Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1632174_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 2096
Doknr.
339941
Dato
12-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 7. 3. 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
214 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 214:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder en organisation som Headspace
kunne have for at opnå en permanent driftsfinansiering – kunne regionerne
eventuelt beslutte at finansiere støtte af organisationens drift, jf. SOU alm. del
– bilag 210?”
Svar:
I forhold til regionernes virksomhed kan jeg oplyse, at denne er positivt afgrænset i
regionsloven. Det følger således af regionslovens § 5, at regionerne alene kan vareta-
ge de opgaver, der følger af den skrevne lovgivning inden for de områder, der er
nævnt i loven.
Det forhold, at regionerne er offentlige myndigheder, der modtager offentlige bevillin-
ger, og som varetager opgaver i henhold til lovgivningen, indebærer, at regionerne vil
have mulighed for i overensstemmelse med lovgivningen i øvrigt at foretage de dispo-
sitioner, der er nødvendige for at varetage de pågældende opgaver. At yde driftsstøtte
til et rådgivningstilbud til unge kan ikke karakteriseres som en sådan disposition.
Hvorvidt en region kan yde driftsstøtte til et rådgivningstilbud som det nævnte, afhæn-
ger således af, om der er hjemmel hertil i en sektorlovgivning, som f.eks. serviceloven.
Der er efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse ikke hjemmel i servicelovens §
5, som vedrører regionernes adgang til at etablere tilbud efter serviceloven, til at regi-
onerne kan yde støtte til åbne, frivillige rådgivningstilbud som Headspace.
Der er i visse tilfælde mulighed for, at kommunerne kan yde økonomisk støtte til orga-
nisationers drift. Kommunerne skal således efter servicelovens § 18 samarbejde med
frivillige sociale organisationer og foreninger og skal i den forbindelse årligt afsætte et
beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde. Rammerne for samarbejdet fastlægges af
den enkelte kommunalbestyrelse.
Kommunerne skal desuden efter servicelovens kapitel 3 sørge for gratis rådgivning til
både børn, unge og voksne. Formålet med rådgivningen er at forebygge sociale pro-
blemer og hjælpe borgerne over vanskeligheder og dermed på sigt sætte borgerne i
stand til at løse problemerne ved egen hjælp. Det er efter servicelovens § 4 kommu-
nalbestyrelsen, der skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter serviceloven.
Kommunen kan opfylde dette forsyningsansvar ved brug af egne tilbud og ved samar-
bejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud.
Jeg kan også oplyse, at der som led i satspuljeforhandlingerne ydes statslig støtte til
frivillige organisationer m.v. Dette sker ved ansøgningspuljer, der offentliggøres på
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om hvilke muligheder en organisation som Headspace kunne have for at opnå en permanent driftsfinansiering, jf. SOU alm. del – bilag 210, til social- og indenrigsministeren
1632174_0002.png
Tilskudsportalen (tilskudsportal.sm.dk). I forlængelse heraf kan jeg gøre opmærksom
på, at der som led i satspuljeaftalen for 2016-19 er afsat 10 mio. kr. i 2017 til en an-
søgningspulje til at etablere eller udvide åbne rådgivningstilbud til psykisk sårbare
unge i alderen 12-25 år.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2