliver for-
sørget af det offentlige, eller om man forsørger
sig selv. Derfor skal der også være en gevinst
ved at tage et job til en overenskomstmæssig
mindsteløn.
Når vi har indført et kontanthjælpsloft og en
225 timers regel, så er det med det klare sigte,
at færre skal forsørges af det offentlige og flere
bliver en del af det arbejdende fællesskab.
Kontanthjælpsloftet har den rette balance
Det har samtidig været afgørende for regerin-
gen at finde den rette balance mellem et rime-
ligt forsørgelsesniveau på den ene side og et re-
elt incitament til at arbejde på den anden.
Den balance har vi fundet. Og jeg vil gerne slå
helt fast, at regeringen
ikke
anerkender spørge-
rens præmis om, at 14.000 bringes i fare for at
miste deres bolig.
Lad mig nævne et par rådighedsbeløb, der bør
sætte tingene lidt i perspektiv:
En typisk enlig forsøger med tre børn vil med
det nye kontanthjælpsloft modtage godt
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til beskæftigelsesministeren
281.000 kroner om året i offentlige ydelser før
skat. Det svarer til, at de hver måned har cirka
12.800 kroner tilbage, når skat og husleje er be-
talt.
Tilsvarende vil et typisk kontanthjælpspar med
tre børn modtage ca. 406.000 kroner om året.
Det svarer til, at de hver måned har cirka
15.000 kroner til rådighed, når skatten og husle-
jen er betalt.
Med de rådighedsbeløb bør det være muligt at
blive boende, hvis man foretager de nødvendige
og nogle gange hårde prioriteringer.
Kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen er
derudover indrettet sådan, at den typiske enlige
forsørger med 3 børn ved blot 9 timers ordinær
beskæftigelse om ugen (hver uge) kommer helt
fri af kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen.
Så er det klart, at hvis man har bosat sig i en
dyr lejlighed og derfor tidligere har modtaget
meget i boligstøtte og særligt støtte - og samti-
dig ikke opnår nogen form for beskæftigelse, så
vil man oplevere relativt større konsekvenser
for sit rådighedsbeløb, når man omfattes af kon-
tanthjælpsloftet.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til beskæftigelsesministeren
Men det er bl.a. også netop denne gruppe, som
tidligere ikke havde et klart økonomisk incita-
ment til at skifte kontanthjælpen ud med ordi-
nær beskæftigelse.
Hvis en person eller en familie vælger at flytte
til en billigere bolig, så har kommunen efter
gældende regler mulighed for at yde flyttehjælp
med henblik på at sikre en god overgang til et
nyt hjem.
• Og for at forbedre udsatte og udsættelsestruede
lejeres muligheder for at flytte, gælder der en
kommunal pligt til som udgangspunkt at yde et
beboerindskudslån til den nye bolig. Det gælder
også selv om husstanden måtte have uindfriet
gæld fra et tidligere beboerindskudslån.
Afrunding
Afslutningsvis vil jeg gerne endnu engang slå
fast, at det er regeringens klare ambition, at fær-
re skal være på offentlig forsørgelse, og flere
skal i beskæftigelse og forsørge sig selv.
Det er godt for den enkelte, for børnene og for
samfundet.
Det er også derfor regeringen har gennemført
en række initiativer på blandt andet kontant-
hjælpsområdjet, der bidrager til, at der altid er
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21. juni 2016 om regeringens udspil "10 nye mål for social mobilitet" og sammenhængen med kontanthjælpsloftet, jf. SOU alm. del - samrådsspm. O, til beskæftigelsesministeren
en mærkbar økonomisk gevinst ved at komme i
beskæftigelse.
Jeg vil nu give ordet til social- og indenrigsmi-
nisteren som bl.a. vil komme nærmere ind på
regeringens ”10 mål for social mobilitet”.
5