Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2660
Doknr.
341465
Dato
29-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 01.04.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 240 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Laura Lindahl (LA).
Spørgsmål nr. 240:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man opsamler og videreformidler den viden
og erfaring som Den Social Task Force oparbejder ved besøg i kommunerne
– særligt på området for problematiske børnesager, herunder om Task
Forcen kan pege på generelle mønstrer i problemstillingerne, som gentages i
de forskellige kommuner?”
Svar:
Formålet med Task Forcen er at understøtte kommunerne i at styrke kvaliteten af
deres sagsbehandling, så der i højere grad træffes korrekte afgørelser med udgangs-
punkt i børnenes behov. Med midler fra satspuljen, senest ved satspuljen for 2013, er
der afsat 4,5 mio. kr. årligt i varige midler til Task Forcens aktiviteter.
Task Forcen tilbyder kommunerne længerevarende analyse- og udviklingsforløb, der
strækker sig over to år og er et tæt samarbejde mellem en kommune og Task Forcen.
Task Forcens produkt er de analyse- og statusrapporter, der udarbejdes for de enkelte
kommuner. Derudover yder Task Forcen støtte og rådgivning til kommunerne i det
udviklingsarbejde, der sættes i gang på baggrund af rapporterne. Task Forcen og
kommunen har et tæt samarbejde igennem de to år, som et forløb varer.
Et Task Force forløb indledes med, at Task Forcen udarbejder en analyse af kommu-
nens sagsbehandling på området udsatte børn og unge. Analysen beskriver Task
Forcens vurdering af, hvad der fungerer godt i kommunen, hvor der er udfordringer og
indeholder derudover en række anbefalinger til, hvordan kommunen kan styrke sags-
behandlingen. På baggrund af rapporten udarbejder kommunen en udviklingsplan,
hvorefter der igangsættes et udviklingsforløb. Analysearbejdet tager ca. seks måne-
der, mens udviklingsarbejdet løber over 18 måneder. Der er udarbejdet tolv analyse-
rapporter og igangsat tolv udviklingsforløb i perioden oktober 2012 til april 2016. Der-
udover er der samarbejde med fire kommuner, hvor analysen enten er i gang eller
sættes i gang i løbet af 2016.
Rapporterne er ikke offentliggjort af Task Forcen, men er offentligt tilgængelige på
kommunernes hjemmesider. Udover at være et konkret produkt, som kommunerne
kan bruge til at styrke sagsbehandlingen på området, bidrager både rapporterne og
det tætte samarbejde med kommunerne i det videre udviklingsforløb til at styrke mini-
steriets vidensgrundlag til brug for overvejelserne om evt. nye tiltag på området.