Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1621733_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2806
Doknr.
342690
Dato
15-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 04.04.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 247 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 247:
”Når en kommunalbestyrelse godkender skema A i forbindelse med opførelse af al-
mene boliger, er der så i følge lov om kommunernes styrelse pålagt kommunalbesty-
relsen tavshedspligt hvad angår projektets økonomi, således at offentligheden kun
kan få indsigt i den forventede anskaffelsessum og det kommunale grundkapitalind-
skud, men ikke i detaljerede oplysninger, som fremgår af skema A?”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at medlemmer af en kommunalbestyrelse som andre, der
virker inden for den offentlige forvaltning, er underlagt tavshedspligt i forhold til visse
oplysninger. Hvilke oplysninger der konkret er omfattet af tavshedspligt, beror på en
vurdering af oplysningens karakter samt, om der består væsentlige hensyn til, at op-
lysningen omfattes af tavshedspligt. Forvaltningslovens § 27 indeholder en nærmere
beskrivelse af, hvilke typer oplysninger der er omfattet af tavshedspligt. Ved siden af
forvaltningsloven findes der i anden lovgivning en række eksempler på specielle regler
om tavshedspligt.
Lov om kommunernes styrelse indeholder derimod ikke regler om, hvilke oplysninger
der er omfattet af tavshedspligt. Dette spørgsmål skal afklares efter forvaltningsloven
og den øvrige lovgivning. Lov om kommunernes styrelse indeholder derfor ikke regler,
hvoraf det følger, om oplysninger, der fremgår af ansøgningsskema A til brug for opfø-
relse af almene boliger, er omfattet af tavshedspligt.
Jeg kan generelt oplyse, at økonomiske oplysninger efter omstændighederne kan
være omfattet af tavshedspligt, herunder når det er nødvendigt at hemmeligholde
oplysningerne for at varetage væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske inte-
resser. Tilsvarende kan oplysninger være omfattet af tavshedspligt, når hemmelighol-
delse af hensyn til offentlige og private interesser efter forholdets særlige karakter er
påkrævet.
På baggrund af din henvisning til offentlighedens mulighed for at få indsigt kan jeg
endvidere oplyse, at der er en nær sammenhæng mellem regler om tavshedspligt og
de begrænsninger i retten til aktindsigt, som følger af offentlighedslovens regler
En myndighed, herunder kommunerne, vil således i forbindelse med behandling af
anmodninger om aktindsigt skulle overveje, hvorvidt der er anmodet om aktindsigt i
oplysninger omfattet af tavshedspligt. I sager, hvor en kommune har givet afslag på
aktindsigt, vil afgørelsen kunne påklages til en anden myndighed, hvis der i lovgivnin-
gen er fastsat en klageadgang i den underliggende sag, som der anmodes om aktind-
sigt i. Er der ikke fastsat en sådan klageadgang i lovgivningen, vil sagen kunne ind-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om offentlighedens adgang til indsigt i økonomien i forbindelse med opførelse af almene boliger som er skema A godkendt af en kommunalbestyrelse, til social- og indenrigsministeren
1621733_0002.png
bringes for Statsforvaltningen, der fører det almindelige tilsyn med kommunerne efter
lov om kommunernes styrelse.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2