Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1627443_0001.png
Udbud af opgave om udvikling af modeller/
redskaber til økonomisk evaluering af sociale
indsatser
Udbudsmateriale
Socialstyrelsen
(April 2016)
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Kort beskrivelse af opgavens omfang og tidsplan ...................................................................... 3
2. Udbudsbetingelser ....................................................................................................................... 4
2.1. Den ordregivende myndighed .............................................................................................. 4
2.2. Udbudsmateriale................................................................................................................... 4
2.3 Tidsplan for udbudsforretningen ........................................................................................... 4
2.4. Vedståelsesfrist..................................................................................................................... 6
2.5 Forbehold .............................................................................................................................. 6
2.6 Brug af underleverandører .................................................................................................... 6
2.7. Udelukkelsesgrunde og minimumskrav ............................................................................... 6
2.8. Tildelingskriterier ............................................................................................................... 11
2.9. Evalueringsmetoden ........................................................................................................... 12
2.10 Udkast til kontrakt ............................................................................................................. 13
2.11. Ophavsret, publiceringer mv. ........................................................................................... 13
2.12. Disposition for udarbejdelse af tilbud .............................................................................. 13
2.13. Behandling af tilbud ......................................................................................................... 15
2.14. Kommunikation ................................................................................................................ 15
3. Fortrolighed ............................................................................................................................... 16
4. Projektbeskrivelse ..................................................................................................................... 17
4.1. Baggrund ............................................................................................................................ 17
4.2. Formål med den stillede opgave......................................................................................... 20
4.3. Målgruppe .......................................................................................................................... 22
4.4. Den stillede opgave ............................................................................................................ 22
4.5. Tidsplan og milepæle ......................................................................................................... 36
4.6. Samarbejde og organisering ............................................................................................... 37
4.7. Økonomi ............................................................................................................................. 38
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0003.png
Udbudsbetingelser
1. Kort beskrivelse af opgavens omfang og tidsplan
I det udbudte projekt skal man videreudvikle modeller og redskaber til økonomisk evaluering af
sociale indsatser. Med en økonomisk evaluering menes en vurdering af indsatsernes (mer-)
omkostninger i forhold til basissituationen sammenholdt med en vurdering af de økonomiske
konsekvenser, der følger af den effekt, som indsatsen vurderes at have på deltagerne. Modellerne
og redskaberne skal især bruges af kommunerne til at lave økonomiske evalueringer af nye og
eksisterende sociale indsatser, som kan danne grundlag for beslutninger og nye samarbejder
mellem forskellige aktører baseret på fælles økonomiske interesser. Der skal udvikles modeller
og redskaber til:
Tilvejebringelse af skøn for indsatsernes effekter på deltagerne.
Opgørelse og værdisætning af de konsekvenser, der følger af effekten på deltagerne.
Samlet økonomisk evaluering samt præsentation af resultaterne.
I projektet skal der endvidere udarbejdes et antal cases, som skal bruges til at afprøve
redskaberne i praksis.
Der er tale om et udviklingsprojekt, som skal bidrage til, at fagfeltet vedrørende økonomisk
evaluering på socialområdet udvikles i Danmark. Det ønskes derfor, at leverandøren vægter, og
har kompetencerne til at tænke nyt og udvikle modeller og redskaber baseret på et fagligt og
datamæssigt stærkt fundament. Det ønskes endvidere, at leverandøren bygger videre på
erfaringer fra eksisterende modeller og redskaber som eksempelvis Skandiamodellen og
WSIPP’s cost-benefit-model.
Det ønskes så vidt muligt, at modellerne og redskaberne kan anvendes bredt på socialområdet,
men der bør især være fokus på området for stofmisbrug og voksenområdet generelt.
Kommuner skal inddrages i udviklingsarbejdet, så det sikres, at modellerne og redskaberne er
målrettet kommunernes behov og anvendelsesmuligheder.
Ved projektets afslutning skal de udviklede modeller og redskaber overdrages til Socialstyrelsen,
der efterfølgende har ansvaret for vedligeholdelsen og udbredelsen. Leverandøren skal derfor
tænke dette ind i udviklingen samt sørge for, at modellerne og redskaber suppleres med
vejledninger, der gør dette muligt.
Der er afsat 4 mio. kr. til projektet, og det skal været afsluttet senest ved udgangen af september
2017.
3
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0004.png
Udbudsbetingelser
2. Udbudsbetingelser
2.1. Den ordregivende myndighed
Den ordregivende myndighed er:
Socialstyrelsen
Edisonsvej 18, 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
Fax: 72 42 37 09
E-mail:
Hjemmeside:
Kontaktperson:
[email protected]
www.Socialstyrelsen.dk
Specialkonsulent Anette Gudum, [email protected]
2.2. Udbudsmateriale
Det samlede udbudsmateriale består, af:
Projektbeskrivelse, jf. pkt. 4
Kontrakt
Udbudsbekendtgørelse
ESPD
Nærværende opgave udbydes som offentligt EU-udbud, jf. Udbudsloven, L1564 af 15. december
2015.
2.3 Tidsplan for udbudsforretningen
Udbudsforretningen følger nedenstående tidsplan:
Aktivitet
Anmodning om yderligere
oplysninger
Dato og tidspunkt
15. maj 2016 kl. 12.00.
4
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0005.png
Udbudsbetingelser
Alle spørgsmål der er modtaget senest 10 dage
inden tilbudsfristen vil blive besvaret. Spørgsmål
der stilles senere end det vil alene blive besvaret
idet omfang, besvarelsen kan afgives 6 dage før
tilbudsfristen.
Spørgsmålene skal være skriftlige og sendes på
e-mail til
[email protected]
Offentliggørelse af spørgsmål og
svar
Samtlige spørgsmål og svar (i anonymiseret
form) samt eventuelle rettelser vil blive
offentliggjort løbende på Socialstyrelsens
hjemmeside:
www.Socialstyrelsen.dk.
Spørgsmål søges besvaret hurtigst muligt.
Tilbudsgiver opfordres til at holde sig løbende
orienteret, også efter at fristen for at stille
spørgsmål er udløbet.
Frist for modtagelse af tilbudsgivers
samlede tilbud
Tilbud der modtages efter dette tidspunkt, vil
ikke blive taget i betragtning.
25. maj 2016 kl. 12.
Tilbud bør maksimalt omfatte 25 sider a 2400
tegn eksklusiv bilag. Tilbud skal tydeligt mærkes
”Tilbud vedr. udvikling af modeller/redskaber til
økonomisk evaluering af sociale indsatser”.
Tilbud skal afgives i elektronisk form på mail.
Tilbud fremsendes til følgende mailadresse:
[email protected]
Tilbud fremsendt til andre mailadresser vil ikke
blive betragtet som indkommet til
Socialstyrelsen og vil dermed ikke blive taget i
betragtning.
Bemærk, at e-mails max. må fylde 10MB.
Åbning af tilbud
Tilbud åbnes efter tilbudsfristen på den
5
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0006.png
Udbudsbetingelser
ordregivende myndigheds adresse. Der er ikke
mulighed for at overvære åbningen.
Forventet tidspunkt for
kontraktindgåelse
Primo juli 2016
2.4. Vedståelsesfrist
Tilbudsgiver skal stå ved sit tilbud indtil den 25. november 2016.
2.5 Forbehold
Hvis tilbudsgiver har eventuelle forbehold i forhold til udbudsmaterialet, skal det angives i
tilbuddet. Forbehold for grundlæggende elementer i udbudsmaterialet accepteres ikke og vil
medføre udelukkelse fra deltagelse i nærværende udbud. Afgrænsningen af ”grundlæggende
elementer” foretages af ordregiver. Andre forbehold, hvis de ikke kan prissættes af ordregiver,
vil medføre udelukkelse. I det omfang tilbudsgiver ikke
udtrykkeligt
i sit tilbud tager
forbehold, lægges det til grund, at tilbudsgiver ikke har forbehold for
udbudsmaterialet/kontrakten.
2.6 Brug af underleverandører
Tilbudsgiver skal i ESPD’en angive, om de har til hensigt at anvende underleverandør(er) ved
løsningen af opgaven. Hvis tilbudsgiver på tidspunktet for afgivelse af tilbuddet har lagt sig fast
på, hvilke(n) underleverandør(er) man vil benytte, skal tilbuddet medsendes udfyldt ESPD, Del
II A og B og Del III vedr. underleverandører.
Tilbudsgiver skal desuden i tilbuddet oplyse, hvilke dele af kontrakten tilbudsgiver har til hensigt
at overlade til underleverandør og afgive erklæring om, at underleverandørerne ikke er omfattet
af de udelukkelsesgrunde, som gælder for dette udbud.
2.7. Udelukkelsesgrunde og minimumskrav
For at kunne deltage i udbuddet skal tilbudsgiver medsende en udfyldt ESPD (det fælles
europæiske udbudsdokument) sammen med tilbuddet. Indtil der foreligger en elektronisk udgave
af ESPD formularen kan tilbudsgiver medsende dokumentet i indscannet form.
6
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0007.png
Udbudsbetingelser
På forlangende skal tilbudsgiver efterfølgende fremsende dokumentation for at tilbudsgiver ikke
er omfattet af de udelukkelsesgrunde, som er angivet i udbudsbekendtgørelsen, samt at
tilbudsgiver lever op til de(t) minimumskrav, som fremgår nedenfor i pkt.2.7.3.. I det tilfælde at
ordregiver finder at tilbudsgiver er omfattet af en af udelukkelsesgrundene vil tilbudsgiver få
mulighed for at dokumentere sin pålidelighed i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Hvis flere virksomheder (konsortium) afgiver et tilbud i fællesskab skal der medsendes ESPD for
hver deltager.
2.7.1. Obligatoriske udelukkelsesgrunde og hvilken dokumentation tilbudsgiver
efterfølgende skal fremlægge på opfordring
Tilbudsgiver skal i ESPD'’en angive, hvorvidt de er omfattet af følgende obligatoriske
udelukkelsesgrunde:
Hvis tilbudsgiver eller en person, der tilhører tilbudsgivers administrations-, ledelses-
eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe
beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt/har vedtaget bøde for et af
nedennævnte forhold (For højst fire år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat
direkte i dommen fortsat finder anvendelse):
at have deltaget i en kriminel organisation,
bestikkelse,
svig,
terrorhandlinger eller strafbare handlinger i forbindelse med
terroraktivitet,
hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme,
børnearbejde og andre former for menneskehandel.
o
Efterfølgende dokumentation: Serviceattest eller anden tilsvarende
dokumentation fra den relevante myndighed
Hvis tilbudsgiver ikke har opfyldt alle sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og
afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske
aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds
medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet. (Vær opmærksom på at
ordregiver som udgangspunkt har pligt til at udelukke tilbudsgiver, hvis denne har ubetalt
forfalden gæld til det offentlige.)
o
Efterfølgende dokumentation: Serviceattest eller anden tilsvarende
dokumentation fra den relevante myndighed
7
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0008.png
Udbudsbetingelser
Hvis tilbudsgiver er opmærksom på en
interessekonflikt som følge af sin deltagelse i
udbudsproceduren
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver gør opmærksom på en mulig
interessekonflikt i ESPD eller ordregiver selv er opmærksom på en mulig
interessekonflikt, skal tilbudsgiver have mulighed for at give supplerende
oplysninger til brug for ordregivers vurdering af situationen og evt. muligheder
for at udbedre en evt. interessekonflikt, så tilbuddet kan tages i betragtning.
Hvis tilbudsgiver
har rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende
enhed på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren.
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom på, at de
har rådgivet ordregiver i forbindelse med forberedelsen af udbuddet eller
ordregiver selv er opmærksom på en sådan rådgivning, skal tilbudsgiver have
mulighed for at give supplerende oplysninger til brug for ordregivers vurdering af
situationen og evt. muligheder for at udbedre tilbudsgivers habilitet.
Tilbudsgiver erklærer:
o
a)
ikke
at have afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de
oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse,
eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,
b)
ikke
at have tilbageholdt sådanne oplysninger,
c) at være i stand til straks at fremsende den støttedokumentation, som en
ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom på, at de
har afgivet groft urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger i forbindelse
hermed eller ordregiver på et andet grundlag er opmærksom på at sådan en
situation foreligger, skal tilbudsgiver have mulighed for at give supplerende
oplysninger til brug for ordregivers vurdering af situationen og evt.
o
muligheder for at udbedre tilbudsgivers forhold.
8
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0009.png
Udbudsbetingelser
2.7.2 Frivillige udelukkelsesgrunde og hvilken dokumentation tilbudsgiver skal fremvise på
opfordring
For samtlige frivillige udelukkelsesgrunde gælder, at der kun skal gives oplysninger om
hændelser/handlinger indenfor de seneste 2 år.
Tilbudsgiver skal i ESPD’en angive, om de er omfattet af nogen af følgende af de frivillige
udelukkelsesgrunde:
At have tilsidesat sine forpligtelser inden for miljø-, social- og
arbejdsmarkedslovgivning
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom
på, at de har tilsidesat i deres forpligtelser inden for miljø-, social- og
arbejdsmarkedslovgivning eller ordregiver selv er opmærksom på
sådanne forhold hos tilbudsgiver, skal tilbudsgiver have mulighed for at
give supplerende oplysninger til brug for ordregivers vurdering af
situationen og evt. muligheder for at udbedre tilbudsgivers forhold.
At befinde sig i en af følgende situationer:
a) konkurs,
b) under insolvens- eller likvidationsbehandling,
c) tvangsakkord,
d) en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i
national ret,
e) at dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten eller
f) at dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet
o
Efterfølgende dokumentation: Serviceattest eller anden tilsvarende
dokumentation fra den relevante myndighed
I forbindelse med udøvelsen af erhvervet at have gjort sig skyldig i alvorlige
forsømmelser
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom
på, at de i forbindelse med udøvelsen af erhvervet har gjort sig skyldig i
alvorlige forsømmelser eller ordregiver selv er opmærksom på en sådan
mangel hos tilbudsgiver, skal tilbudsgiver have mulighed for at give
supplerende oplysninger til brug for ordregivers vurdering af situationen
og evt. muligheder for at udbedre tilbudsgivers forhold.
9
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0010.png
Udbudsbetingelser
At have
indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på
konkurrencefordrejning
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom
på, at de har indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik
på konkurrencefordrejning eller ordregiver selv er opmærksom på en
sådan mangel hos tilbudsgiver, skal tilbudsgiver have mulighed for at give
supplerende oplysninger til brug for ordregivers vurdering af situationen
og evt. muligheder for at udbedre tilbudsgivers forhold.
At have været udsat for, at en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt
med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt er blevet
ophævet før aftalt tid, eller at der blev pålagt erstatningskrav eller andre lignende
sanktioner i forbindelse med en tidligere kontrakt
o
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom
på, at de tidligere har haft en offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med
en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, der er
blevet ophævet før aftalt tid, eller at der blev pålagt erstatningskrav eller
andre lignende sanktioner eller ordregiver selv er opmærksom på en
sådan mangel hos tilbudsgiver, skal tilbudsgiver have mulighed for at give
supplerende oplysninger til brug for ordregivers vurdering af situationen
og evt. muligheder for at udbedre tilbudsgivers forhold.
Uretmæssigt at have påvirket den ordregivende myndigheds eller den
ordregivende enheds beslutningsproces for at indhente fortrolige oplysninger, der
kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller
uagtsomt at have givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig
indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling
Efterfølgende dokumentation: Hvis tilbudsgiver i ESPD gør opmærksom
på uretmæssigt har påvirket beslutningsprocessen eller uagtsomt har
afgivet vildledende oplysninger, der kan have haft væsentlig indflydelse på
beslutninger vedr. udelukkelse, udvælgelse eller tildeling, eller ordregiver
på et andet grundlag er opmærksom på at sådan en situation foreligger,
skal tilbudsgiver have mulighed for at give supplerende oplysninger til
brug for ordregivers vurdering af situationen og evt. muligheder for at
udbedre tilbudsgivers forhold.
10
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0011.png
Udbudsbetingelser
2.7.3. Minimumskrav
Tilbudsgiver har i ESPD’en i forhold til minimumskravene om økonomisk og finansiel formåen
erklæret at:
have en soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår tilbudsgiveren
blev etableret eller startede sin virksomhed, på mindst 8 pct. Soliditetsgraden beregnes som
tilbudsgiverens samlede egenkapitalsværdi i forhold til ansøgerens samlede aktiver udregnet i
procent. Dvs. soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi / samlede aktivers værdi x100).
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes ansøgerens soliditetsgrad
som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapitals værdi i forhold til deres samlede
værdier, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium)
beregnes soliditetsgraden som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til
sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent.
Efterfølgende dokumentation: Erklæring fra pengeinstitut, revision eller lign.
2.8. Tildelingskriterier
Tildelingskriteriet er bedste forhold mellem pris og kvalitet. Udbuddet gennemføres som et
omvendt udbud, hvor:
prisen for opgaven er fastsat til at udgøre 4 mio. kr. eksklusive moms
tilbuddene bedømmes på opfyldelsen af følgende underkriterier:
o
kvalitet
o
de tilbudte medarbejderes kvalifikationer og erfaring
Tilbuddene vurderes ud fra en objektiv standard på grundlag af ovenstående underkriterier. Af
pkt. 2.9 fremgår, hvilken evalueringsmetode der vil blive anvendt i forbindelse med vurderingen
af tilbuddene.
Underkriterierne vægtes på følgende måde:
Kvalitet
Kvalifikationer og erfaring
70 %
30 %
I vurderingen af
kvalitet
indgår en vurdering af tilbuddets evne til at imødekomme
udbudsmaterialets formål, herunder følgende delkriterier:
I hvor høj grad løsningen sikrer produkter med et højt fagligt niveau (50 pct.)
11
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0012.png
Udbudsbetingelser
I hvor høj grad løsningen sikrer Redskaber af et omfang der er dækkende til økonomisk
evaluering af en bred vifte af indsatser (20 pct.)
I hvor høj grad løsningen sikrer, at output er målrettet kommunernes behov og
muligheder for anvendelse i praksis (20 pct.)
I hvor høj grad løsningen sikrer muligheder for efterfølgende udbredelse, vedligeholdelse
og videreudvikling af modeller og redskaber (10 pct.).
