Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1640262_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3516
Doknr.
351093
Dato
30-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 02.05.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 280 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 280:
”Vil ministeren på baggrund af henvendelse fra Uffe Thorndahl den 21. marts 2016, jf.
SOU alm. del – bilag 234, redegøre for, om der er udfordringer for kommunerne med
at overholde loven i forhold til tabt arbejdsfortjeneste til kommunalpolitikerne, herunder
om der efter ministerens opfattelse foregår en uhensigtsmæssig praksis - og så frem
der er uhensigtsmæssigheder på området, hvordan agter ministeren da at handle på
det?”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at kommunalbestyrelsesmedlemmer kan vælge at modtage
erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med udøvelse af
hvervet. Vælger et kommunalbestyrelsesmedlem at modtage erstatning for dokumen-
teret tabt arbejdsfortjeneste sker der en reduktion i det faste vederlag, der ydes til alle
kommunalbestyrelsesmedlemmer. Tilsvarende regler gælder for regionsrådsmedlem-
mer.
Uffe Thorndahl har over for det kommunale tilsyn rejst en kritik af flere kommuners
administration af reglerne om erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Det
er i den forbindelse, at Social- og Indenrigsministeriet har modtaget Uffe Thorndahls
henvendelse af 21. marts 2016, som ligger i forlængelse af tidligere korrespondance
mellem Uffe Thorndahl og ministeriet som øverste tilsynsmyndighed med kommuner-
ne.
Jeg kan oplyse, at ministeriet har besvaret Uffe Thorndahls henvendelse ved brev af
2. maj 2016. Kopi af ministeriets brev er vedlagt mit svar til udvalgets orientering. I
svaret orienteres Uffe Thorndahl om, at ministeriet har anmodet Statsforvaltningen om
en redegørelse for, hvilke sager Statsforvaltningen behandler som led i tilsynet med
kommunerne om erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, samt en redegø-
relse for, hvornår sagerne forventes afsluttet.
Social- og Indenrigsministeriet har på baggrund heraf den 24. maj 2016 modtaget en
redegørelse fra Statsforvaltningen, hvori oplyses, at størstedelen af de verserende
sager i Statsforvaltningen forventes afsluttet inden udgangen af juni 2016, samt at
Statsforvaltningen ultimo juni 2016 vil orientere ministeriet om status på de sager, der
fortsat måtte versere på dette tidspunkt. Kopi af Statsforvaltningens redegørelse er
vedlagt mit svar til udvalgets orientering.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om der er udfordringer for kommunerne med at overholde loven i forhold til tabt arbejdsfortjeneste til kommunalpolitikerne, til social- og indenrigsministeren
1640262_0002.png
Social- og Indenrigsministeriet vil efter Statsforvaltningens afslutning af de igangvæ-
rende sager foretage en samlet gennemgang af Statsforvaltningens sager med hen-
blik på at vurdere, om der er anledning til, at ministeriet som øverste tilsynsmyndighed
med kommunerne tager en eller flere tilsynssager op til behandling.
Social- og Indenrigsministeriet vil endvidere i forbindelse med den igangværende revi-
sion af ministeriets vejledninger om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af
kommunale og regionale hverv have særligt fokus på, at beskrivelsen af reglerne om
erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste afspejler relevante problemstillin-
ger og tvivlsspørgsmål, der måtte opstå i forbindelse med anvendelse af reglerne.
Jeg bemærker i den sammenhæng, at ministeriet løbende besvarer henvendelser fra
kommunerne og regionerne om fortolkning af reglerne om vederlag, herunder reglerne
om erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Ministeriet vurderer bl.a. på
baggrund heraf løbende, om der er behov for at ændre eller præcisere reglerne om
vederlæggelsen af de kommunale og regionale hverv.
Jeg vil orientere udvalget, når jeg på baggrund af ministeriets gennemgang af Stats-
forvaltningens sager har det fornødne grundlag for at vurdere, om der måtte være
generelle uhensigtsmæssigheder i anvendelsen af reglerne om erstatning for doku-
menteret tabt arbejdsfortjeneste, samt hvilke initiativer der i så fald bedst kan imødegå
sådanne uhensigtsmæssigheder.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2