Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2458
Doknr.
335628
Dato
13-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18. marts 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 232 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 232:
”Vil ministeren redegøre for, om det har konsekvenser for den forælder,
der fremkommer med grundløse anklager om vold eller overgreb mod den
anden forældrepart i en samværssag – eksempelvis om de bliver frataget
eller får formindsket samværsret til barnet? Og vil ministeren derudover
redegøre for, om der er krav om, at en anklage om vold eller overgreb
også skal politianmeldes?”
Svar:
Forældrenes evne til at samarbejde omkring barnet er et vigtigt element, når der træf-
fes afgørelse i samværssager. Samarbejdschikane kan udøves af begge forældre, og
et manglende samarbejde kan således bero på både bopælsforælderens og sam-
værsforælderens forhold.
Netop for i endnu højere grad at kunne imødegå chikane og herunder grundløse an-
klager indgik alle Folketingets partier den 3. september 2014 en aftale om den såkald-
te ”chikane-pakke.” Aftalen er udmøntet ved en ændring af forældreansvarsloven, som
trådte i kraft den 1. oktober 2015. Med aftalen er der indført flere redskaber, der skal
sikre, at sagerne ikke trækker ud på grund af chikanøs adfærd fra en forælders side.
Bl.a. er der indført mødepligt i Statsforvaltningen. Samtidig er der indført redskaber,
der har fokus på at sikre den løbende kontakt mellem barn og samværsforælder i til-
fælde, hvor den ene forælder uden grund aflyser samvær eller holder barnet væk fra
den anden forælder. Således udløser aflysninger af samvær automatisk et erstat-
ningssamvær, og er der ikke kontakt mellem en forælder og et barn, er Statsforvalt-
ningen med chikane-pakken forpligtet til inden 3 uger efter modtagelse af ansøgning
om samvær at fastsætte et midlertidigt kontaktbevarende samvær, medmindre der er
begrundet tvivl om, om samvær er bedst for barnet.
Formålet med lovændringen er således at fremme begge forældres aktive og loyale
medvirken til en samværssags behandling. Samtidig er det tydeliggjort, at barnet bør
sikres en løbende kontakt med begge forældre, og at de rammer, der er sat for sam-
været, skal overholdes.
Hvis det i en samværssag er klart, at et barn udsættes for vold eller grænseoverskri-
dende handlinger af en samværsforælder, skal Statsforvaltningen hurtigst muligt fjerne
muligheden for overgreb ved at ophæve/suspendere samværet eller ved at fastsætte
samvær under overvågning.
På den anden side skal Statsforvaltningen også hindre, at samværsforælderens for-
bindelse med barnet afbrydes og ødelægges som følge af grundløse- og/eller chika-