Ved vurderingen af
kvalifikationer og erfaring
lægges der vægt på kvalifikationerne hos de
medarbejdere, der skal løse opgaven, herunder hvordan og i hvilket omfang de enkelte
medarbejdere, der er indskrevet i tilbuddet, indgår i opgaveløsningen.
I vurderingen af
kvalifikationer og erfaring
indgår en
vurdering/afvejning
af følgende
delkriterier:
I hvor høj grad de tilbudte medarbejdere har erfaringer med økonomiske evalueringer på
socialområdet og kompetencer til at udvikle de redskaber, som projektet indebærer
bedømt på CV’er for de tilbudte medarbejdere i kombination med det antal timer, de
tilbudte medarbejdere deltager i projektet (50 pct.)
I hvor høj grad de tilbudte medarbejdere har erfaringer med socialområdet og indsigt i
kommunernes forhold, herunder organisering, kommunale data og økonomi, bedømt på
CV’er for de tilbudte medarbejdere i kombination med det antal timer, de tilbudte
medarbejdere deltager i projektet (30 pct.)
I hvor høj grad de tilbudte medarbejdere har erfaringer med udviklingsopgaver og
projektledelse, bedømt på CV’er for de tilbudte medarbejdere i kombination med det
antal timer, de tilbudte medarbejdere deltager i projektet (20 pct.)
2.9. Evalueringsmetoden
Tilbud vil blive vurderet i forhold til, i hvor høj grad den tilbudte løsning imødekommer de
elementer, som er fremhævet i de opstillede tildelingskriterier (afsnit 2.8). Disse elementer
beskrives nærmere i pkt. 4.4.3.
Hvert delkriterium under de to underkriterier: 1) kvalitet og 2) erfaring og kompetencer vurderes
kvalitativt. Der laves en beskrivelse af de forhold i tilbuddet, som er tillagt vægt i vurderingen
for hvert delkriterium og underkriterium samt for den samlede vurdering af tilbuddet.
På baggrund af denne vurdering samt vægtningen af delkriterierne laves en samlet kvalitativ
vurdering af de to underkriterier. Denne vurdering vil, sammen med vægtningen af de to
12
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0013.png
Udbudsbetingelser
underkriterier, danne grundlag for den samlede kvalitative vurdering af tilbuddet. På det
grundlag formuleres der en sproglig vurdering af, i hvor høj grad tilbuddet opfylder hvert
delkriterium og underkriterium samt en samlet vurdering af tilbuddet.
Evalueringen vil ske som en objektiv vurdering af det enkelte tilbud.
2.10 Udkast til kontrakt
Vedlagte udkast til kontrakt vil danne grundlaget for indgåelse af aftale med den valgte
leverandør.
2.11. Ophavsret, publiceringer mv.
Socialstyrelsen har ophavsret til alle data, materialer, redskaber, modeller mv. udarbejdet i
forbindelse med opgaven. Alle udarbejdede materialer skal godkendes af Socialstyrelsen og
forsynes med logo for Socialstyrelsen.
Materialer samt indsamlede data skal afleveres til Socialstyrelsen i såvel papir- som elektronisk
form i forbindelse med den løbende afrapportering fra tilbudsgiver samt ved afslutning af
opgaven. Efter afslutning af opgaven skal tilbudsgiver varetage overdragelse af indsamlede
persondata til Det Nationale Forskningscenter For Velfærd (SFI) i henhold til indgået aftale
mellem Socialstyrelsen og SFI. Socialstyrelsen forbeholder sig retten til at offentliggøre ethvert
materiale i elektronisk form såvel som i papirudgaver. Der vil være en generel brugsret for
enhver til det af Socialstyrelsen publicerede materiale på hjemmeside eller i papirudgave.
Da der i dette projekt skal være mulighed for, at Socialstyrelsen efterfølgende kan opdatere
analyserne, f.eks. enhedspriser baseret registerdata, skal leverandør overlevere programkoder til
Socialstyrelsen ved projektets afslutning.
Materialer til brug for formidling skal leve op til aktuelle internationale standarder for
tilgængelighed og gældende retningslinjer for design i Socialstyrelsen.
2.12. Disposition for udarbejdelse af tilbud
Tilbudsgiver skal udforme sit tilbud i overensstemmelse med følgende disposition:
1. Indledning der beskriver, hvem der byder. På denne side skal tilbuddet underskrives.
13
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0014.png
Udbudsbetingelser
2. Resumé af tilbud.
3. Detaljeret beskrivelse af forslag til løsning af opgaven.
4. Styring og organisering af opgaven.
5. Tidsplan for gennemførelse af de opstillede milepæle.
6. Detaljeret budget for opgaven, jf. uddybning nedenfor.
7. Tilbudsgivers bemanding af projekt med tilhørende CV'er i bilag.
8. Øvrige kommentarer.
Som bilag fremsendes:
1. Udfyldt ESPD
2. CV’er og eventuelt andet relevant materiale
Ad 6) Detaljeret budget:
Budgettet skal opstilles i detaljeret og gennemskuelig form. Ressourceforbrug relateret til de
delopgaver, som er specificeret af tilbudsgiver, skal være klart adskilte. Opdelingen er til brug
for ordregivers opfølgning over for den valgte tilbudsgiver.
Tilbuddets ressourceforbrug skal opgøres både økonomisk (pris ekskl. moms) og i arbejdstimer,
fordelt på delopgaver. Endvidere skal omfanget af arbejdstimer angives særskilt for hhv.
projektleder, konsulenter, kontormedarbejdere, studentermedhjælpere m.v.
I forhold til at foretage vurderingen af medarbejdernes kvalifikationer og erfaringer er det
nødvendigt, at tilbudsgiver udover CV’er på de tilknyttede medarbejdere også medsender
oplysninger om det antal timer, som de enkelte medarbejdere deltager i.
Samtidig skal det detaljerede budget indeholde en oversigt over:
Pris pr. time pr. medarbejderkategori, der indgår i opgaveløsningen hos tilbudsgiver.
Antal timer for konsulenter tilknyttet projektet.
Vederlag forfalder, jf. udkast til betalingsplan, se punkt 4.4 i kontraktudkastet.
14
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0015.png
Udbudsbetingelser
2.13. Behandling af tilbud
Tilbudsgivers omkostninger i forbindelse med nærværende udbudsforretning er Socialstyrelsen
uvedkommende. Socialstyrelsen er ikke forpligtet til at tilbagelevere afgivne tilbud.
Leverandørvalget er ikke afsluttet, før kontrakten er underskrevet.
Den vindende tilbudsgiver skal i elektronisk form aflevere et resume af projektet på max. 2 sider,
der egner sig til offentliggørelse på Socialstyrelsens hjemmeside.
2.14. Kommunikation
Al kommunikation vedrørende udbuddet og tilbuddet inkl. bilag skal være skriftlig og affattes på
dansk.
15
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0016.png
Fortrolighed
3. Fortrolighed
Tilbudsgiverens opmærksomhed henledes på, at dokumenterne, herunder indkomne tilbud, i
forbindelse med udbuddet vil kunne være omfattet af retsreglerne om aktindsigt. Det betyder, at
konkurrenter m.fl. kan anmode om aktindsigt i tilbud, der afgives.
Såfremt der er oplysninger eller elementer i tilbuddet, som ud fra forretningsmæssige
overvejelser ønskes undtaget fra aktindsigt, kan tilbudsgiveren angive dette i sit tilbud.
Ordregiver vil dog under alle omstændigheder være berettiget og forpligtet til at give aktindsigt i
det omfang, som følger af lovgivningen.
16
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0017.png
4. Projektbeskrivelse
4.1. Baggrund
Samfundet bruger mange ressourcer på sociale indsatser. Det er estimeret, at de samlede
offentlige udgifter til det specialiserede socialområde er på ca. 44 mia. kr. årligt
1
.
Derudover kommer omkostninger forbundet med at håndtere de problemer, der opstår
som følge af, at en række borgere lever i social udsathed, herunder manglende tilknytning
til arbejdsmarkedet, kriminalitet, misbrug osv. Derfor er der også de seneste år kommet
fokus på sociale indsatser som investeringer, der udover at give en forbedret livskvalitet
for borgeren, også kan give et fremtidigt økonomisk afkast i form af sparede udgifter til
håndtering af de udfordringer, der kan følge af social udsathed. Denne
investeringstankegang kan være med til at understøtte en omkostningseffektiv social
indsats ude i kommunerne, dvs. en indsats, hvor vi får mest social værdi for samfundets
ressourcer.. Dette projekt skal ses som en naturlig forlængelse af det fokus, der har været
og fortsat er på at frembringe viden om effekterne af sociale indsatser.
Kommunerne er imidlertid udfordret af, at der bl.a. mangler viden om indsatsernes
omkostninger, effekter for de deltagende borgere og afledte konsekvenser for samfundet
som følge af eksempelvis øget beskæftigelse, nedsat kriminalitet og mindre brug af
sociale foranstaltninger. Den manglende viden er en barriere for, at kommunerne kan
gennemføre relevante økonomiske analyser af indsatserne, og at man derigennem får
identificeret og designet løsninger, der understøtter en omkostningseffektiv social indsats.
