Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1627440_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2845
Doknr.
341261
Dato
02-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 4. april 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 248 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (K).
Spørgsmål nr. 248:
”Vil ministeren redegøre for, om det er almindeligt anerkendt, at administrationen i en
kommune beslutter at indføre udgiftstop, således at kommunalbestyrelsen ikke god-
kender det, men tager det til efterretning?”
Svar:
Det er ikke entydigt, hvad der forstås ved begrebet ”udgiftsstop”. I den politiske debat
anvendes det oftest som et udtryk for, at der ønskes en nulvækst i de offentlige udgif-
ter.
I det tilfælde, hvor et krav om nulvækst skal udmøntes i de kommunale budgetter, skal
det godkendes af kommunalbestyrelsen, da det følger af § 40 i lov om kommunernes
styrelse, at bevillingskompetencen er hos kommunalbestyrelsen. Dette gælder både
for fastsættelsen af bevillinger ved vedtagelsen af kommunens årsbudget og for æn-
dringer – forøgelse eller nedsættelse – af bevillinger i løbet af budgetåret (tillægsbevil-
linger). Dog kan kommunalbestyrelsen bemyndige økonomiudvalget til at meddele
tillægsbevillinger i tilfælde, hvor beløb fra en drifts- eller anlægsbevilling ønskes over-
ført til en anden drifts- eller anlægsbevilling. Der er ikke hjemmel i loven til, at forvalt-
ningen eller administrationen kan meddele bevillinger.
Administrationen i en kommune kan således ikke træffe beslutning om et sådant ud-
giftsstop, der skal udmøntes i kommunens budget eller ved ændring af bevillingerne i
øvrigt.
Begrebet ”udgiftsstop” anvendes også om den situation, hvor der i løbet af budgetåret
ønskes en hurtig opbremsning i kommunens udgifter f.eks. med henblik på at sikre, at
det af kommunalbestyrelsen vedtagne budget overholdes. Et sådant udgiftsstop kan
have varierende indhold, men kan f.eks. gå ud på, at alle – eller nogle – opgaveområ-
der i en kommune skal undlade at afholde udgifter, der ikke er lovbundne, og som der
ikke allerede er indgået juridisk bindende aftaler om at afholde eller er truffet politisk
beslutning om at afholde. Det kan også gå ud på, at der i øvrigt skal udvises mere
tilbageholdenhed end sædvanligt med udgifter i det hele taget. Baggrunden for ud-
giftsstoppet kan være, at der med det aktuelle udgiftsniveau er udsigt til, at kommunen
ikke kan overholde årsbudgettet. Dette kan være generelt eller inden for bestemte
opgaveområder.
Vedrørende sidstnævnte forståelse af begrebet ”udgiftsstop” bemærkes, at § 2, stk. 1,
i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at en kommunes anliggender styres af
kommunalbestyrelsen. Herved fastslås det, at kommunalbestyrelsen er kommunens
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om det er almindeligt anerkendt, at administrationen i en kommune beslutter at indføre udgiftstop, således at kommunalbestyrelsen ikke godkender det, men tager det til efterretning, til social- og indenrigsministeren
1627440_0002.png
øverste myndighed, og at kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for hele
den kommunale virksomhed. Beslutninger, der træffes af udvalgene, borgmesteren
eller af den kommunale forvaltning, træffes på kommunalbestyrelsens vegne.
I udvalgsstyrede kommuner er de stående udvalg således ikke tillagt selvstændig
kompetence, men de skal efter § 17, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse varetage
den umiddelbare forvaltning af de kommunale opgaver, der er henlagt til dem. Det er
efter lovens § 21 en del af den umiddelbare forvaltning af de kommunale opgaver,
som påhviler de stående udvalg, at påse, at bevillingerne inden for udvalgets område
ikke overskrides. Loven er ikke til hinder for, at udvalget helt eller delvis overlader de
beføjelser, der ligger heri, til forvaltningen ved udtrykkelig eller stiltiende delegation.
Det forhold, at sådanne beføjelser er delegeret til forvaltningen, vil normalt ikke inde-
bære, at udvalget ikke selv kan træffe beslutninger som led heri, og udvalget vil som
udgangspunkt til enhver tid kunne tilbagekalde forvaltningens beslutninger som led i
varetagelsen af beføjelsen.
Det forhold, at beføjelsen til at påse budgettets overholdelse er en del af udvalgenes
umiddelbare forvaltning, og at den eventuelt måtte være delegeret til forvaltningen,
indebærer heller ikke, at kommunalbestyrelsen er forhindret i at træffe beslutning her-
om. Således kan ethvert medlem af kommunalbestyrelsen i medfør af initiativretten
efter § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse anmode om indbringelse af et
spørgsmål for kommunalbestyrelsen.
Det anførte indebærer, at forvaltningen eller administrationen efter udtrykkelig eller
stiltiende delegation kan træffe beslutning om et udgiftsstop med henblik på overhol-
delse af budgettet inden for et eller flere stående udvalgs sagsområder. Vedkommen-
de stående udvalg vil ligesom kommunalbestyrelsen kunne ændre en sådan beslut-
ning med virkning for fremtiden. Såfremt et kommunalbestyrelsesmedlem ønsker en
sag herom behandlet politisk, kan vedkommende anvende sin initiativret til at rejse
sagen i kommunalbestyrelsen.
Det tilføjes, at kommunalbestyrelsen også som kommunens øverste organ på forhånd
kan træffe beslutning om, at bestemte beslutninger, herunder beslutninger, der træffes
som led i beføjelsen til at påse budgettets overholdelse, ikke af udvalget kan delege-
res til forvaltningen, eller at de skal træffes af kommunalbestyrelsen. Dette kan f.eks.
omfatte beslutning om et udgiftsstop med henblik på overholdelse af driftsbudgettet
inden for et eller flere stående udvalgs sagsområder.
Efter § 18 i lov om kommunernes styrelse har økonomiudvalget i en udvalgsstyret
kommune visse beføjelser vedrørende kommunens økonomiske og administrative
forhold. Det følger bl.a. af bestemmelsen i § 18, stk. 2, at økonomiudvalget over for
kommunalbestyrelsen er ansvarlig for kommunens almindelige finansielle og forvalt-
ningsmæssige forhold, og at der i sager om disse forhold, som forelægges kommu-
nalbestyrelsen, skal indhentes en erklæring fra økonomiudvalget. Økonomiudvalget er
imidlertid ikke i almindelighed ”overudvalg” i forhold til de stående udvalg.
Der er således ikke efter lovgivningen en almindelig pligt til at forelægge sager vedrø-
rende økonomiske forhold, som uden at blive forelagt kommunalbestyrelsen afgøres
af de stående udvalg eller af forvaltningen efter delegation fra de stående udvalg, for
økonomiudvalget, men det kan være hensigtsmæssigt at orientere økonomiudvalget
om visse beslutninger af denne karakter, herunder f.eks. om indførelsen af ”udgifts-
stop”. Kommunalbestyrelsen kan også beslutte, at sådanne beslutninger skal fore-
lægges økonomiudvalget og eventuelt kommunalbestyrelsen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2