Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1639037_0001.png
Sagsnn
2016 - 3315
Doknr.
348483
Dato
02-05-2016
H0|men K nal 2
1060 Køb nh vn |<
el fo 3 92930
Im Im dk
www Im dk
Nationalpartiet
v/formand Kashif Ahmad
ka@nationa|partiet.dk
mand. m
:a 2.6m .mnm m
Afgørelse vedrørende Nationalpartiets anmeldelse som opstillingsberettiget
parti
Ved e-mail af 25. april 2016 anmeldte Nationalpartiet sig for Social- og Indenrigsmini-
steriet som opstillingsberettiget parti til deltagelse i folketingsvalg.
Social- og Indenrigsministeriet har nu truffet afgørelse i sagen. Nationalpartiets an-
meldelse opfylder ikke Iovens betingelser for en sådan anmeldelse, og ministeriet kan
derfor ikke godkende anmeldelsen som fyldestgørende grundlag for partiets deltagel-
se i folketingsvalg.
Nedenfor følger en beskrivelse af sagens baggrund og en nærmere begrundelse for
Social- og Indenrigsministeriets afgørelse.
1. Sagens baggrund
Nationalpartiet indgav den 25. april 2016 anmeldelse til Social- og Indenrigsministeriet
om partiets deltagelse i kommende folketingsvalg. Anmeldelsen skete efter bestem-
melsen i § 12, stk. 1, i lov om valg til Folketinget.
Nationalpartiet oplyste i anmeldelsen, at partiet ikke kunne uploade vælgererklæringer
i systemet, men gerne ville sende dem til ministeriet med sikker e-mail. Partiet anmo-
dede samtidig om at få NP som bogstavbetegnelse.
Ved en telefonsamtale samme dag oplyste Nationalpartiet v/formand Kashif Ahmad
over for Social- og Indenrigsministeriet, at partiet havde ca. 24.000 papirvælgererklæ-
ringer, og at omtrent halvdelen af dem var indtastet i en CSV-fil (kommasepareret fil),
som partiet ikke kunne indlæse i vælgererklæringssystemet. De papirvælgererklærin-
ger, der var indtastet ifilen, havde partiet herefter makuleret, hvilket partiet mente sig
forpligtet til. Nationalpartiet foreslog, at ministeriet i stedet foretog den fornødne kon-
trol af vælgererklæringerne ved at ringe op til de 24.000 vælgere.
Ministeriet vejledte under telefonsamtalen om, at vælgererklæringer, der er under-
skrevet af vælgeren før vælgererklæringssystemets idriftsættelse den 12. januar 2016,
ifølge vælgererklæringsbekendtgørelsen skal indleveres til ministeriet i forbindelse
med anmeldelsen.
Social- og Indenrigsministeriet anmodede under samtalen den 25. april 2016 og pr. e-
mail den 26. april 2016 Nationalpartiet om at indsende oplysninger til ministeriet om,
hvor mange unikke og gyldige vælgererklæringer Nationalpartiet efter eget skøn hav-
de, herunder hvor mange vælgererklæringer der forelå i papirform.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0002.png
Ved e-mail af 26. april 2016 fremsendte Nationalpartiet følgende oplysninger til mini-
steriet:
"Vi kan oplyse, at vi i alt har 23.895 digitale vælgererklæringer, som er klar til at blive afleve-
ret til jer. lndtastningen er sket efter jeres retningslinier på vælgererklæringer.dk og i tæt dia-
log med IM (Søren Stauning) og KMD.
Dét jeg har oplyst er, at alle vores vælgererklæringer er klar og gyldige. Som l dog er be-
kendt med, udløber disse dag for dag.
Vi har nuværende tidspunkt omkring 10.000-11.000 vælgererklæringeri papirforrn og resten
er blevet makuleret løbende siden januar.
Vi ser frem til at høre fra jer og villig til at indgå i en dialog omkring den videre proces. Vi gør
endnu engang opmærksom på, at vores erklæringer udløber dag for dag og at tidshorison-
ten for denne anmeldelse derfor er meget afgørende for os."
