Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3262
Doknr.
348329
Dato
11-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20.4. 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 266 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Laura Lindahl (LA).
Spørgsmål nr. 266:
”Vil ministeren redegøre for kravene til børnefaglige undersøgelser, herunder om
der indgår krav om en psykologvurdering, og hvis dette ikke er tilfældet, mener
ministeren da, at kvaliteten af børnefaglige undersøgelser ville blive bedre, hvis
man stillede krav til, at der skal indgå en psykologvurdering?”
Svar:
Når en kommune finder, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte, skal
kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter reglerne i servicelovens §
50. Undersøgelsen skal anlægge en helhedsbetragtning af alle relevante forhold for at
afdække ressourcer og problemer hos barnet eller den unge, familien og netværket og
omfatter blandt andet barnets eller den unges udvikling og adfærd, familieforhold og
sundhedsforhold og andre relevante forhold. Den børnefaglige undersøgelse må ikke
være mere omfattende, end formålet med undersøgelsen tilsiger.
Som led i undersøgelsen kan det i nogle tilfælde være relevant, at der foretages en
undersøgelse af forældrenes forældrekompetencer (ofte kaldet forældrekompetence-
undersøgelse) for eksempel ved en psykologisk undersøgelse. En psykologisk under-
søgelse er ét muligt redskab, som kommunen kan anvendes til at oplyse sagen. Det
er dog ikke i alle tilfælde, at en decideret psykologisk undersøgelse vil være relevant,
fx pga. forældrenes svære psykiske sygdom, eller fordi ressourcer og problemer i den
konkrete sag vurderes at være afdækket og tilstrækkeligt belyst på anden vis.
Jeg mener, at de nuværende regler sikrer, at kommunerne kan tilrettelægge den bør-
nefaglige undersøgelse ud fra sagens karakter og de konkrete behov i den enkelte
sag.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann