Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1652399_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-4736
Doknr.
365974
Dato
04-07-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. juni 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 326 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Laura Lindahl (LA).
Spørgsmål nr. 326:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at man først skal afprøve medicinsk
behandling, før en kugle- eller kædedyne kan bevilliges til børn med funktionsnedsæt-
telse, jf. artikel fra www.ast.dk : ’Hjælp til kommuner, når de skal vurdere ansøgninger
om kugle- og kædedyner’?
Svar:
Den i spørgsmålet nævnte artikel er skrevet af Ankestyrelsen og indeholder en gen-
nemgang og fortolkning af én af styrelsens principafgørelser, nemlig principafgørelse
nr. 94-15 om kugle- eller kædedyner. Jeg kan ikke kommentere på Ankestyrelsens
principafgørelse, herunder styrelsens fortolkning, da Ankestyrelsen er uafhængig af
instruktioner vedrørende afgørelsen af konkrete sager.
Det bemærkes dog generelt, at en kugle- eller kædedyne efter omstændighederne
kan bevilges enten i henhold til sundhedsloven, som led i en behandling, der ydes i
sundhedsvæsenet, eller i henhold til serviceloven som et hjælpemiddel af kommunen.
Sundhedsloven er sundheds- og ældreministerens ressort. Leveringsforpligtelsen vil
således i nogle tilfælde ligge hos regionen, mens det i andre tilfælde vil være kommu-
nen, der er ansvarlig for at stille behandlingsredskabet/hjælpemidlet til rådighed. Imid-
lertid må uenighed om, hvilken myndighed der har leveringsforpligtelsen og på hvilke
vilkår, aldrig komme borgeren til skade.
Dette er også fastsat i det såkaldte afgrænsningscirkulære, der også hører under
sundheds- og ældreministerens ressort, og som har til formål at afklare tilfælde, hvor
der er tvivl om, hvilken myndighed der har leveringsforpligtelsen. Af cirkulæret fremgår
det således, at det i tvivlstilfælde er den myndighed, der har den tætteste kontakt med
borgeren, som i første omgang skal udlevere det krævede behandlingsredskab eller
hjælpemiddel. Herefter må kommune og region så afklare betalingsspørgsmålet mel-
lem sig.
Hertil kommer, at reglerne om ordination af lægemidler ligeledes henhører under
sundheds- og ældreministerens ressort. Sundheds- og ældreministeren har i den for-
bindelse oplyst, at ordination af lægemidler altid kræver en lægefaglig vurdering, og at
det således alene er den behandlingsansvarlige læge, der kan tage stilling til spørgs-
målet om, hvorvidt farmakologisk behandling skal afprøves.
I forhold til bevilling af kugle- eller kædedyner som hjælpemiddel efter serviceloven er
det bl.a. en betingelse for støtte, at borgerens funktionsnedsættelse er varig. Ved va-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at man først skal afprøve medicinsk behandling, før en kugle- eller kædedyne kan bevilliges til børn med funktionsnedsættelse, jf. artikel fra www.ast.dk : ’Hjælp til kommuner, når de skal vurdere ansøgninger om kugle- og kædedyner’, til social- og indenrigsministeren
1652399_0002.png
rig funktionsnedsættelse forstås, at der ikke inden for en overskuelig fremtid vil være
udsigt til bedring.
Det er kommunen, der skal træffe afgørelse om støtte til hjælpemidler ud fra en kon-
kret og individuel vurdering af den enkelte sag, herunder også vedrørende betingelsen
om varighed. Ved vurderingen af denne betingelse skal der lægges vægt på, om be-
handlingsmulighederne er udtømt. Hvis behandlingsmulighederne ikke er udtømt, er
funktionsnedsættelsen ikke varig, hvorfor der ikke vil kunne ydes støtte til en kugle-
eller kædedyne som hjælpemiddel efter serviceloven.
Hvorvidt en kugle- eller kædedyne kan udleveres til borgeren som et behandlingsred-
skab, hvortil regionen har leveringsforpligtelsen, vil afhænge af en vurdering fra den
behandlingsansvarlige læge.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2