2. Retsgrundlaget
2.1. Folketingsvalgloven
§ 12 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 390 af 27. april 2016) lyder således
(ministeriets understregninger):
"§ 12. Nye partier, der ønsker at deltage i folketingsvalg, skal anmeldes for social- og inden-
rigsministeren senest kl. 12 femten dage før valgdagen. Med anmeldelsen skal følge erklæ-
ringer fra et antal vælgere, der mindst svarer til 1/175 af samtlige gyldige stemmer ved det
sidst afholdte folketingsvalg. Ved anmeldelse fra det tyske mindretals parti kræves ikke væl-
gererklæringer.
[...]
Stk. 6. En vælgererklæring er gyldig i 18 måneder fra datoen for afgivelsen. Efter denne pe-
riode skal vælgererklæringeri tilintetgøres, medmindre erklæringen er afgivet for et parti,
som er anmeldt for social- og indenrigsministeren, jf. stk. 8. En vælger kan ikke afgive er-
klæring for et andet parti, så længe vælgerens erklæring efter 1. pkt. er gyldig, eller, når par-
tiet er anmeldt efter stk. 1, så længe anmeldelsen af partiet er gyldig, jf. stk. 7. En vælger
kan frem til tidspunktet for anmeldelsen af partiet trække sin erklæring tilbage. En vælgerer-
klæring, der efter 4. pkt. er trukket tilbage, skal tilintetgøres.
[...]
Stk. 8. En ldi væl ererklærin , som vælgeren ikke har trukket tilbage, jf. stk. 6, skal op-
bevares så læn e odkendelsen af artiets navn eller anmeldelsen af artiet ælder, og
derefter tilintetgøres.
[...]
Stk. 10. Social- og indenrigsministeren fastsætter regler om udformning, indsamling, håndte-
ring, kontrol og tilintetgørelse af vælgererklæringer for nye partier.
Stk. 11. Social- og indenrigsministeren kan i tilknytning til regler fastsat i medfør af stk. 10
fastsætte regler om, at indsamlingen af vælgererklæringer skal ske ved brug af et digitalt sy-
stem, som social- og indenrigsministeren stiller til rådighed. Social- og indenrigsministeren
fastsætter i den forbindelse regler om
1) fritagelse af vælgere fra anvendelse af et digitalt system,
2) forløb af en periode mellem vælgerens støttetilkendegivelse til et nyt parti og vælgerens
endelige afgivelse af en erklæring, som er omfattet af stk. 1, 2. pkt.,
3) indhentning af oplysninger fra Det Centrale Personregister (CPR) til brug for konstatering
af, om den i stk. 5 nævnte betingelse er opfyldt,
4) behandling af de oplysninger, der indgår i det digitale system, herunder oplysninger, der
indhentes fra Det Centrale Personregister (CPR), og
5) opbevaring og tilintetgørelse af oplysninger, jf. stk. 6 og 8."
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0003.png
Efter folketingsvalget den 18. juni 2015 er det krævede antal vælgererklæringer, der
efter folketingsvalglovens § 12, stk. 1, skal følge med anmeldelsen, 20.109 (svarende
til mindst 1/175 af samtlige gyldige stemmer, som var 3.518.987).
2.2. Vælgererklæringsbekendtgørelsen
l medfør af folketingsvalglovens § 12, stk. 10 0g 11, har Social- og Indenrigsministeriet
udstedt bekendtgørelse nr. 13 af 7. januar 2016 om anvendelse af en digital løsning til
brug for anmeldelse af nye partier og indsamling af vælgererklæringer (vælgererklæ-
ringsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen blev forud for udstedelsen sendt i høring, bl.a. hos samtlige partier,
hvis partinavn var godkendt af Valgnævnet, og som således kunne indsamle vælger-
erklæringer, herunder Nationalpartiet.
Bekendtgørelsen indeholder bl.a. følgende bestemmelser (ministeriets understregnin-
ger):
"Indlevering af vælgererklæringer ved anmeldelse af nyt parti
§ 9. Ved anmeldelse for social- og indenrigsministeren af et nyt parti til deltagelse i folke-
tingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg, jf. § 2, overgår dataansvaret for de vælgererklærin-
ger, som er registreret for partiet i den digitale løsning, fra partiet til Social- og Indenrigsmi-
nisteriet.
