Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1642061_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3836
Doknr.
359395
Dato
02-06-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 12. maj 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 291 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 291:
Vil ministeren oplyse om reglerne og praksis for evaluering og kvalitetssikring
af krisecentrenes indsats, f.eks. rådgivning og støtte til de voldsramte kvinder,
og om dette sker decentralt i kommunerne eller fra centralt hold?
Svar:
Socialtilsynene har, jf. lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 2, ansvaret for at godkende og
føre et driftsorienteret tilsyn med blandt andet krisecentre efter servicelovens § 109.
Godkendelsen er en betingelse for, at krisecenteret kan indgå i den kommunale forsy-
ning efter serviceloven, jf. § 5, stk. 2, i lov om socialtilsyn.
Af § 6, stk. 1, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Det er en betingelse for godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter en samlet
vurdering har den fornødne kvalitet.”
Af § 6, stk. 2, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse.
2) Selvstændighed og relationer.
3) Målgrupper, metoder og resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
7) Fysiske rammer.”
Til brug for vurderingen af kvaliteten i tilbuddet, anvender socialtilsynene en kvalitets-
model, som fremgår af bilag 1 og 2 til bekendtgørelse nr. 551 af 28. april 2015 om
socialtilsyn. Kvalitetsmodellen er et redskab, som socialtilsynet anvender til at tage
stilling til, om det er sandsynligt, at tilbuddet vil kunne levere den fornødne kvalitet i
indsatsen inden for en række temaer. Socialtilsynet foretager en samlet vurdering af
kvaliteten i tilbuddet.
Socialtilsynet fører herudover et driftsorienteret tilsyn med tilbuddene for at sikre, at de
fortsat har den fornødne kvalitet, jf. § 7 i lov om socialtilsyn. Socialtilsynet skal som led
i det driftsorienterede tilsyn både føre kontrol med forholdene i tilbuddet og indgå i
dialog med tilbuddet, som skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Jeg kan herudover oplyse, at er der foretaget en evaluering af landets kvindekrisecen-
tre i perioden 2013-2015. Formålet med evalueringen var at tilvejebringe viden om
kvindekrisecentrenes tilbud og effekter samt viden om de kvinder, der tager ophold på
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om reglerne og praksis for evaluering og kvalitetssikring af krisecentrenes indsats, til social- og indenrigsministeren
1642061_0002.png
krisecenter. Evalueringen, der blev igangsat som en del af satspuljeaftalen for 2012,
er udarbejdet at Rambøll Management og blev offentliggjort december 2015.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2