Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1620237_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2452
Doknr.
339950
Dato
13-04-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 16. marts 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 224 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 224:
”Vil ministeren redegøre for, i hvilke tilfælde en kommune kan anbringe et søskende-
par på hhv. 2 år og 9 måneder og 6 år, der begge er visiteret til akutanbringelse på en
døgninstitution for 3-12 årige? Kan det være rigtigt, at tilsynet afviser at give dispensa-
tion, så det yngste barn ikke kan følges med sine søskende, fordi barnet ikke er fyldt 3
år, og mener ministeren at reglerne i dette tilfælde varetager børnenes tarv? Vil mini-
steren redegøre for, hvornår tilsynet kan give dispensation til at anbringe et barn på en
institution, der ikke er godkendt til formålet eller målgruppen?”
Svar:
Det fremgår af § 4, stk. 3 i lov om social service, at tilbud omfattet af krav om godken-
delse, jf. § 4 i lov om socialtilsyn, skal være godkendt af socialtilsynet for at kunne
indgå i kommunens forsyning.
Det betyder, at en visiterende kommune ikke kan anvende et tilbud, omfattet af an-
vendelsesområdet for socialtilsynet, der ikke er godkendt. Det følger af § 4, stk. 1, nr.
2, i lov om socialtilsyn, at en døgninstitution til børn og unge efter servicelovens § 66,
nr. 6, er et tilbud, der skal være godkendt, for at en kommune kan visitere børn eller
unge til ophold på tilbuddet.
Det følger endvidere af § 6, stk. 1, i lov om socialtilsyn, at det er en ”betingelse for
godkendelse af tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, at tilbuddet efter en samlet vurdering
har den fornødne kvalitet.”
Af § 6, stk. 2, fremgår, at ”[t]ilbuddenes
kvalitet vurderes inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse.
2) Selvstændighed og relationer.
3) Målgrupper, metoder og resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
7) Fysiske rammer.”
Tilbuddets målgruppe er således en integreret del af godkendelsesgrundlaget.
Af de almindelige bemærkninger til forslag til lov om socialtilsyn (punkt 2.2.2.1), der
blev fremsat for Folketinget den 10. april 2013 (FT 2012-13,1. samling, lovforslag nr. L
205) fremgår, at ”socialtilsynene
skal således anlægge en samlet vurdering af kvalitet i
tilbuddene, henset til tilbuddets målgruppe og størrelse.”
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om i hvilke tilfælde en kommune kan anbringe et søskendepar på hhv. 2 år og 9 måneder og 6 år, der begge er visiteret til akutanbringelse på en døgninstitution for 3-12-årige, til social- og indenrigsministeren
1620237_0002.png
Det kræver således en dispensation fra godkendelsen, eller en ændring af selve god-
kendelsen, hvis der skal kunne visiteres et barn eller en ung til et tilbud, der er god-
kendt til en anden målgruppe, end den unge eller barnet er omfattet af.
Det fremgår af § 6, stk. 3 i den gældende bekendtgørelse om socialtilsyn, at
”[s]ocialtilsynet i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn, efter anmodning fra til-
buddet, [kan] fastsætte som vilkår for den fortsatte godkendelse, at godkendelsen kan
fraviges inden for nærmere fastsatte betingelser eller inden for en nærmere bestemt
periode.”
Ankestyrelsen offentliggjorde den 11. november 2015 principafgørelse nr. 74-15, hvori
Ankestyrelsen fastslog, at § 6, stk. 3, i bekendtgørelse om socialtilsyn ikke har hjem-
mel i lov om socialtilsyn. Jeg orienterede den 10. december 2015 udvalget om Anke-
styrelsens afgørelse og konsekvenserne heraf (SOU alm. del - bilag 99).
Principafgørelsen indebærer, at socialtilsynene ikke længere har mulighed for at give
et tilbud tilladelse til at fravige deres godkendelse på nærmere fastsatte betingelser,
eller inden for en nærmere bestemt periode. En ansøgning om eksempelvis udvidelse
af målgruppen skal i stedet behandles som en ansøgning om ændring af godkendel-
sen.
Den 30. marts 2016 fremsatte jeg Lovforslag om ændring af lov om social service, lov
om socialtilsyn og lov om folkeskolen for Folketinget. I lovforslagets § 2 foreslås det, at
der ”i
lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 12. februar 2016, foretages
følgende ændring:
I § 5 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Socialtilsynet kan efter anmodning fra tilbuddet eller plejefamilien træffe afgø-
relse om, at den meddelte godkendelse og de meddelte vilkår for godkendelsen, jf.
stk. 1, kan fraviges på nærmere bestemte betingelser eller inden for en nærmere be-
stemt periode. Socialtilsynet kan i forbindelse med afgørelsen fastsætte vilkår, jf. stk.
5, som betingelse for afgørelsen om, at godkendelsen kan fraviges. Socialtilsynet kan
knytte frister til et vilkår fastsat efter 2. pkt. Afgørelsen om fravigelse, jf. 1. pkt., bortfal-
der, når betingelserne ikke længere er opfyldt, eller den fastsatte periode er udløbet.«
Stk. 6-9 bliver herefter stk. 7-10.”
Af bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1, fremgår det, at der
”[m]ed ”nærmere
bestemte betingelser” menes, at det skal fremgå udtrykkeligt af afgørelsen, på hvilken
måde godkendelsen kan fraviges. Der kan f.eks. være tale om, at en plejefamilie, der
er godkendt til to børn, får tilladelse til at fravige sin godkendelse og modtage 3 børn,
f.eks. fordi den anbringende kommune ønsker, at et tredje barn, som er en søskende
til et af de andre børn, gives mulighed for ophold i plejefamilien. I dette tilfælde vil det
skulle fremgå af afgørelsen, at der er tale om tilladelse til at fravige for netop disse
bestemte børn.”
Såfremt lovforslaget vedtages, vil det således fremover være muligt at fravige de
meldte vilkår for godkendelsen, for eksempel målgruppen, på nærmere bestemte be-
tingelser eller inden for en nærmere bestemt periode.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2