Stk. 2. Papirbaserede vælgererklæringer, som er gyldigt afgivet efter § 7, og som ikke er
trukket tilbage, jf. § 8, skal ved partiets anmeldelse til deltagelse i folketingsvalg eller Euro-
pa-Parlamentsvalg indleveres til social- og indenrigsministeren.
[...1
Opbevaring af vælgererklæringer
§ 13. En efter §§ 5, 7 og 18 gyldigt afgivet eller registreret vælgererklæring opbevares i den
digitale løsning indtil det tidspunkt, hvor:
1) partiet ønsker at afbryde indsamlingen af vælgererklæringer, jf. § 4,
2) vælgeren trækker sin vælgererklæring tilbage, jf. §§ 6 og 8,
3) godkendelsen af partiets navn og eventuel forlængelse af denne udløber, jf. § 10, stk. 1,
4) gyldigheden af vælgererklæringen udløber, jf. § 11, stk. 1, eller
5) gyldigheden af partiets anmeldelse som nyt parti til deltagelse i folketingsvalg eller Euro-
pa-Parlamentsvalg udløber, jf. § 12, stk. 1.
Stk. 2. Vælgererklæringer omfattet af stk. 1 opbevares i den digitale løsning indtil det tidlig-
ste af de tidspunkter, der er fastlagt i stk. 1, nr. 1-4. Er partiet anmeldt til deltagelse i folke-
tingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg, opbevares vælgererklæringeme dog i løsningen ind-
til det i stk. 1, nr. 5, fastlagte tidspunkt.
Stk. 3. Partiet skal o bevare a irbaserede væl ererklærin er, jf. §§ 7, 14, 15, 17 og 18,
indtil det tidli ste af de tids unkter der er fastla tistk. 1 nr. 1-4.
Stk. 4. Social- og Indenrigsministeriet opbevarer papirbaserede vælgererklæringer, der føl-
ger med anmeldelsen af et parti, så længe anmeldelsen er gyldig, jf. § 12, stk. 1.
[. . .]
lkrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 16. Bekendtgørelsen træder i kraft den 12. januar 2016.
§ 17. Ved anmeldelse for social- og indenrigsministeren af et nyt parti til deltagelse i folke-
tingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg før den 12. juli 2016 kan vælgererklæringer, der er
underskrevet af vælgeren før den 12. januar 2016, uden at være registreret i den digitale
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0004.png
løsning i overensstemmelse med stk. 2 og 3 medregnes i antallet af vælgererklæringer, som
skal følge med anmeldelsen.
Stk. 2. En væl ererklærin der er underskrevet af væl eren før den 12. 'anuar 2016 skal
for at kunne medre nes være ud ldt med t deli an ivelse af væl erens navn
3
c
3
3
cb
3
o
o'
o
3.
(D
m
3
1*'
<
83
3
cb
c:
:s
o.
cb
3
(D
X
'i
cb
<
cb
FF
o
o.
m
Fi'
cb
3
cb
Fi'
m
"h
å
cb
'i
cb
3
cb
3
o
E.
z*
rn
'i
E
83
:z
3
cb
'u'
ne skal endvidere være fors net med en attestation fra den kommune hvor væl eren ved
erklærin ens af ivelse o lder betin elserne for at blive o ta et å val listen om, at væl-
geren ved erklæringens afgivelse opfylder betingelserne for valgret til Folketinget henholds-
vis Europa-Panamentet. Hvis vælgeren er død efter erklæringens afgivelse, kan attestation
dog ikke meddeles.
Stk. 3. En vælgererklæring medregnes dog ikke, såfremt den:
1) er afgivet 18 måneder eller mere før anmeldelsen af partiet til deltagelse i folketingsvalg
eller Europa-Parlamentsvalg,
2) er afgivet af en vælger, der har afgivet erklæring for et andet parti, der allerede er an-
meldt for social- og indenrigsministeren til deltagelse i samme type valg, eller
3) er trukket tilbage af vælgeren.