Derfor er der brug for mere viden om, hvilke omkostninger, effekter og afledte
økonomiske konsekvenser, som kommunernes sociale indsatser kan forventes at medføre,
herunder konsekvenserne for de offentlige aktører (stat, region og kommune).
Når kommunerne implementerer velbeskrevne og veldokumenterede sociale indsatser, vil
den økonomiske evaluering oftest kunne baseres på tilgængelig viden om effekter og
økonomi. Denne viden tilvejebringes bl.a. af Socialstyrelsen gennem evaluering af en
række indsatser og formidles bl.a. via Vidensportalen
2
. Dog baseres den sociale praksis i
1
2
Statsrevisorernes beretning om det specialiserede socialområde, 2013.
http://vidensportal.dk/
17
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0018.png
kommunerne i mindre omfang på veldokumenterede indsatser med en kendt effekt. Det
betyder, at der ikke findes en egentlig evaluering af den indsats, som kommunen
implementerer, og dermed heller ikke umiddelbart tilgængelig viden om effekter og
økonomi. Der er derfor i kommunerne særligt brug for yderligere viden og vejledning for
at kunne lave mere kvalificerede økonomiske evalueringer.
4.1.1. Indholdet i en økonomisk evaluering
En økonomisk evaluering er en analyse af de udgifter og indtægter, der forventes at følge
af en indsats opdelt på centrale aktører. En økonomisk evaluering kan give svar på, i
hvilken grad og inden for hvilken tidshorisont omkostningerne til en indsats ventes at
tjene sig ind gennem fremtidige besparelser i alt og for de enkelte aktører.
Indeværende projekt vedrører
budgetøkonomiske
evalueringer, som analyserer de rent
pengemæssige konsekvenser af en indsats, dvs. udgifter og indtægter. Dette adskiller sig
fra den samfundsøkonomiske evaluering, som også inkluderer de velfærdseffekter, der
følger af indsatsen, og som ikke umiddelbart fremstår i penge (eks. forbedret livskvalitet).
Grunden til, at dette projekt udelukkende vedrører det budgetøkonomiske aspekt, er at det
for kommunerne især vil være interessant at kende de pengemæssige konsekvenser af
deres indsatser. Dertil kommer, at den budgetøkonomiske evaluering er en delmængde af
en samfundsøkonomisk evaluering, og det er derfor naturligt i første omgang at lægge
vægten her i forhold til at få mere viden om indsatsernes økonomi, jf. nedenstående figur:
Samfundsøkonomisk evaluering
Budgetøkonomisk evaluering
Omkostningsvurdering
For den type økonomiske evalueringer, som dette projekt vedrører, gælder i øvrigt at:
18
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0019.png
Alle udgifter og indtægter vurderes i forhold til en veldefineret basissituation,
f.eks. en situation med videreførelse af nuværende indsats eller ingen indsats.
Fokus er på det offentliges udgifter og indtægter opdelt på aktører, typisk
kommuner, region og stat (men kan også være på forvaltningsniveau i en
kommune).
Udgifter og indtægter opgøres fordelt på år, og nettonutidsværdien over den
valgte tidshorisont beregnes.
For yderligere uddybning henvises til Socialstyrelsens retningslinjer for økonomiske
evalueringer af sociale indsatser:
http://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-
omrader/socialstyrelsens-viden/okonomi-og-omkostninger
I en økonomisk evaluering sammenligner man indsatsens omkostninger fratrukket
omkostninger til indsats, der evt. bortfalder (også kaldet ”(mer-)omkostninger”) med de
forventede fremtidige nettobesparelser (også kaldet ”de økonomiske konsekvenser”), der
følger af, at indsatsen har en effekt for borgeren i forhold til dennes livskvalitet og/eller
kompetencer i bred forstand
3
.
Denne figur illustrerer elementerne i en økonomisk evaluering:
Den viden, man har brug for til en økonomisk evaluering, omfatter således viden om:
Indsatsens (mer-)omkostninger.
3
Det er også muligt at sammenligne omkostninger og konsekvenser af flere forskellige indsatser.
19
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
Den forventede effekt for indsatsens deltagere.
De økonomiske konsekvenser, der følger af den forventede effekt.
Socialstyrelsen har udviklet en model til at vurdere indsatsernes omkostninger. Denne
videreudvikles af Socialstyrelsen sideløbende med projektet, som dette udbud vedrører.
4.2. Formål med den stillede opgave
Projektets overordnede mål er, at videreudvikle modeller og redskaber til at beregne det
forventede økonomiske afkast ved at sætte tidligt og forebyggende ind og benytte sig af
virksomme og omkostningseffektive metoder.
Modellerne og redskaberne skal understøtte kommunerne m.fl. i at få bedre og mere
realistiske skøn over den forventede effekt og økonomi af indsatser på socialområdet.
Dette skal give kommunerne et mere solidt fundament for at inddrage økonomiske
argumenter i valget af socialfaglige metoder/indsatser som supplement til den
socialfaglige viden, når der skal træffes beslutninger og prioriteres. Visionen er, at mere
viden om indsatsernes økonomi vil være med til at understøtte investeringstankegangen
på socialområdet, herunder danne grundlag for nye samarbejder mellem forskellige
aktører baseret på fælles økonomiske interesser. Dette kan både være samarbejde mellem
forskellige offentlige aktører (eksempelvis kommuner og regioner) og samarbejde
mellem offentlige og private aktører, f.eks. organisationer og fonde.
Mere konkret er formålet med projektet at udvikle modeller og redskaber, der kan bruges
til at:
tilvejebringe estimater for indsatsernes effekter på de deltagende borgere
tilvejebringe estimater for de afledte økonomiske konsekvenser, der følger af
indsatsens effekt(er)
lave en model, som kommuner m.fl. kan bruge til at lave egne økonomiske
evalueringer og præsentere resultater i en form, som kan danne grundlag for
beslutninger og eventuelle samarbejder mellem aktører.
20
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
”Modeller og redskaber” kan dække såvel egentlige beregningsmodeller i f.eks. Excel,
webbaserede eller andre løsninger, samt vejledninger, manualer, nøgletal/enhedspriser,
mv.
Økonomiske evalueringer kan med fordel være en del af grundlaget, når der træffes
beslutninger om den sociale indsats i kommunerne. Evalueringerne er relevante både i de
tidlige faser, hvor en kommune overvejer om en ny indsats skal afprøves/indføres, og
senere når kommunen evt. har gjort sig erfaringer med indsatsen, f.eks. gennem et
pilotprojekt, og skal beslutte om indsatsen skal fortsættes eller implementeres i større
skala. Den viden, som kommunen har til rådighed i forhold til at estimere effekt og
økonomiske konsekvenser, vil være på forskelligt niveau afhængigt af, hvilken fase
indsatsen befinder sig i. De udviklede redskaber skal afspejle, at vidensniveauet for de
økonomiske evalueringer kan variere, og redskaberne skal være brugbare i de forskellige
faser af de sociale indsatser.
De udviklede modeller og redskaber skal så vidt muligt kunne anvendes til økonomiske
evalueringer af indsatser bredt på socialområdet, dvs. både på området for børn, unge,
voksne og handicap. Hvis leverandøren vurderer, at det er nødvendigt at afgrænse
projektet eller dele heraf til kun at omhandle udvalgte målgrupper, skal stofmisbrug og
voksenområdet prioriteres. Viser der sig i udviklingsarbejdet et behov for yderligere
afgrænsninger af målgrupper, skal dette forelægges opdragsgiver, som tager en eventuel
beslutning herom.
Der eksisterer i dag modeller og redskaber, som kan anvendes af kommuner og andre til
økonomiske evalueringer på socialområdet. Bl.a. har forsikringsselskabet Skandia
udviklet ”Skandia-modellen”, der kan vurdere det økonomiske potentiale for forskellige
målgrupper, og der udvikles p.t. en model hos STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering) til vurdering af beskæftigelsesindsatsernes økonomiske konsekvenser.
Leverandøren skal i nærværende projekt inddrage erfaringer fra eksisterende modeller og
redskaber, der er gjort i forbindelse med udviklingen og anvendelsen af disse. På den
måde sikres det, at indeværende projekt bygger ovenpå den eksisterende viden med det
mål, at vi får modeller og redskaber, der kan mere og er bedre end er tilfældet i dag. I
afsnit 4.4.1 og 4.4.2 gives et overblik over eksisterende modeller, redskaber samt kilder i
øvrigt, som det kan være relevant at inddrage i løsningen af projektet.
21
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
4.3. Målgruppe
Kommunerne er den primære målgruppe for de redskaber, der udvikles i projektet. De
økonomiske evalueringer, som redskaberne skal understøtte, skal først og fremmest
anvendes til centrale beslutninger om prioritering og tilrettelæggelse af den sociale
indsats i kommunerne.
Kommunerne har varierende forudsætninger for og kompetencer til at arbejde med
økonomisk evaluering, og i den forbindelse er det vigtigt, at redskaberne også kan
anvendes af kommuner uden særlige forudsætninger og erfaringer på området. Yderligere
skal de resultater, der kommer ud af evalueringen, være i en form, der kan indgå direkte i
beslutningerne om sociale indsatser i kommunerne. For at sikre dette forventes det derfor
bl.a., at kommunerne inddrages i udviklingsarbejdet.
