Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1620251_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2460
Doknr.
339940
Dato
13-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17.03.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 230 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 230:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke effektiviseringsmål socialtilsynsreformen havde til
hensigt at indfri, og om der samlet set kan konstateres effektiviseringer i forhold til
bemanding og budget, i forhold til før reformen trådte i kraft?”
Svar:
Den politiske aftale om et nyt socialtilsyn af 25. oktober 2012 indeholder følgende
hovedtemaer: 1) Et mere professionelt og uafhængigt tilsyn, 2) Fra tilfældige indsatser
til systematisk inddragelse af viden, 3) Borgerne i centrum, 4) Alle sociale døgntilbud
og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud skal godkendes og 5) Bedre styr på
økonomien.
Af de økonomiske og administrative bemærkninger til forslag til lov om socialtilsyn, der
blev fremsat for Folketinget den 10. april 2013 (FT 2012-13,1. samling, lovforslag nr. L
205), fremgår blandt andet, at
”[l]ovforslaget medfører en opgaveomlægning, idet til-
synsopgaven flyttes fra 98 kommuner og samles hos 5 socialtilsyn. Dette forudsættes
samtidig at medføre en effektivisering af godkendelses- og tilsynsopgaven, da de nye
større enheder vil have bedre forudsætninger for at oppebære de nødvendige specia-
listkompetencer og opnå en større grad af systematik og rutine i udførelsen af opga-
verne.”
Af Socialstyrelsens midtvejsevaluering af tilsynsreformen fremgår (side 10), at der på
tidspunktet for Socialstyrelsens dataindsamling, der fandt sted i september og oktober
måned 2015, i alt var ca. 370 medarbejdere i socialtilsynene. Socialstyrelsen vurderer
i midtvejsevalueringen (side 11), at hvert af de fem socialtilsyn besidder relevante
kompetencer inden for økonomi, jura, pædagogik og sociale metoder.
Af midtvejsevalueringens side 11 fremgår endvidere, at denne vurdering bekræftes
generelt af Ankestyrelsens undersøgelse af de sociale tilbuds og plejefamiliernes erfa-
ringer med det nye tilsyn, hvor et stort flertal af tilbuddene og plejefamilierne vurderer,
at tilsynskonsulenterne er kompetente.
Socialstyrelsens midtvejsevaluering er oversendt til udvalget den 29. januar 2016
(Alm. del bilag 158).
Det er ikke muligt at foretage en præcis opgørelse af det samlede antal medarbejdere,
som kommunerne anvendte til tilsynsopgaven før tilsynsreformen. Socialstyrelsen har
oplyst, at det af årsrapporten 2014 fra Socialstyrelsens auditfunktion fremgår (tabel 1,
side 31) at der primo 2014 var ansat ca. 260 medarbejdere i socialtilsynene. Heraf var
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om hvilke effektiviseringsmål socialtilsynsreformen havde til hensigt at indfri, og om der samlet set kan konstateres effektiviseringer i forhold til bemanding og budget, i forhold til før reformen trådte i kraft, til social- og indenrigsministeren
1620251_0002.png
ca. 160 – eller godt 60 % - virksomhedsoverdraget fra det tidligere tilsyn. Årsrapporten
findes på Socialstyrelsens hjemmeside på følgende link:
http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/arsrapport-om-socialtilsynet-for-2014.
Af § 27, stk. 1, i lov om socialtilsyn fremgår, at de fem nye tilsynskommuner
”overtager
pr. 1. januar 2014 det personale, som i regionen eller i kommunerne i regionen ude-
lukkende eller overvejende er beskæftiget med varetagelse af opgaver, som overføres
til kommunerne nævnt i § 2, stk. 2”
Af bemærkningerne til § 27, stk. 1, fremgår, at medarbejdere i forskellige tilknyttede
servicefunktioner, f.eks. IT i de afgivende kommuner, ikke overføres.
Socialstyrelsen har supplerende oplyst, at det er de afgivende kommuner, som har
foretaget vurderingen af, hvilke og hvor mange medarbejdere der skulle overføres til
socialtilsynet. Der findes efter det af Socialstyrelsen oplyste ingen tilgængelige opgø-
relser over, hvor mange medarbejdere der var beskæftiget med det driftsorienterede
tilsyn før den 1. januar 2014.
Det forhold, at der primo 2014 alene var ca. 260 medarbejdere i de nye fem socialtil-
syn, er således ikke udtryk for, hvor mange medarbejdere der var beskæftiget med det
driftsorienterede tilsyn før den 1. januar 2014.
Det er ikke muligt at opgøre de kommunale udgifter til tilsyn med tilbud før socialtil-
synsreformens ikrafttræden den 1. januar 2014. Derfor er det ikke muligt at konstate-
re, om der er sket effektiviseringer i forhold til bemanding og budget i forhold til, før
reformen trådte i kraft.
Der henvises i øvrigt til svaret på SOU alm. del spørgsmål 165.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2