Stk. 4. En vælgererklæring, der er underskrevet af vælgeren før den 12. januar 2016 skal
medregnes efter stk. 2 og 3, uanset om den er afgivet af en vælger, der har afgivet erklæ-
ring for et andet parti, der efter reglerne i §§ 5, 7 eller 18 har registreret vælgererklæringen i
den digitale løsning.
Stk. 5. Væl ererklærin er som er underskrevet af væl eren før den 12. 'anuar 2016, og
som efter stk. 2 og 3 skal medregnes i antallet af vælgererklæringer, som skal følge med
anmeldelsen, skal ved artiets anmeldelse til delta else i folketin sval eller Euro a-
Parlamentsval indleveres til social- o indenri sministeren.
§ 18. Ved anmeldelse for social- og indenrigsministeren af et nyt parti til deltagelse i folke-
tingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg fra og med den 12. juli 2016 skal vælgererklæringer,
der er underskrevet af vælgeren før den 12. januar 2016, være registreret i den digitale løs-
ning for i overensstemmelse med stk. 2-4 at kunne medregnes i antallet af vælgererklærin-
ger, som skal følge med anmeldelsen.
Stk. 2. En vælgererklæring, der er underskrevet af vælgeren før den 12. januar 2016, skal
for at kunne registreres og medregnes være udfyldt med tydelig angivelse af vælgerens
navn, personnummer og bopæl samt være underskrevet og dateret af vælgeren personligt.
Erklæringen skal endvidere være forsynet med en attestation fra den kommune, hvor vælge-
ren ved erklæringens afgivelse opfylder betingelserne for at blive optaget på valglisten, om,
at vælgeren ved erklæringens afgivelse opfylder betingelserne for valgret til Folketinget
henholdsvis Europa-Parlamentsvalg. Hvis vælgeren er død efter erklæringens afgivelse, kan
attestation dog ikke meddeles.
Stk. 3. [...]
Stk. 4. Partiet skal registrere vælgererklæringeme i den digitale løsning med oplysning om
vælgerens CPR-nummer og dato for vælgererklæringens afgivelse.
Stk. 5. Registrering af vælgererklæringer efter stk. 1-4 kan alene ñnde sted til og med den
12. juli 2016."
Bestemmelserne i §§ 7 og 8, der henvises til i bekendtgørelsens § 9, stk. 2, regulerer
afgivelse af papirbaserede vælgererklæringer efter idriftsættelsen af det digitale sy-
stem den 12. januar 2016 samt tilbagetrækning af sådanne vælgererklæringer.
2.3. Den tidligere folketingsvalglov
Bestemmelserne i folketingsvalglovens § 12, stk. 5-11, i deres nuværende affattelse
trådte i kraft den 12. januar 2016, jf. bekendtgørelse nr. 7 af 7. januar 2016, der satte
lov nr. 312 af 29. marts 2014 i kraft den 12. januar 2016.
Forud for lovændringen indeholdt folketingsvalglovens § 12, stk. 5, en bestemmelse,
der svarer til vælgererklæringsbekendtgørelsens § 17, stk. 2. Bestemmelsen lød såle-
des:
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0005.png
"§12.
[...]
Stk. 5. Vælgererklæringerne skal for at kunne medregnes være udfyldt med tydelig angivel-
se af vælgerens navn, personnummer og bopæl samt være underskrevet og dateret af væl-
geren personligt. Erklæringeme skal endvidere være forsynet med en attestation fra den
kommune, hvor vælgeren ved erklæringens afgivelse opfylder betingelserne for at blive op-
taget på valglisten, om, at vælgeren ved erklæringens afgivelse opfylder betingelserne for
valgret til Folketinget. Hvis vælgeren er død efter erklæringens afgivelse, kan attestation dog
ikke meddeles."