Endelig forventes det også, at andre aktører der laver økonomiske evalueringer, der
vedrører socialområdet, eksempelvis Socialstyrelsen, andre styrelser og NGO’er, vil
kunne anvende en række af redskaberne.
4.4. Den stillede opgave
Projektet omfatter videreudvikling af modeller og redskaber til at lave økonomiske
evalueringer af sociale indsatser. Det omfatter dels redskaber, der kan bruges til at
tilvejebringe det nødvendige input til evalueringerne og dels en model, der kan anvendes
til at lave den samlede vurdering og præsentere resultaterne. Som en del af
udviklingsarbejdet skal der endvidere udarbejdes en række økonomiske evalueringer af
konkrete indsatser. Disse cases kan give input til udviklingsarbejdet samt test af de øvrige
redskaber og samtidig fungere som eksempler på konkrete økonomiske evalueringer, som
andre kommuner efterfølgende kan anvende som grundlag for egne analyser.
Den stillede opgave kan opdeles i følgende 4 delopgaver:
a) Udvikling af redskaber til at understøtte fastlæggelsen af effektestimater for
sociale indsatser, når der ikke foreligger en systematisk effektevaluering.
22
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0023.png
b) Udvikling af redskaber til opgørelse og værdisætning af de afledte økonomiske
konsekvenser.
c) Udvikling af model til samlet økonomisk evaluering og præsentation af resultater.
d) Udarbejdelse af cases i form af økonomiske evalueringer af konkrete indsatser.
Tilbudsgiver må gerne strukturere delopgaverne i sit tilbud på en anden måde, blot man
inddrager alle de elementer, der efterspørges i de 4 delopgaver, som er skitseret i figuren
og som beskrives nedenfor.
Som tidligere nævnt har Socialstyrelsen udviklet en model til vurdering af indsatsernes
omkostninger, som videreudvikles sideløbende med dette projekt (af Socialstyrelsen). I
dette projekt skal leverandøren derfor ikke udvikle redskaber til at vurdere indsatsernes
omkostninger. Socialstyrelsens model skal dog levere input til den samlede model, der
udvikles i projektet, og derfor vil der være behov for at tænke produkterne i
sammenhæng efter en aftalt tidsplan. Det kræver også en tæt koordination i
udviklingsprocessen, som leverandøren vil have hovedansvaret for. Grænsefladerne
mellem Socialstyrelsens model til omkostningsvurdering og produkterne i dette projekt,
herunder leverandørens ansvar, uddybes under delopgave c (afsnit 4.4.5) og delopgave d
(afsnit 4.4.6) samt i afsnittet om organisering og samarbejde (afsnit 4.6).
23
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0024.png
Kort om Socialstyrelsens model til omkostningsvurdering
Socialstyrelsen har udviklet en Excelbaseret model til at vurdere omkostningerne ved sociale indsatser.
Med udgangspunkt i input om indsatsens omfang mv. og de ressourcer, der skal anvendes til indsatsen,
estimerer modellen de årlige omkostninger og omkostningerne over den valgte tidshorisont, udtrykt ved
nettonutidsværdien. Omkostningerne udtrykkes pr. deltager og omkostningerne i alt. Omkostningerne kan
opdeles på én eller flere aktører, f.eks. kommune, region og stat.
Principperne, der ligger til grund for modellen, kan læses i Socialstyrelsens retningslinjer for økonomiske
analyser
http://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/socialstyrelsens-viden/okonomi-og-omkostninger.
Eksempler på præsentation af omkostningsvurderinger for konkrete indsatser, der er lavet med modellen,
kan ses på Vidensportalen.dk:
Multisystemisk terapi (MST):
http://vidensportal.dk/filer/omkostvurderinger/mst-rapport.pdf
Parental Management Training, Oregon (PMTO):
http://vidensportal.dk/filer/omkostvurderinger/omkostningsvurdering-pmto-gruppe.pdf
Processuelle netværksmøder:
http://vidensportal.dk/filer/omkostvurderinger/omkostningvurdering-
procesuelle-netvaerksmoder.pdf
Redskaberne, der udvikles i projektet, skal kunne understøtte kommunerne i at
fremskaffe viden om indsatsernes effekter og afledte konsekvenser, herunder
konsekvensernes økonomiske værdi for de relevante aktører. Det vil sige redskaber til at
tilvejebringe estimater for effekt af indsatsen (delopgave a) og estimater for de forventede
afledte konsekvenser og deres værdi (delopgave b).
Viden om effekt og konsekvenser kan bl.a. bruges af kommunerne som input til at lave
økonomiske evalueringer af deres egne indsatser. I nogle tilfælde vil kommunerne bruge
egne beregningsrammer/modeller til den samlede økonomiske vurdering, men skal stadig
kunne bruge redskaberne til at tilvejebringe estimater for de enkelte effekter og
økonomiske konsekvenser. I andre tilfælde kan det være gavnligt med en model, som kan
anvendes til at lave hele den økonomiske evaluering på baggrund af den tilvejebragte
viden/estimater og præsentere resultaterne på en form, der gør det velegnet som
beslutningsgrundlag. Derfor involverer opgaven også, at der laves en model til samlet
økonomisk evaluering og præsentation af resultaterne (delopgave c).
For at sikre at modeller og redskaber er brugbare i praksis, skal projektet inkludere
udarbejdelsen af en række cases i form af konkrete økonomiske evalueringer af indsatser,
24
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0025.png
der enten er igangsat eller overvejes i kommunerne ved anvendelse af de udviklede
redskaber. Dette er delopgave d.
Nedenfor gives først en oversigt over en række eksisterende modeller og redskaber (afsnit
4.4.1) og datakilder (afsnit 4.4.2), som kan være relevante i forbindelse med nærværende
projekt. Dette efterfølges af en beskrivelse af de generelle ønsker til løsningen af den
stillede opgave (afsnit 4.4.3) og herefter en uddybende beskrivelse af indholdet i de 4
delopgaver (afsnit 4.4.4 – 4.4.7). I afsnit 4.4.8 gives en opsummering af de leverancer,
som projektet som minimum skal resultere i.
4.4.1. Anvendelse af eksisterende modeller og redskaber
I projektet skal man inddrage erfaringer fra eksisterende modeller og redskaber, der er
gjort i forbindelse med udviklingen og anvendelsen af disse. Leverandører bør bl.a.
undersøge mulighederne for at inddrage erfaringer fra følgende danske og udenlandske
projekter:
Skandia-modellen: Modellen er udviklet for Skandia Danmark af Centre for Economic
and Business Research (CEBR) ved Copenhagen Business School efter svensk forbillede.
Modellen består af et regneværktøj, der kan beregne det økonomiske potentiale for den
offentlige sektor ved sociale indsatser. Modellen sætter tal på de mulige gevinster ved
forebyggelse af ”udenforskab” ud fra fem prædefinerede målgrupper, og giver desuden
kommunerne mulighed for at regne på egne målgrupper og det økonomiske potentiale
ved en given indsats. Kommunerne skal dog selv indhente oplysninger om indsatsernes
omkostninger og forventede effekter for at kunne anvende modellen
4
.
Udvikling af modeller til økonomisk evaluering af socialfaglige indsatser: KORA har
foretaget en pilotundersøgelse for Socialstyrelsen om mulighederne for at udvikle
modeller til økonomisk evaluering af socialfaglige indsatser
5
. Undersøgelsen er baseret
på en generel diskussion af datamuligheder og begrænsninger samt to specifikke
pilotprojekter, hvor der allerede er foretaget økonomiske evalueringer.
4
5
http://www.udenforskabetspris.dk/vaerktoej/om-skandia-modellen/
http://www.kora.dk/media/2856361/10685_udvikling-af-modeller.pdf
25
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0026.png
”Jobinvestering” værktøjet: KORA er på vegne af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering (STAR) ved at udvikle et nyt styringsværktøj, der skal hjælpe kommunerne
med at regne på, om beskæftigelsesindsatserne er en god forretning
6
.
Projekt Måling af social værdi: Erhvervsstyrelsen har indgået et samarbejde med den
Sociale Kapital Fond om at udvikle en model til at måle det sociale afkast af
investeringer primært foretaget af/i samarbejde med private aktører og fonde, og dette er i
første omgang med fokus på at fastlægge de overordnede principper og
beregningsmetoder. Dette arbejde pågår i 2016.
WSIPP: Washington State Institute for Public Policy (WSIPP) har for regeringen i
Washington State udviklet en cost-benefit model til at estimere de økonomiske
konsekvenser af sociale indsatser. Modellen indeholder generiske estimater for
sammenhæng mellem primær effekt af en indsats og afledte konsekvenser baseret på
meta-reviews og enhedspriser til værdisætning af de afledte konsekvenser. Modellen
indeholder pt. estimater for mere end 200 indsatser med kendte kortsigtede effekter
7
.
Desuden kan man i projektet med fordel også inddrage erfaringer og viden fra en række
andre kilder, herunder organisationer og myndigheder, der beskæftiger sig med
problemstillinger, der vedrører det sociale område, herunder effekter og økonomiske
konsekvenser af indsatser på f.eks. sundheds-, beskæftigelses- og uddannelsesområdet.
