Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1639036_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3469
Doknr.
356634
Dato
26-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 28. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 274 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål nr. 274:
”Vil ministeren kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som
beskrives i artiklerne ”Partier tordner mod digitale vælgererklæringer” fra DR.dk den
23. april 2016, ”Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer” fra DR.dk den 23.
april 2016 og ”Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer” fra TV2.dk
den 25. april 2016?”
Svar:
Social- og Indenrigsministeriet har svaret på den fremsatte kritik af den digitale løsning
vælgererklæring.dk i en pressemeddelelse af 27. april 2016, der samme dag blev
sendt til orientering til kommunalordførerne fra alle Folketingets partier.
Det kan oplyses, at vælgererklæring.dk blev sat i drift den 12. januar 2016, og at der
herefter blev konstateret problemer med hjemmesidens driftsstabilitet og brugerven-
lighed.
På den baggrund har Social- og Indenrigsministeriet i samarbejde med it-
leverandøren KMD gennemført flere fejlrettelser i januar, februar, marts, april og maj
2016. It-leverandøren har over for ministeriet oplyst, at arbejdet med at få håndteret
de fejl, der var identificeret pr. 1. maj 2016, vil være færdigt i midten af juni 2016. Med
disse fejlrettelser har ministeriet en forventning om, at problemerne med driftsstabilite-
ten og brugervenligheden vil være håndteret.
Vælgererklæring.dk var i marts 2016 tilgængelig i knap 99 procent af tiden i dagti-
merne (kl. 7-18), i april godt 98 procent. Dette lå under det servicemål, der er aftalt
med it-leverandøren, og der blev derfor iværksat en plan for at nå målet på 99 procent
i dagtimerne. I perioden 1.-17. maj 2016 har hjemmesiden været tilgængelig i 99,4
procent af dagtimerne, hvilket overholder servicemålet. Derudover kan der forekomme
tilfælde, hvor CPR-registret eller NemID ikke er tilgængelig, og hvor en vælger derfor
ikke kan fuldende processen. Der indarbejdes i øjeblikket funktionalitet i systemet til at
måle denne type utilgængelighed. I aften- og nattetimerne fungerer hjemmesiden i
over 99 procent af tiden, hvilket overholder de aftalte servicemål.
For at sikre stabilitet i systemet og fremdrift i fejlrettelsen gennemføres der pt. en ræk-
ke forstærkede tiltag. Blandt disse kan nævnes daglige statusopkald på projektleder-
niveau, ugentlige møder på chefniveau, indstationering i ministeriet af medarbejdere
fra it-leverandøren, allokering af øgede personaleressourcer fra ministeriet til at un-
derstøtte partiernes henvendelser samt fejlsøgningsbesøg og telefonkonferencer mel-
lem ministeriet, it-leverandøren og partier, der oplever særlige udfordringer. Der er i
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som beskrives i artiklerne Partier tordner mod digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16, Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer fra DR.dk den 23/4-16 og Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer fra TV2.dk den 25/4-16, til social- og indenrigsministeren
1639036_0002.png
uge 17, 18, 19 og 20 gennemført ugentlige opdateringer af vælgererklæring.dk. Ek-
sempler på opdateringer i denne fase er tilpasset layout, øget brug af ministeriets logo
og præcisering af formuleringer på hjemmesiden.
De fejlsituationer, der indrapporteres til ministeriet af partier og vælgere, undersøges
nærmere af ministeriet og it-leverandøren med henblik på identifikation af fejlkilden.
Hvis fejlsituationen kan afhjælpes med tekniske ændringer, indstilles disse under mi-
nisteriets prioritering. Sådanne fejlrapporter indgår løbende og således også efter
besvarelsen den 16. marts 2016 af Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 188
(alm. del). Tilsvarende er de efter den 16. marts 2016 indgåede fejlrapporter under-
søgt og prioriteret efter den nævnte metode. Et eksempel på en fejlrapport indmeldt i
denne fase er præsentationen af en blank slutside, når brugeren har logget af syste-
met.
På trods af de nævnte startvanskeligheder med vælgererklæring.dk har ca. 16.000
vælgere allerede afgivet en vælgererklæring i systemet.
Social- og Indenrigsministeriet har taget initiativ til et orienterings- og undervisnings-
seminar for de nye partier. Seminaret planlægges afholdt den 13. juni 2016 og har til
formål at orientere om tilretningen af systemet, at besvare spørgsmål fra partierne og
at give mulighed for at arbejde med vælgererklæring.dk med hjælp fra medarbejdere
fra ministeriet og it-leverandøren.
For så vidt angår artiklen om Nationalpartiet på Tv2.dk kan det oplyses – som det
også fremgår af artiklen – at ministeriet ikke har vejledt partierne om at makulere gyl-
dige vælgererklæringer, men tværtimod har vejledt partierne om at gemme de gamle
papirbaserede vælgererklæringer, så længe de er gyldige. Denne pligt fremgår også
af vælgererklæringsbekendtgørelsens § 13, stk. 3, som er sendt til alle nye partier.
Ministeriets vejledning herom blev dels givet mundtligt på et kick-off-seminar for alle
nye partier den 12. januar 2016, dels skriftligt i et brev af 19. januar 2016, som blev
sendt til alle nye partier pr. mail.
Det kan i øvrigt oplyses, at Social- og Indenrigsministeriet den 2. maj 2016 traf afgø-
relse om, at Nationalpartiet ikke er opstillingsberettiget til folketingsvalg. Ministeriet har
i den forbindelse foretaget en vurdering af, om der var grundlag for at fravige vælger-
erklæringsbekendtgørelsens krav om indlevering af de gamle, papirbaserede vælger-
erklæringer til ministeriet, således at ministeriet kunne imødekomme Nationalpartiets
ønske om, at de vælgererklæringer, som partiet efter det oplyste har makuleret, kunne
medregnes. Ministeriet har ikke fundet grundlag for at meddele en sådan dispensati-
on. Kopi af afgørelsen vedlægges.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2