Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1620404_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2458
Doknr.
335628
Dato
13-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18. marts 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 234 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 234:
”Hvor ofte bliver redskabet om familieovervågning benyttet i forbindelse
med anklager om vold og overgreb i samværssager?”
Svar:
Afgørelser om samvær efter forældreansvarsloven træffes af Statsforvaltningen ud fra,
hvad der er bedst for det enkelte barn, jf. forældreansvarslovens § 4.
Er der tale om en sag med alvorlige problemstillinger, som f.eks. vold og overgreb, vil
Statsforvaltningen foretage en konkret og individuel afvejning af problemernes omfang
over for barnets interesse i at bevare eller etablere en kontakt med samværsforælde-
ren. I vurderingen af, om det er bedst for barnet, at der er samvær, vil det indgå, om
det er muligt at tilrettelægge samværet på en hensigtsmæssig måde til gavn for barnet
på trods af samværsforælderens problemer. Statsforvaltningen kan således som vilkår
for et samvær bestemme, at samværet skal være overvåget.
Statsforvaltningen er først fra den 1. januar 2016 begyndt at opgøre antallet af afgø-
relser om overvåget samvær, og det er derfor ikke muligt på det nuværende grundlag
at oplyse, hvor ofte der fastsættes vilkår om overvåget samvær.
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, har efter servicelovens § 71 ret til
samvær og kontakt med forældre og netværk under anbringelsen uden for hjemmet.
Kommunen skal derfor under hensyntagen til barnets eller den unges bedste sørge
for, at forbindelsen holdes ved lige.
Efter serviceloven er der mulighed for at træffe afgørelse om støttet eller overvåget
samvær mellem det anbragte barn eller den unge og familie eller netværk.
Kommunen kan således med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den
unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at samværet mellem forældrene og den
unge skal støttes ved, at der er en tredje person til stede.
Når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling,
kan børn og unge-udvalget desuden for en bestemt periode træffe afgørelse om, at
samvær kun må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen,
I de tilfælde, hvor der er viden eller formodning om, at den person, som barnet eller
den unge skal have samvær med, har begået overgreb mod et barn eller en ung, skal
børn og unge-udvalget desuden som udgangspunkt træffe afgørelse om at afbryde
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 234: Spm. om hvor ofte redskabet om familieovervågning bliver benyttet i forbindelse med anklager om vold og overgreb i samværssager, til social- og indenrigsministeren
1620404_0002.png
forbindelsen mellem denne person og barnet eller den unge, eller om at samvær kun
må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen.
Der findes ikke nyere eller samlede opgørelser over, hvor ofte der træffes afgørelse
om overvåget eller støttet samvær i anbringelsessager. Anvendelsen af disse mulig-
heder indgik dog i Ankestyrelsens velfærdsundersøgelse ”Hvordan familie og netværk
bliver inddraget i børnesager” fra december 2013. Her viste kortlægningen, der omfat-
tede 252 sager fra i alt 86 kommuner, at overvåget samvær blev anvendt i 10 pct. af
sagerne, mens støttet samvær blev brugt i 31 pct. af sagerne. Sagerne omhandlede
hovedsageligt støttet eller overvåget samvær med forældrene.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2