Disse omfatter:
Sundhedsdatastyrelsen: Styrelsen leverer sundhedsdata om aktivitet, økonomi og kvalitet
til regioner og kommuner, som blandt andet kan anvendes til at udarbejde analyser og
ledelsesinformation om borgernes brug af sundhedsydelser.
Jobindsats.dk: STAR indsamler centrale tal om beskæftigelsesindsatsen og
arbejdsmarkedet i databasen jobindsats.dk. Her er det muligt at få et overblik over data på
de enkelte ydelsesområder og for at dykke yderligere ned i tallene og fx se en udvikling
over tid.
Jobeffekter.dk: I databasen, der er udviklet af STAR i samarbejde med en række
uafhængige forskere, opsamles viden fra relevant forskning på beskæftigelsesområdet. På
6
http://www.kora.dk/projekter-i-gang/projekt/i11483/Nyt-vaerktoej-Er-beskaeftigelsesindsatserne-en-god-
forretning?utm_source=KORAs&utm_medium=newsletter&utm_campaign=Nyhedsbrev+nr.+54
%2F15
7
http://www.wsipp.wa.gov/BenefitCost?topicId=5
26
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0027.png
hjemmesiden kan man få et overblik over danske og internationale analyser om de
kvantitative effekter på beskæftigelsesområdet.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings databank:
8
Databanken indeholder
detaljeret uddannelsesstatistik på tværs af det danske uddannelsessystem, herunder
nøgletal for elevtilgang, fuldførelsesprocenter og karakterer samt trivselsmålinger i de
enkelte kommuner.
Det Kriminalpræventive Råd (DKR): DKR bearbejder og formidler viden og løsninger
fra forskning, politik og praksis på det kriminalpræventive område. DKR har fx i
samarbejde med Trygfonden udarbejdet en rapport, som beskriver de
samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger forbundet med
kriminalitetsforebyggelse
9
.
4.4.2. Datakilder
Udover ovenstående redskaber kan følgende datakilder være relevante i forhold til
udviklingen af redskaberne:
Kommunale data: I opgaveløsningen bør leverandør inddrage kommunernes eksisterende
redskaber og data som grundlag for produktudviklingen og konkrete
estimater/beregninger. Et redskab til dette kunne være det Fælleskommunale
Ledelsesinformationssystem (FLIS)
10
.
Registerdata: I Danmarks Statistik findes registre, der dækker det sociale område, f.eks.
offentlig forsørgelse, anbringelser og kriminalitet, samt relaterede områder indenfor
uddannelse, arbejdsmarked og økonomi, sundhed etc.
Andre studier: Andre studier kan være rapporter, effektevalueringer og metaanalyser, der
har vurderet effekten af sociale indsatser og/eller har undersøgt sammenhængen mellem
effekter og afledte konsekvenser. Denne type studier kan med fordel bruges som
supplement til registerdata i udviklingen af redskaberne i delopgave a og b.
Endelig kan surveys og data af mere kvalitativ karakter også tænkes inddraget, fx
indsamling af data til værdisætning af kriminalitet. Overordnet gælder det for hele
8
9
http://statweb.uni-c.dk/databanken/uvmDataWeb/MainCategories.aspx
http://www.dkr.dk/samfunds%C3%B8konomisk-cost-benefit-analyse
10
På nuværende tidspunkt er 79 af landets kommuner tilsluttet FLIS (Kommunernes Landsforening)
27
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
projektet, at de forskellige datakilder kan bruges i kombination og til at understøtte
hinanden med henblik på at få det bedst mulige datagrundlag i redskaberne.
4.4.3. Generelle ønsker til løsningen af den stillede opgave
I tilbudsgivers forslag til løsningen af opgaven vægter Socialstyrelsen at følgende er
opfyldt, særligt positivt:
Produkter med et højt fagligt niveau:
Løsningen af projektet skal være med til fagligt at
løfte feltet vedrørende økonomiske evalueringer på socialområdet i Danmark. Modeller
og redskaber skal baseres på et stærkt fagligt og datamæssigt fundament, og nyeste viden
fra både danske og internationale kilder og erfaringer fra eksisterende modeller og
redskaber inddrages. Modellerne og redskaberne skal afprøves i cases, og der skal være
tæt koordination med Socialstyrelsens arbejde med videreudvikling af
omkostningsvurderingsmodellen.
I vurderingen af tilbuddet vil der således blive vurderet særligt positivt, at tilbudsgiver
med sit løsningsforslag sandsynliggør, at de modeller og redskaber, der udvikles, lever op
til dette.
Redskaber inkl. cases af et omfang der er dækkende til økonomisk evaluering af en bred
vifte af indsatser:
Det er ønsket, at der udvikles redskaber inkl. cases af et omfang, så der
kan laves økonomiske evalueringer af en bred vifte af indsatser inden for socialområdet,
herunder gerne både for indsatser rettet mod udsatte børn og unge, udsatte voksne samt
børn, unge og voksne med handicap.
I det omfang tilbudsgiver vurderer, at der er behov for at afgrænse alle eller dele af
redskaberne og casene til kun at vedrøre udvalgte målgrupper for at opnå tilstrækkelig
kvalitet i produkterne, skal området for stofmisbrug og voksenområdet prioriteres. Det
skal fremgå af tilbuddet, såfremt der laves afgrænsninger i forhold til, hvilke sociale
målgrupper, som redskaberne vedrører.
Det vil blive vurderet særligt positivt, hvis tilbudsgivers løsningsforslag sandsynliggør, at
de udviklede redskaber inkl. cases har et omfang, der sikrer grundlag for økonomisk
evaluering af en bred vifte af indsatser inden for stofmisbrugs- og voksenområdet. Det vil
28
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
blive tillagt yderligere positiv værdi, hvis redskaberne inkl. cases også er dækkende for
det øvrige socialområde.
Output målrettet kommunernes behov og muligheder for anvendelse i praksis:
Det er helt
centralt, at de modeller og redskaber, der udvikles, er målrettet kommunernes behov i
forhold til at kunne lave økonomiske evalueringer af sociale indsatser. Endvidere skal det
sikres, at redskabernes kompleksitet og databehov er tilpasset kommunernes muligheder
for anvendelse i praksis. Det vurderes derfor særligt positivt at leverandør har en stor
indsigt i kommunale forhold, herunder økonomi, organisation og politik, og at
kommunerne inddrages gennem hele processen.
Det vil blive vurderet særligt positivt, at tilbudsgiver i sit løsningsforslag sandsynliggør,
at de modeller og redskaber, der udvikles, målrettes kommunernes behov og
anvendelsesmuligheder i praksis.
Muligheder for efterfølgende udbredelse, vedligeholdelse og videreudvikling:
Modeller og redskaber skal have en form, så de efterfølgende kan udbredes og anvendes
med et minimum af vejledning og support. Der bør udarbejdes brugermanualer,
interaktive uddannelsesforløb eller andet, der støtter op om lokal selvimplementering.
Socialstyrelsen har ansvaret for den efterfølgende vedligeholdelse af redskaberne.
Produkterne skal derfor have en form, der gør det muligt. Det betyder bl.a., at projektets
output skal inkludere manualer til, hvordan opdateringen kan foretages for de redskaber,
hvor dette er relevant. Yderligere er der et ønske om, at Socialstyrelsen efterfølgende kan
videreudvikle redskaberne, og leverandøren skal sikre, at leverancerne har en form, så
dette er muligt.
Det vurderes særligt positivt, at tilbudsgiver med sit løsningsforslag sikrer, at den
efterfølgende udbredelse, vedligeholdelse og videreudvikling af redskaberne er mulig.
4.4.4. Delopgave a: Redskaber til viden om effekt
Formålet med delopgave a er at udvikle redskaber, som skal understøtte kommunerne i at
opstille kvalificerede estimater for effekterne af de sociale indsatser. Dette skal sikre, at
de estimater, som kommunerne anvender i den økonomiske evaluering, bygger på den
aktuelt bedst tilgængelige viden om indsatsernes effekter. Disse redskaber skal dog ikke
29
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
ses som en erstatning for egentlige evalueringer af effekterne af sociale indsatser.
Tværtimod vil grundlaget for at foretage et kvalificeret estimat over en forventet effekt af
en indsats blive stærkere desto mere viden, der findes på området.
Det eksisterende vidensniveau som kommunerne kan basere estimaterne på, kan være
meget forskelligt, og dette skal tænkes ind i de udviklede redskaber. Når effektestimatet
skal anvendes i den økonomiske evaluering, er det desuden nødvendigt, at effekten for
deltageren er opgjort på en måde, så det er muligt at estimere de økonomiske
konsekvenser, der følger af indsatsen (jf. delopgave b).
I nogle tilfælde vil grundlaget herfor være meget sparsomt, og estimaterne vil derfor mere
have karakter af et skøn. Dette kan være tilfældet, når kommunen er i idéfasen med en
indsats, der ikke har været evalueret tidligere. I tilfælde hvor viden om indsatsen er stærkt
begrænset, vil man typisk anvende et mere eller mindre tilfældigt bud på indsatsens
effekt.