3. Social- og Indenrigsministeriets orienteringsmateriale til nye partier
l forbindelse med idriftsættelse af det digitale vælgererklæringssystem holdt Social- og
Indenrigsministeriet den 12. januar 2016 et kick-off arrangement for de partier, som på
daværende tidspunkt var godkendt af Valgnævnet til at indsamle vælgererklæringer,
herunder Nationalpartiet. Til arrangementet, som blev afholdt hos it-leverandøren
KMD, holdt ministeriet bl.a. et oplæg om partiernes pligter i forbindelse med indsam-
lingen af vælgererklæringer. Den præsentation, der blev vist til arrangementet, og som
dannede grundlag for ministeriets oplæg, indeholdt bl.a. følgende tekst på s. 8:
"Hvad skal partiet?
1[...]
2[...]
3. Opbevare papirbaserede vælgererklæringer, også efter inddatering - så længe gyldige -
og derefter destruere dem. Gælder for både "gamle" og "nye" papirbaserede vælgererklæ-
nngen"
Følgende fremgik af oplægget s. 9:
"OvergangsforhoId
[. . .]
Papirbaserede vælgererklæringer
- skal opbevares forsvarligt af partiet i hele gyldighedsperioden
- destrueres ved udløb."
Ministeriets præsentation blev sendt pr. e-mail til alle partierne, herunder Nationalpar-
tiet, den 19. januar 2016 sammen med bl.a. et brev af 19. januar 2016 om frister i
forbindelse med overgangen til det digitale system. Af brevet fremgår bl.a. følgende på
s. 2:
"overgangsperioden for inddatering af vælgererklæringer fra den hidtidige procedure løber
til og med den 11. juli 2016. Fra den 12. juli 2016 kan vælgererklæringer fra den hidtidige
procedure, som ikke er inddateret i systemet, ikke medregnes ved partiets anmeldelse. De
vælgererklæringer fra den hidtidige procedure, der er blevet inddateret i vælgererklæring.dk,
skal fortsat opbevares af partiet som dokumentation indtil udløbet af den enkelte vælgerer-
klæring, hvorefter vælgererklæringen skal destrueres."
Brevet indeholdt endvidere et link til vælgererklæringsbekendtgørelsen.
Social- og Indenrigsministeriet har fremsendt brevet af 19. januar 2016 til Nationalpar-
tiet på ny den 17. februar 2016 i forbindelse med en e-mailkorrespondance om nogle
konkrete spørgsmål.
4. Social- og Indenrigsministeriets vurdering
4.1. Vælgererklæringers form ved indlevering
Ved anmeldelse af et parti for social- og indenrigsministeren til opstilling til folketings-
valg skal der som nævnt i afsnit 2.1. følge mindst 20.109 vælgererklæringer.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0006.png
Vælgererklæringer skal - uden at være registreret i den digitale løsning - indleveres i
papirform, hvis de er afgivet før den 12. januar 2016, og anmeldelsen af partiet sker
inden den 12. juli 2016. Dette fremgår af vælgererklæringsbekendtgørelsens § 17, stk.
1 og 5.
Vælgererklæringer, som er afgivet i papirform før den 12. januar 2016, skal - hvis
partiet anmelder sig fra 0g med den 12. juli 2016 - være registreret i det digitale sy-
stem. Dette følger af vælgererklæringsbekendtgørelsens § 18, stk. 1, 2 0g 4. Partiet
skal §H_ig_e_ indlevere vælgererklæringerne i fysisk form, således at der kan foretages
kontrol af gyldigheden af de Vælgererklæringer, som partierne har registreret i syste-
met. Dette fremgâr forudsætningsvis af vælgererklæringsbekendtgørelsens § 13, stk.
30g 4.
Vælgererklæringer kan også - uanset anmeldelsestidspunktet - indleveres i form af,
at ministeriet gives adgang til de digitalt afgivne 0g digitalt registrerede vælgererklæ-
ringer ved hjælp af en funktion i vælgererklæring.dk. Dette fremgår af vælgererklæ-
ringsbekendtgørelsens § 9, stk. 1.
