Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1643493_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-3685
Doknr.
354811
Dato
06-06-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. maj 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 288 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål nr. 288:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2016, jf. Fortroligt
SOU alm. del - bilag 275.”
Svar:
Ud fra henvendelsen lyder det som et forløb, hvor der ikke har været et hensigtsmæs-
sigt samarbejde mellem familien, kommunen og anbringelsesstedet. Det er altid me-
get beklageligt, hvis børn og unge samt deres familier føler, at de ikke får den hjælp
og støtte, som de har behov for.
Formålet med en ungdomssanktion er at fastholde unge under 18 år, der har begået
alvorlig kriminalitet, og som har et massivt socialpædagogisk behandlingsbehov, i et
behandlingsforløb, der på længere sigt kan få den unge på rette kurs. Ungdomssank-
tionen er en dom til en struktureret socialpædagogisk behandling af to års varighed,
hvor det er kommunen, der har ansvaret for den socialpædagogiske behandling under
den unges afsoning.
Ungdomssanktionen består typisk af tre faser; 1) et indledende ophold i en sikret afde-
ling, 2) et ophold i en døgninstitution eller et egnet opholdssted og 3) en periode i am-
bulant regi med tilsyn af de sociale myndigheder. Det giver dermed kommunen en
mulighed for at fastholde den unge i et behandlingsforløb, der især fokuserer på at
styrke den unges muligheder for at opnå uddannelse og beskæftigelse for derved at
komme ud af den kriminelle løbebane.
For at nå dette mål stilles der i servicelovens § 54 a krav om, at alle unge, der er
idømt en ungdomssanktion, får tilknyttet en koordinator. Koordinatoren skal både fun-
gere som kontaktperson, koordinere indsatsen i de tre faser og sikre, at de unge, for-
ældrene og andre relevante parter inddrages i udformningen af og ansvarliggøres i
forhold til de målsætninger, der opstilles i handleplanen for den unge, jf. servicelovens
§ 140.
Kommunerne har et klart ansvar for at sikre, at den socialpædagogiske indsats for
unge, herunder unge, der har ophold i en døgninstitution eller på et opholdssted som
led i en ungdomssanktion, modtager en relevant indsats, der er målrettet den unges
behov for støtte.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 288: MFU spm. om kommentar til fortrolig henvendelse, til social- og indenrigsministeren
1643493_0002.png
Enhver der oplever, at et barn eller en ung ikke får den støtte og hjælp, som de har
behov for, kan rette henvendelse til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen kan efterfølgende
pålægge kommunalbestyrelsen at foretage de fornødne sagsbehandlingsskridt eller at
træffe de fornødne afgørelser i overensstemmelse med barnets eller den unges bed-
ste.
Derudover blev der med socialtilsynet indført en mulighed for, at borgere, pårørende
og medarbejdere m.fl. gennem den såkaldte ”whistleblower-ordning” kan henvende
sig anonymt til socialtilsynet, hvis de er bekymrede for eller oplever, at børn og unge
bliver svigtet på et anbringelsessted.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2