De økonomiske evalueringer bliver i disse tilfælde af mere illustrativ karakter og kan
give svar på, at ”hvis-nu-effekten-er” så er de samlede økonomiske konsekvenser af
størrelsesorden ”xx kr.”. Dette kan være et fint indspil til beslutningsprocessen. Dog vil
det være et mere kvalificeret beslutningsgrundlag, hvis de anvendte effektestimater er
baseret på eksempelvis erfaringer fra andre kommuner, fra lignende indsatser eller er
kvalificeret af eksperter eller fagpersoner gennem en struktureret proces.
I tilfælde hvor indsatsen tidligere har været afprøvet i kommunen, og man har nogle
foreløbige resultater, der indikerer indsatsens effekt, vil grundlaget for at estimere
effekten være bedre. Det vil dog ofte være svært for kommunerne at generere viden fra
egen praksis eller indsatser, der kan sige noget om effekten. Det gælder også, hvis
indsatsen har været evalueret af andre.
Selvom der findes viden om en indsats’ effekt, vil der dog ofte stadig være udfordringer
med at fastlægge et effektestimat, som kan anvendes i den konkrete økonomiske
evaluering. Det kan bl.a. være nødvendigt at justere effektstørrelsen fra tidligere studier
efter lokale forhold, eller hvis indsatsen ikke helt har samme indhold eller målgruppe,
som den eksisterende viden om effekt vedrører.
Endelig vil man typisk kun have viden om indsatsernes effekt på kort sigt, hvorfor det vil
være nødvendigt, at modellere langtidseffekten i forhold til den længere tidshorisont. I
30
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
nogle tilfælde vil effekten af en social indsats være aftagende over tid, og kommunen vil
have brug for at justere effektstørrelsen som følge heraf. Her kan kommunen eksempelvis
have brug for hjælp til at opstille realistiske ”best-case” og ”worst-case” scenarier for
langtidseffekten.
I projektet skal leverandøren, i det omfang det vurderes muligt, udvikle redskaber der ud
fra forskellige vidensniveauer kan understøtte fastlæggelsen af tilstrækkeligt
kvalificerede effektestimater (både på kort og langt sigt), der kan anvendes i den
økonomiske evaluering.
Outputtet for delopgaven kan tænkes at være i form af manualer, vejledninger el. lign.,
der beskriver, hvor og hvordan kommunerne kan indhente viden om effekten af
eksisterende sociale indsatser for forskellige målgrupper, samt hvilke forhold man skal
overveje i forhold til at opstille et realistisk effektestimat. Derudover kan outputtet også
indeholde et element om, hvordan kommunerne kan genere viden om effekter fra egne
indsatser og dele viden på tværs.
4.4.5. Delopgave b: Redskaber til viden om økonomiske konsekvenser
Formålet med delopgave b er at udvikle redskaber, som kan bruges til:
-
Først at opgøre de konsekvenser, der følger af indsatsens effekt, eksempelvis
reduktion i antallet af kriminelle domme, psykiatriske indlæggelser, brugen af
sociale foranstaltninger eller øget beskæftigelsesgrad.
-
Dernæst at værdisætte konsekvenserne, således at man får estimater for de
økonomiske
konsekvenser.
Hensigten er således at give kommunerne bedre viden om, hvilke typer af konsekvenser,
som realistisk set kan forventes som følge af de sociale indsatsers effekt på deltagerne,
samt den økonomiske værdi, der er knyttet til disse konsekvenser.
I projektet er de vigtigste elementer i delopgave b at udvikle redskaber, der kan bruges til
at udlede konsekvenserne for det offentlige (herunder stat, regioner og kommuner), der
følger af indsatsens effekt for deltageren, dvs. kortlægge
effekt-konsekvens-
sammenhænge
og lave
enhedspriser,
der kan bruges til at værdisætte konsekvenserne.
31
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0032.png
Med redskaberne skal det være muligt at estimere og præsentere de forventede
økonomiske konsekvenser opdelt på forskellige typer af konsekvenser og fordelt på
centrale offentlige aktører.
Effekt-konsekvens sammenhænge og enhedspriser kan udvikles på baggrund af både
registerdata, kommunedata samt data og estimater fra andre studier og kilder (se også
afsnit 4.4.1 og 4.4.2).
I udviklingen af effekt-konsekvens sammenhænge og enhedspriser kan tilbudsgiver med
fordel søge inspiration i WSIPP’s cost-benefit model (se afsnit 4.4.1).
Effekt-konsekvens-sammenhænge: Sociale indsatser vil typisk medføre ændringer i
deltagernes livsforløb som på kort og/eller langt sigt påvirker mange andre områder, fx
sundhed, beskæftigelse, uddannelse, kriminalitet etc. Fastlæggelse af effekt-konsekvens
sammenhænge indebærer derfor, at de centrale konsekvenser for de offentlige aktører,
som følger af sociale indsatser kortlægges, og at størrelsesordenen af denne sammenhæng
estimeres. Det kan f.eks. være en effektiv kriminalitetsforebyggende indsats, som har en
positiv effekt på deltagernes risiko for domme og frihedsberøvelse, deres psykiske
helbred samt beskæftigelsesgrad. Dette har konsekvenser for det offentlige i form af
nedsatte ressourcer forbundet med håndtering af kriminalitet, mindre brug af
sundhedsydelser i psykiatrien og øgede skatteindtægter og færre indkomstoverførsler
grundet øget beskæftigelse.
I nogle tilfælde kan effekten af en indsats være lig med en konsekvens, der kan
værdisættes. Det kan f.eks. være en indsats, hvor effekten er målt på antallet af
anbringelser blandt udsatte børn. Desuden kan effekten af én indsats være lig med
konsekvensen af en anden afhængig af indsatsen formål. F.eks. kan en indsats have antal
anbringelser som specifikt effektmål, mens anbringelser i en anden type indsats kan være
en af de afledte konsekvenser, der følger af indsatsens effekt. I andre tilfælde er effekten
af en indsats opgjort på en måde, hvor det ikke er muligt eller vanskeligt at fastlægge de
efterfølgende konsekvenser (og værdisætte disse). Det vil typisk være, hvis indsatsen kun
er evalueret i forhold til ændringer i deltagernes livskvalitet eller kompetencer, og hvor
der mangler viden om de efterfølgende konsekvenser for samfundet af disse ændringer.
Her vil kommunen have ekstra brug for hjælp til at kunne omsætte den viden til
effektstørrelser, som er brugbar i forhold til økonomiske evaluering.
32
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0033.png
Viden om effekt-konsekvens sammenhænge kan stamme fra effektevalueringer, hvor
man har fulgt op på de efterfølgende konsekvenser for deltagerne, eller baseres på meta-
analyser fra andre typer af studier, hvor man i en anden sammenhæng har undersøgt
relationen mellem effekter og konsekvenser
Enhedspriser: De økonomiske konsekvenser fremkommer ved at værdisætte
konsekvenserne. I nogle tilfælde opgøres konsekvenserne naturligt i kr., f.eks. udbetaling
af sociale ydelser i form af kontanthjælp, førtidspension, etc. Oftest vil konsekvenserne
dog blive opgjort i andre enheder. Til disse skal der knyttes en ”pris”, der afspejler
omkostninger forbundet med ydelsen, f.eks. en fængselsdom. Prisen skal opdeles på
aktører, i det tilfælde at ydelsen betales af flere kasser. Herunder skal der også tages
hensyn til refusioner mellem kommuner, regioner og stat.
Delopgaven omfatter estimering af enhedspriser for en række af de konsekvenser, der
typisk følger af en effektfuld social indsats. Det ønskes, at leverandøren i udarbejdelsen
af enhedspriser analyserer, hvilke elementer der bør indgå i prissætningen. Eksempelvis
er omkostningerne ved en fængselsdom ikke kun omkostningerne for et fængselsophold,
men også omkostninger i opklarings- og domsforløbet, der følger herefter samt evt.
efterværn. Det forventes, at leverandøren gennem projektet udvikler og højner praksis for
værdisætning af konsekvenser, som bruges i økonomiske evalueringer på socialområdet i
Danmark.
Outputtet tænkes at være en form for et ”katalog” med estimater for effekt-
konsekvenssammenhænge og enhedspriser for en bruttoliste af konsekvenser, som kan
bruges af forskellige kommuner i forbindelse med økonomisk evaluering af flere typer
indsatser. Estimater og priser skal være opgjort på en gennemsigtig måde, så disse kan
opdateres.
4.4.6. Delopgave c: Model til samlet økonomisk evaluering
Formålet med delopgave c er at lave en model, der på baggrund af estimater for
omkostninger fra Socialstyrelsens model for omkostningsvurderinger og estimater
vedrørende effekter og økonomiske konsekvenser tilvejebragt med redskaberne udviklet i
delopgave a og b kan beregne og præsentere det samlede økonomiske resultat i et format,
der kan anvendes direkte som beslutningsgrundlag.
33
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
Den samlede beregning består i at opgøre omkostninger og afledte økonomiske
konsekvenser i hvert år inden for den valgte tidshorisont samt nettonutidsværdien over
hele perioden. Der kan suppleres med andre muligheder så som break-even-beregninger.
Idet input (dvs. estimater for omkostninger og økonomiske konsekvenser) til den samlede
beregning tilvejebringes med de tidligere beskrevne redskaber, består denne del af
udviklingen udelukkende af at lave den samlede beregningsramme.
Ud over selve beregningsrammen skal modellen indeholde et modul til præsentation af
evalueringens resultater. Det er centralt, at modellens output har en form, der dækker det
behov, beslutningstagerne i kommunerne har for at kunne anvende det som input til
beslutninger om indsatsen, herunder hjælp til tolkning af konklusionerne fra den
økonomiske evaluering, der kan forstås i en bredere politisk kontekst.
Til den samlede beregning i modellen indgår input, som tilvejebringes med
Socialstyrelsens model for omkostningsvurderinger, som udvikles sideløbende med dette
projekt. Det skal derfor sikres, at omkostningsvurderingsmodellen eller dens output kan
integreres i den samlede model, og dermed vil der være behov for en tæt koordination
mellem leverandør og Socialstyrelsens modeludviklere. Leverandøren har ansvaret for, at
denne koordination sker.
Output forventes at være en brugermodel, og kan være baseret på Excel, en webløsning
eller andet. Modellen skal være fleksibel i forhold til at kunne håndtere input med
forskellig form (f.eks. forskellig tidshorisont eller forskelligt antal aktører). Det er
samtidig centralt, at modellen er simpel at anvende, så brugen af den kræver et minimum
af vejledning, og at leverandøren leverer dette sammen med modellen. Det skal også
sikres, at modellen så vidt muligt er vedligeholdelsesfri.
4.4.7. Delopgave d: Case beregninger
I projektet skal der laves økonomiske evalueringer af en række konkrete indsatser.
Formålet hermed er at:
-
afprøve og justere redskaberne i udviklingsprocessen for at sikre kvaliteten af
produkterne og deres anvendelighed i praksis
34
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
1627443_0035.png
-
at få udarbejdet konkrete eksempler på økonomiske evalueringer, som kan bruges
som udgangspunkt for analyser i kommuner, der overvejer – eller allerede
arbejder med – lignende indsatser og målgrupper.
I afprøvningen skal case beregninger af indsatser på stofmisbrugsområdet indgå.
Casene skal resultere i beregninger af det økonomiske resultat for konkrete indsatser,
beregnet i den samlede model og præsenteret med det tilhørende modul til præsentation
af evalueringens resultater. Input til den samlede beregning tilvejebringes med de
udviklede redskaber, således at disse også afprøves. Til estimering af indsatsens (mer-)
omkostninger ønskes det, at leverandøren anvender Socialstyrelsens model til
omkostningsvurderinger. Leverandøren skal kommunikere sine erfaringer fra afprøvning
af modellen til Socialstyrelsens modeludviklere, som efterfølgende har ansvar for
tilpasning af modellen på baggrund af leverandørens erfaringer.
Da formålet bl.a. er at teste redskabernes kvalitet og anvendelighed, bør casene som
minimum repræsentere:
-
-
Indsatser for forskellige målgrupper.
Indsatser i kommuner med forskellige vilkår/praksis (eksempelvis størrelse) i
forhold til at udarbejde og anvende økonomiske evalueringer.
-
Indsatser hvor videns- og dataniveauet er forskelligt, dvs. indsatser der er i
idéfasen, og indsatser der allerede er afprøvet i et eller andet omfang.
Der er ikke krav til antallet af cases. Det er således op til tilbudsgiver at beslutte, i hvilket
omfang den foreslåede tilgang til udviklingen af modeller og redskaber skal baseres på
konkrete cases under hensyntagen til opgavens formål og de opstillede ønsker til løsning
af projektet. Der bør dog i valget af antallet af cases som minimum sikres, at man får
tilstrækkeligt input til udviklingsarbejdet og sikres, at redskaber og den samlede model
får den fornødne kvalitet og kan anvendes i praksis.
4.4.8 Leverancer
Projektet skal, jf. ovenstående beskrivelse af den stillede opgave, som minimum resultere
i følgende leverancer:
35
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
Redskaber, der kan bruges til at tilvejebringe estimater for indsatserne effekter,
f.eks. i form af vejledninger el. lign.
Redskaber der kan bruges til at tilvejebringe estimater for de afledte økonomiske
konsekvenser, der følger af indsatsens effekt(er), f.eks. i form af nøgletal,
enhedspriser mv.
En model, som kommuner m.fl. kan bruge til at lave og præsentere egne
økonomiske evalueringer, udviklet i excel eller med anden IT-løsning.
Vejledninger eller lign., til brugerne af modellerne og redskaberne, der
understøtter anvendelsen og udbredelsen.
Manualer inkl. programkoder til Socialstyrelsens efterfølgende opdatering og
videreudvikling af de enkelte modeller og redskaber.
Økonomiske evalueringer af en række konkrete indsatser, hvoraf indsatser på
stofmisbrugsområdet skal indgå.
Leverandøren skal ved projektets afslutning overdrage de udviklede modeller og
redskaber til Socialstyrelsen, som vil stille dem til rådighed for alle, der ønsker at
anvende dem.
4.5. Tidsplan og milepæle
Projektet igangsættes primo juli 2016 og skal være afsluttet og godkendt af opdragsgiver
inden udgangen af september 2017.
Tilbudsgiver skal udarbejde et forslag til tidsplan, der inkluderer milepæle. Tidsplanen
skal inkludere:
-
-
-
Milepæle for (del-)leverancer, beslutninger og godkendelser.
Statusmøder mellem leverandør og opdragsgiver.
Følgegruppemøder (forventeligt ca. 4 møder).
I tidsplanen skal der tages højde for samspillet mellem de forskellige delopgaver. Der
skal endvidere tages højde for det tidsmæssige samspil mellem Socialstyrelsens udvikling
af omkostningsvurderingsmodellen og nærværende projekt, herunder:
36
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
-
hvornår Socialstyrelsen skal levere omkostningsvurderingsmodellen til integration
i den samlede model (delopgave c)
-
hvornår Socialstyrelsens model skal være klar til udarbejdelse af cases (delopgave
d).
-
hvornår erfaringerne fra afprøvningen i casene foreligger, og hvornår de heraf
affødte modeltilpasninger skal være gennemført.
4.6. Samarbejde og organisering
Tilbudsgiver skal beskrive, hvordan man vil organisere projektet i forhold til:
-
den interne organisering hos leverandører, herunder organisering med eventuelle
samarbejdspartnere og underleverandører, samt håndtering af projektledelsen
-
-
Socialstyrelsen og følgegruppen
kommuner og evt. andre eksterne parter.
Nedenfor beskrives de forhold der bør lægges vægt på i tilbudsgivers forslag til
organisering og samarbejde.
-
Der skal sikres et tæt samarbejde mellem de parter, der indgår i leverandørens
projektteam, således at man opnår konsistens og sammenhæng i produkterne.
-
Projektets produkter skal målrettes kommunerne, som derfor skal inddrages i
processen i det omfang og i den skala, som leverandøren finder hensigtsmæssigt.
-
Socialstyrelsen skal inddrages aktivt i hele processen, således at man gør brug af
Socialstyrelsens kompetencer og erfaringer inden for feltet og sikrer, at
Socialstyrelsen er inddraget i centrale beslutninger vedr. metode, afgrænsninger
m.v.
Der er særligt behov for et tæt samarbejde mellem leverandør og Socialstyrelsens
udviklere af omkostningsvurderingsmodellen, så det sikres, at
omkostningsvurderingsmodellen eller outputtet herfra kan integreres i den samlede model
(delopgave c), samt at erfaringerne med omkostningsvurderingsmodellen fra udarbejdelse
af casene (delopgave d) overleveres til Socialstyrelsen. Leverandøren har ansvaret for at
sikre samspillet mellem modellerne, og Socialstyrelsen forpligter sig til at indgå i et
37
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om status samt opnåede resultater og erfaringer for arbejdet med at udvikle samfundsøkonomiske beregningsmodeller, der kan beregne de økonomiske effekter ved forebyggende indsatser eller brug af virksomme metoder, jf. aftale om satspuljen på social- og indenrigsområdet for 2016, til social- og indenrigsministeren
sådant samarbejde og bidrage til, at omkostningsvurderingsmodellen og den samlede
model spiller sammen. Dette inkluderer også, at Socialstyrelsen færdiggør sit
udviklingsarbejde med omkostningsvurderingsmodellen som angivet i den tidsplan, som
udarbejdes af leverandøren, så det procesmæssigt kan hænge sammen med udvikling og
afprøvningen af den samlede model.
Der skal nedsættes en følgegruppe til projektet bestående af Socialstyrelsen, Social- og
Indenrigsministeriet samt Kommunernes Landsforening (KL). Såfremt man finder det
relevant, er tilbudsgiver velkommen til at komme med forslag til yderligere deltagere.
Socialstyrelsen har ansvaret for etableringen af følgegruppen, og leverandøren har
efterfølgende ansvaret for afholdelse af møderne, herunder invitationer, mødematerialer
mv.
4.7. Økonomi
Den økonomiske ramme for projektet 4 mio. kr. i alt ekskl. moms. Tilbudsgiver skal
opstille et budget i henhold til kravene specificeret i afsnit 2.12.
Tilbudsgiver skal udarbejde et forslag til betalingsplan, som sikrer, at betalingen sker
proportionalt i forhold til det arbejde, der er blevet udført.
38