Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 4835
Doknr.
367671
Dato
27-06-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20.juni 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 329 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 329:
”Vil ministeren redegøre for den i situationen relevante lovgivning, når en psykisk syg
borger bør flyttes fra et bosted til et andet, fordi borgerens situation og tilstand ændrer
sig, således at det første bosted ikke længere kan rumme borgeren?”
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører boformer til midlertidigt
ophold efter servicelovens § 107 eller til længerevarende ophold efter servicelovens §
108. Det lægges endvidere til grund, at spørgsmålet alene omhandler flytning mellem
boformerne begrundet i ændrede behov hos den enkelte borger.
Det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om visitation af en borger til et
botilbud efter serviceloven på baggrund af en konkret individuel vurdering af vedkom-
mendes behov derfor.
Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 148, stk. 2, pligt til løbende at følge de
enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommunalbesty-
relsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former
for hjælp eller eksempelvis flytning fra et botilbud til et andet.
Hvis borgeren selv ønsker at flytte til en anden boform, og kan give informeret sam-
tykke dertil, kan kommunen tilbyde borgeren ophold i en anden boform, hvis den på-
gældende opfylder visitationsbetingelserne herfor.
Ved flytning fra et botilbud til midlertidigt ophold til et botilbud til længerevarende op-
hold, skal borgeren vejledes om fritvalgsreglerne, inden der træffes en afgørelse.
For borgere, som modsætter sig flytning eller mangler evnen til at give informeret
samtykke, skal kommunen iagttage servicelovens bestemmelser om flytning uden
samtykke, der er en del af magtanvendelsesreglerne.
I § 124a fastslås, at personkredsen for magtanvendelsesreglerne omfatter personer
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk
hjælp samt socialpædagogisk bistand.
Det beror på en konkret individuel vurdering, hvorvidt den pågældende person er i
personkredsen for magtanvendelsesreglerne. Såfremt der foreligger den fornødne
faglige dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne, kan kommunalbesty-