Vælgererklæringer afgivet i papirform efter den 12. januar 2016 (af vælgere, der ikke
ønsker at bruge det digitale system), og som partiet har registreret i vælgererklæ-
ringssystemet, skal - i lighed med de ældre erklæringer, partiet måtte have registreret
i systemet- Llljgg indleveres i fysisk form, således at der kan foretages kontrol af gyl-
digheden af de Vælgererklæringer, som partierne har registreret i systemet. Dette
fremgår af vælgererklæringsbekendtgørelsens § 9, stk. 2.
4.2. Vurdering af Nationalpartiets Vælgererklæringer
På baggrund af Nationalpartiets oplysninger til sagen lægger Social- og Indenrigsmi-
nisteriet til grund, at Nationalpartiet er i fysisk besiddelse af ca. 10-11.000 originale
Vælgererklæringer, der er afgivet af vælgere i papirform efter den procedure, der gjaldt
forud for den 12. januar 2016. Det bemærkes, at ministeriet ikke har modtaget disse
Vælgererklæringer og derfor ikke har haft mulighed for at foretage nogen kontrol af,
om vælgererklæringerne er gyldige.
Social- og Indenrigsministeriet har endvidere noteret sig Nationalpartiets oplysninger
om, at partiet har været i besiddelse af yderligere ca. 13-14.000 gyldige vælgererklæ-
ringer afgivet efter den tidligere procedure, som Nationalpartiet har oplyst at have
makuleret, efter at partiet har indtastet underskriftsdatoerne og CPR-numrene fra væl-
gererklæringerne i en fil til brug for indlæsning af disse oplysninger i det digitale sy-
stem.
Nationalpartiet har endvidere 556 digitalt afgivne Vælgererklæringer, som pr. dags
dato kl. 13.00 er registreret i det digitale vælgererklæringssystem.
Som nævnt i afsnit 4.1. skal Vælgererklæringer - uden at være registreret i den digita-
le løsning - indleveres i papirform, hvis de er afgivet før den 12. januar 2016, og an-
meldelsen af partiet sker inden den 12. juli 2016. Dette fremgår af vælgererklærings-
bekendtgørelsens § 17, stk. 1 og 5.
Nationalpartiet har ikke indleveret nogen Vælgererklæringer i papirform i forbindelse
med partiets anmeldelse.
Nationalpartiet har heller ikke som fastsat i vælgererklæringsbekendtgørelsens § 9,
stk. 1, givet ministeriet adgang til de digitalt afgivne og digitalt registrerede vælgerer-
klæringer ved hjælp af en funktion i vælgererklæring.dk.
Nationalpartiets anmeldelse er således ikke, som fastsat i folketingsvalglovens § 12,
stk. 1, ledsaget af det fornødne antal på 20.109 Vælgererklæringer.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0007.png
Det tilføjes, at selv om Nationalpartiet gav ministeriet adgang til de digitalt registrerede
vælgererklæringer, og selv om Nationalpartiet havde indleveret til ministeriet de ca.
10-11.000 papirbaserede vælgererklæringer, Nationalpartiet har oplyst at være ifysisk
besiddelse af, vil dette antal ikke i sig selv udgøre det fornødne antal på 20.109 væl-
gererklæringer. Det bemærkes herved, at ministeriet ikke har haft mulighed for at fore-
tage den fornødne kontrol af, om de papirbaserede vælgererklæringer, Nationalpartiet
har oplyst at være i fysisk besiddelse af, er gyldige.
Det tilføjes, at indlevering af en papirbaseret vælgererklæring indsamlet efter den tidli-
gere procedure efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse kan ske enten i papir-
form eller elektronisk som et skannet dokument. I begge tilfælde skal vælgererklærin-
gen være forsynet med vælgerens underskrift og bopælskommunens attestation.
På denne baggrund er det Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at Nationalparti-
ets anmeldelse af sig selv som opstillingsberettiget parti til folketingsvalg ikke opfylder
kravene i vælgererklæringsbekendtgørelsen som en gyldig anmeldelse.
