Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2845
Doknr.
341261
Dato
02-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 4. april 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 248 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (K).
Spørgsmål nr. 248:
”Vil ministeren redegøre for, om det er almindeligt anerkendt, at administrationen i en
kommune beslutter at indføre udgiftstop, således at kommunalbestyrelsen ikke god-
kender det, men tager det til efterretning?”
Svar:
Det er ikke entydigt, hvad der forstås ved begrebet ”udgiftsstop”. I den politiske debat
anvendes det oftest som et udtryk for, at der ønskes en nulvækst i de offentlige udgif-
ter.
I det tilfælde, hvor et krav om nulvækst skal udmøntes i de kommunale budgetter, skal
det godkendes af kommunalbestyrelsen, da det følger af § 40 i lov om kommunernes
styrelse, at bevillingskompetencen er hos kommunalbestyrelsen. Dette gælder både
for fastsættelsen af bevillinger ved vedtagelsen af kommunens årsbudget og for æn-
dringer – forøgelse eller nedsættelse – af bevillinger i løbet af budgetåret (tillægsbevil-
linger). Dog kan kommunalbestyrelsen bemyndige økonomiudvalget til at meddele
tillægsbevillinger i tilfælde, hvor beløb fra en drifts- eller anlægsbevilling ønskes over-
ført til en anden drifts- eller anlægsbevilling. Der er ikke hjemmel i loven til, at forvalt-
ningen eller administrationen kan meddele bevillinger.
Administrationen i en kommune kan således ikke træffe beslutning om et sådant ud-
giftsstop, der skal udmøntes i kommunens budget eller ved ændring af bevillingerne i
øvrigt.
Begrebet ”udgiftsstop” anvendes også om den situation, hvor der i løbet af budgetåret
ønskes en hurtig opbremsning i kommunens udgifter f.eks. med henblik på at sikre, at
det af kommunalbestyrelsen vedtagne budget overholdes. Et sådant udgiftsstop kan
have varierende indhold, men kan f.eks. gå ud på, at alle – eller nogle – opgaveområ-
der i en kommune skal undlade at afholde udgifter, der ikke er lovbundne, og som der
ikke allerede er indgået juridisk bindende aftaler om at afholde eller er truffet politisk
beslutning om at afholde. Det kan også gå ud på, at der i øvrigt skal udvises mere
tilbageholdenhed end sædvanligt med udgifter i det hele taget. Baggrunden for ud-
giftsstoppet kan være, at der med det aktuelle udgiftsniveau er udsigt til, at kommunen
ikke kan overholde årsbudgettet. Dette kan være generelt eller inden for bestemte
opgaveområder.
Vedrørende sidstnævnte forståelse af begrebet ”udgiftsstop” bemærkes, at § 2, stk. 1,
i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at en kommunes anliggender styres af
kommunalbestyrelsen. Herved fastslås det, at kommunalbestyrelsen er kommunens