Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3469
Doknr.
356634
Dato
26-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 28. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 274 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål nr. 274:
”Vil ministeren kommentere på og redegøre for ministeriets version af de forløb, som
beskrives i artiklerne ”Partier tordner mod digitale vælgererklæringer” fra DR.dk den
23. april 2016, ”Minister erkender koks i digitale vælgererklæringer” fra DR.dk den 23.
april 2016 og ”Nationalpartiet: Ministeriet afviser vores vælgererklæringer” fra TV2.dk
den 25. april 2016?”
Svar:
Social- og Indenrigsministeriet har svaret på den fremsatte kritik af den digitale løsning
vælgererklæring.dk i en pressemeddelelse af 27. april 2016, der samme dag blev
sendt til orientering til kommunalordførerne fra alle Folketingets partier.
Det kan oplyses, at vælgererklæring.dk blev sat i drift den 12. januar 2016, og at der
herefter blev konstateret problemer med hjemmesidens driftsstabilitet og brugerven-
lighed.
På den baggrund har Social- og Indenrigsministeriet i samarbejde med it-
leverandøren KMD gennemført flere fejlrettelser i januar, februar, marts, april og maj
2016. It-leverandøren har over for ministeriet oplyst, at arbejdet med at få håndteret
de fejl, der var identificeret pr. 1. maj 2016, vil være færdigt i midten af juni 2016. Med
disse fejlrettelser har ministeriet en forventning om, at problemerne med driftsstabilite-
ten og brugervenligheden vil være håndteret.
Vælgererklæring.dk var i marts 2016 tilgængelig i knap 99 procent af tiden i dagti-
merne (kl. 7-18), i april godt 98 procent. Dette lå under det servicemål, der er aftalt
med it-leverandøren, og der blev derfor iværksat en plan for at nå målet på 99 procent
i dagtimerne. I perioden 1.-17. maj 2016 har hjemmesiden været tilgængelig i 99,4
procent af dagtimerne, hvilket overholder servicemålet. Derudover kan der forekomme
tilfælde, hvor CPR-registret eller NemID ikke er tilgængelig, og hvor en vælger derfor
ikke kan fuldende processen. Der indarbejdes i øjeblikket funktionalitet i systemet til at
måle denne type utilgængelighed. I aften- og nattetimerne fungerer hjemmesiden i
over 99 procent af tiden, hvilket overholder de aftalte servicemål.
For at sikre stabilitet i systemet og fremdrift i fejlrettelsen gennemføres der pt. en ræk-
ke forstærkede tiltag. Blandt disse kan nævnes daglige statusopkald på projektleder-
niveau, ugentlige møder på chefniveau, indstationering i ministeriet af medarbejdere
fra it-leverandøren, allokering af øgede personaleressourcer fra ministeriet til at un-
derstøtte partiernes henvendelser samt fejlsøgningsbesøg og telefonkonferencer mel-
lem ministeriet, it-leverandøren og partier, der oplever særlige udfordringer. Der er i