4.3. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser om at dispensere fra vælger-
bekendtgørelsen
Social- og Indenrigsministeriet har overvejet, om ministeriet - inden for rammerne af
folketingsvalgloven - kan fravige reglerne i vælgererklæringsbekendtgørelsen på en
sådan måde, at den fil med 13-14.000 sæt data (underskriftsdato og CPR-nummer)
om afgivne vælgererklæringer, som Nationalpartiet efter det oplyste er i besiddelse af,
kan sidestilles med vælgererklæringer indleveret til ministeriet i papirform. Det be-
mærkes, at ministeriet ikke har modtaget filen.
Social- og Indenrigsministeriet finder imidlertid ikke grundlag for at fravige vælgerer-
klæringsbekendtgørelsens krav om indlevering af papirvælgererklæringerne afgivet
efter den tidligere procedure i originalform (enten i papirform eller digitalt som skanne-
de dokumenter, der kan udskrives).
Ministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at formålet med indleveringen af vælger-
erklæringerne - at ministeriet kan kontrollere gyldigheden af dem - herved fuldt ud
forspildes. Ministeriet har således ikke mulighed for at kontrollere, om vælgererklærin-
gerne er forsynet med vælgerens underskrift, hvornår vælgererklæringen er afgivet,
og om erklæringerne er attesteret af bopælskommunen om, at vælgeren ved erklæ-
ringens afgivelse opfylder betingelserne for valgret til Folketinget. Nationalpartiets
forslag om, at Social- og Indenrigsministeriets kontrol sker ved, at ministeriet kontakter
de omhandlede vælgere telefonisk, vil ikke opfylde kontrolformålet. Forslaget kan der-
for ikke føre til et andet resultat.
Ministeriet lægger endvidere vægt på, at vælgererklæringsbekendtgørelsens § 17, stk.
2, der fastsætter kravene til vælgererklæringer afgivet efter den tidligere procedure,
indholdsmæssigt svarer til den dagældende bestemmelse i folketingsvalglovens § 12,
stk. 5. Der er ikke med overgangen til den digitale procedure, herunder overgangsord-
ningen, tilsigtet nogen ændring af de tidligere lovbestemte krav til en gyldig papirvæl-
gererklæring.
Endelig lægger ministeriet vægt på, at ministeriet som anført i afsnit 3 skriftligt har
vejledt Nationalpartiet (og de øvrige nye partier) om pligten til at opbevare papirvæl-
gererklæringer. Ministeriet har mundtligt vejledt Nationalpartiet (og de øvrige nye par-
tier) i overensstemmelse hermed. Ministeriet har således ikke bibragt Nationalpartiet
den opfattelse, at gyldige papirvælgererklæringer, som skulle indgå i en partianmel-
delse, kunne destrueres.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639037_0008.png
.sma $26 2mm:
oämzsm mommwo<
<m_m_8:mc_m:.n
4.4. Betydningen af det nye digitale system for Nationalpartiets anmeldelse
De problemer, som Nationalpartiet oplever at have haft med det nye digitale vælgerer-
klæringssystem, har ikke betydning for vurderingen af, om de vælgererklæringer, som
partiet oplyser at have makuleret, kan medregnes ved partiets anmeldelse. Selv om
Nationalpartiet havde indlæst filen med oplysninger om vælgererklæringerne i syste-
met, således som partiet har oplyst at have forsøgt, havde partiet således stadig ved
anmeldelsen skullet indlevere de papirbaserede vælgererklæringer, som partiet har
indsamlet. Dette følger som nævnt i afsnit 4.1. forudsætningsvis af vælgererklærings-
bekendtgørelsens § 13, stk. 3 og 4.
Det bemærkes, at Nationalpartiets mulighed for fortsat at indsamle vælgererklæringer
og at registrere papirvælgererklæringer afgivet efter den tidligere procedure i det digi-
tale system ikke berøres af denne afgørelse.
5. Konklusion
Da Nationalpartiets anmeldelse af sig selv som opstillingsberettiget parti til folketings-
valg ikke er ledsaget af det krævede antal vælgererklæringer, opfylder partiet ikke
reglen i folketingsvalglovens § 12, stk. 1. Social- og lndenrigsministeriet afviser på den
baggrund Nationalpartiets anmeldelse, og partiet er således ikke opstillingsberettiget
til folketingsvalg.