Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3517
Doknr.
354783
Dato
30-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. maj 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 282 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 282:
”Vil ministeren som opfølgning på mødet med det kommunale tilsyn den 21. marts
2016 redegøre for, om det kommunale tilsyn kan bruge "straks-afgørelser" i tilsynssa-
ger og i bekræftende fald, vil ministeren da oversende en liste over, hvor ofte det er
blevet brugt og i hvilke typer af sager?”
Svar:
1.
Blandt det kommunale tilsyns reaktionsmuligheder er adgangen til midlertidigt at
suspendere en beslutning under behandlingen af en sag om eventuel annullation af
den pågældende beslutning, jf. § 50 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Muligheden for at suspendere en beslutning blev indført for at sikre, at det nødvendige
beslutningsgrundlag for vurderingen af lovligheden af en kommunal beslutning kunne
blive tilvejebragt, uden at det kommunale tilsyn blev afskåret fra annullation som følge
af, at beslutningen i mellemtiden var blevet bragt til udførelse.
For at suspendere en beslutning kræves, at der foreligger en rimelig grad af sandsyn-
lighed for, at undersøgelserne i suspensionsperioden vil lede frem til konstateringen af
en ulovlighed, der har den klarhed, der kræves for at kunne annullere en beslutning.
Det er forudsat, at suspensionsbeføjelsen kun anvendes, hvis der er en bestyrket
mistanke om en ulovlighed af en vis grovhed. Der findes i tilsynspraksis kun få ek-
sempler på suspension.
2.
”Straks-afgørelser” er ikke herudover et begreb, der normalt anvendes inden for det
kommunale tilsyn, ligesom det ikke fremgår af spørgsmålet, hvad en ”straks-
afgørelse” indebærer.
Det er i dette svar lagt til grund, at en ”straks-afgørelse” indebærer, at der umiddelbart
træffes en foreløbig afgørelse om, at et givent forhold er eller ikke er i overensstem-
melse med lovgivningen. Den foreløbige afgørelse undergives herefter nærmere un-
dersøgelse og vurdering med henblik på en endelig afgørelse.
Der er normalt ikke i det kommunale tilsyn mulighed for at anvende en sådan type
”straks-afgørelser”.
Det kommunale tilsyn er som enhver forvaltningsmyndighed ved behandlingen af sa-
ger underlagt de almindelige forvaltningsretlige principper, herunder officialprincippet.
Efter officialprincippet påhviler det den enkelte forvaltningsmyndighed selv, eventuelt i
samarbejde med andre myndigheder, at fremskaffe de oplysninger i en sag, der er
nødvendige for, at myndigheden kan træffe afgørelse i sagen. Officialprincippet retter