Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1620410_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2458
Doknr.
335628
Dato
13-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18. marts 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 232 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 232:
”Vil ministeren redegøre for, om det har konsekvenser for den forælder,
der fremkommer med grundløse anklager om vold eller overgreb mod den
anden forældrepart i en samværssag – eksempelvis om de bliver frataget
eller får formindsket samværsret til barnet? Og vil ministeren derudover
redegøre for, om der er krav om, at en anklage om vold eller overgreb
også skal politianmeldes?”
Svar:
Forældrenes evne til at samarbejde omkring barnet er et vigtigt element, når der træf-
fes afgørelse i samværssager. Samarbejdschikane kan udøves af begge forældre, og
et manglende samarbejde kan således bero på både bopælsforælderens og sam-
værsforælderens forhold.
Netop for i endnu højere grad at kunne imødegå chikane og herunder grundløse an-
klager indgik alle Folketingets partier den 3. september 2014 en aftale om den såkald-
te ”chikane-pakke.” Aftalen er udmøntet ved en ændring af forældreansvarsloven, som
trådte i kraft den 1. oktober 2015. Med aftalen er der indført flere redskaber, der skal
sikre, at sagerne ikke trækker ud på grund af chikanøs adfærd fra en forælders side.
Bl.a. er der indført mødepligt i Statsforvaltningen. Samtidig er der indført redskaber,
der har fokus på at sikre den løbende kontakt mellem barn og samværsforælder i til-
fælde, hvor den ene forælder uden grund aflyser samvær eller holder barnet væk fra
den anden forælder. Således udløser aflysninger af samvær automatisk et erstat-
ningssamvær, og er der ikke kontakt mellem en forælder og et barn, er Statsforvalt-
ningen med chikane-pakken forpligtet til inden 3 uger efter modtagelse af ansøgning
om samvær at fastsætte et midlertidigt kontaktbevarende samvær, medmindre der er
begrundet tvivl om, om samvær er bedst for barnet.
Formålet med lovændringen er således at fremme begge forældres aktive og loyale
medvirken til en samværssags behandling. Samtidig er det tydeliggjort, at barnet bør
sikres en løbende kontakt med begge forældre, og at de rammer, der er sat for sam-
været, skal overholdes.
Hvis det i en samværssag er klart, at et barn udsættes for vold eller grænseoverskri-
dende handlinger af en samværsforælder, skal Statsforvaltningen hurtigst muligt fjerne
muligheden for overgreb ved at ophæve/suspendere samværet eller ved at fastsætte
samvær under overvågning.
På den anden side skal Statsforvaltningen også hindre, at samværsforælderens for-
bindelse med barnet afbrydes og ødelægges som følge af grundløse- og/eller chika-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om det har konsekvenser for den forælder, der fremkommer med grundløse anklager om vold eller overgreb mod den anden forældrepart i en samværssag – eksempelvis om de bliver frataget eller får formindsket samværsret til barnet, til social- og indenrigsministeren
1620410_0002.png
nøse beskyldninger. Mellem disse klare yderpunkter findes imidlertid en række sager,
hvor det er tvivlsomt, hvad der er foregået. Sådanne sager kan være vanskelige at
løse, da det afgørende for sagens resultat er den bevisvurdering, som Statsforvaltnin-
gen må foretage. Derfor skal Statsforvaltningen hurtigt oplyse sagen tilstrækkeligt og
undersøge, om påstanden om vold er tilstrækkelig underbygget eller i øvrigt virker
troværdig.
Ved vurderingen af om et samvær skal suspenderes eller ophæves på grund af an-
klager om vold, kan der lægges vægt på, om forholdet er anmeldt til politiet, og/eller
om der er sket underretning til kommunen, og om der foreligger skadestuerapport eller
anden dokumentation for vold, f.eks. ved en krisecentererklæring. Statsforvaltningens
eventuelle kendskab til forældrene og barnet i forbindelse med tidligere ansøgninger
kan ligeledes inddrages ved vurderingen.
Hvis det efter en umiddelbar vurdering ikke i tilstrækkelig grad er sandsynliggjort, at
barnet har været udsat for vold eller grænseoverskridende handlinger, bør samværet
ikke suspenderes under sagens fortsatte behandling. Statsforvaltningen kan dog
overveje undtagelsesvist at lade samværet foregå under overvågning af en børnesag-
kyndig, bl.a. for derigennem at styrke grundlaget for den endelige afgørelse.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2