Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1631093_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1855
Doknr.
337241
Dato
11-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.2.2016 stillet følgende spørgsmål nr.
196 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som er foreløbigt besvaret d.
16.3.2016 og hermed endeligt besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Kofod Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 196:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke resultater – positive som negative – MultifunC
fremkom med i de år, det eksisterede i København?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Københavns Kom-
mune for så vidt angår erfaringer med MultifunC København specifikt. Endvidere har
jeg bedt Socialstyrelsen supplere med mere generelle erfaringer om MultifunC i Dan-
mark.
Københavns Kommune oplyser i den forbindelse følgende:
”MultifunC København åbnede 1. juni 2011 og lukkede igen fire år senere, da de
sidste unge forlod institutionen ved udgangen af juni 2015. MultifunC København
nåede i den periode ikke at vise de forventede resultater ift. at skabe væsentlige
forbedringer i de unges adfærd – herunder at få de unge til at vende tilbage til de-
res uddannelse.
MultifunC København har dog givet Socialforvaltningen en række erfaringer, som
i dag bruges i forvaltningens udvikling af døgninstitutionsområdet. Med MultifunC
København fik Socialforvaltningen et indgående kendskab til de evidensbaserede
metoder, som indgik i MultifunC (ART, MI, MST, PMT-O og NPNL). Flere af de
evidensbaserede metoder bruges i dag på andre af forvaltningens døgninstitutio-
ner til udsatte unge. Særligt ART (Aggression Replacement Training) har vist sig
at være en god metode i arbejdet med udsatte og kriminelle unge, og metoden er
derfor også implementeret på forvaltningens sikrede institution, Sønderbro.
Derudover har MultifunC København også givet forvaltningen erfaringer med in-
tensive institutionsophold i kombination med familiebehandling. Da MultifunC Kø-
benhavn blev etableret var denne tilgang til arbejdet med udsatte og kriminalitets-
truede unge væsentligt anderledes end forvaltningens øvrige tilbud til målgrup-
pen. Forvaltningen har arbejdet med familiebehandling i mange år, men det var
først med MultifunC København, at det for alvor blev indført for de mest udsatte
og kriminalitetstruede unge.
Ideen med de korte og intensive institutionsophold arbejder Socialforvaltningen
videre med i forbindelse med ’Tæt på Familien’, der er en omlægning af ungeom-
rådet med inspiration fra Herning-modellen. Nogle af forvaltningens døgninstituti-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om hvilke overvejelser ministeren har gjort sig på baggrund af erfaringerne med MultifunC, og anser ministeren, at disse erfaringer stemmer overens med den økonomiske udgift, til social- og indenrigsministeren
1631093_0002.png
oner til unge er ved at omlægge deres indsats, så de kan tilbyde mere intensive
institutionsophold og samtidig have mere fokus på den unges familie, netværk og
nærmiljø. I alt vurderes det, at arbejdet med MultifunC har bidraget væsentligt til
den faglige udvikling af kommunens arbejde på området for udsatte børn og un-
ge.”
Socialstyrelsen kan på baggrund af blandt andet forløbet i projektperioden samt vur-
deringer fra kvalitetssikringsteamet, som er forankret i Socialstyrelsen, oplyse følgen-
de:
”MultifunC består af en række pædagogiske metoder og principper i en institutio-
nel ramme. MultifunC-institutionerne i Danmark har på linje med institutionerne i
Norge og Sverige oplevet en række udfordringer i implementeringsfasen, hvilket
har medført, at implementeringsfasen er blevet forlænget. Forlængelsen skyldes
blandt andet, at der i MultifunC anvendes en omfattende række forskningsbase-
rede metoder, som det har taget længere tid at implementere end forventet. Der-
udover har institutionerne tidligere oplevet konkrete udfordringer relateret til
blandt andet belægningen samt rammerne for personalets beføjelser, når institu-
tionerne har haft status som åbne institutioner.
Samtidig er det Socialstyrelsens indtryk, at der er opnået en række nye erfaringer
i dansk kontekst fra MultifunC-projektet i form af, hvad der virker i forhold til mål-
gruppen. Det drejer sig bl.a. om grundige erfaringer med en systematisk og me-
todisk tilgang til arbejdet samt brug af målrettede behandlingsmetoder, som det
forskningsmæssigt er påvist virker i forhold til de risikofaktorer, der ses hos mål-
gruppen, og som tager højde for den enkelte unges styrker, svagheder, person-
lighed m.v.
På samme vis synes der at være gode erfaringer fra MultifunC med anvendelsen
af de forskningsbaserede principper for effektiv behandling af kriminel adfærd,
Risiko, Behov og Responsivitet.
Disse principper ligger til grund for redskabet
YLS/CMI, som er et risikovurderingsredskab, der benyttes til at afklare den unges
risikoniveau for fortsat kriminel og/eller antisocial adfærd. Redskabet kan bidrage
til at sikre mere målrettede tilbud til den enkelte unge. Endelig er det Socialstyrel-
sens indtryk, at den systematiske familiebehandling og inddragelse af den unges
fremtidige omsorgsbase/netværk i arbejdet, kan bidrage til, at den unge har en
positiv social relation at støtte sig til både under og efter institutionsopholdet.
Som nævnt består MultifunC af brugen af en række principper og metoder. Det
kan antages, at disse principper og metoder har været og fremadrettet vil være
inspirerende for andre døgninstitutioner, således at flere nu anvender enkelte el-
ler flere af metoderne såvel som risikovurderingsredskabet YLS/CMI.”
I øvrigt kan jeg oplyse, at SFI gennemfører en systematisk opfølgning af erfaringerne
med at implementere MultifunC i Danmark. Denne forventes at være afsluttet i efter-
året 2016.
Endelig kan jeg henvise til den samtidige besvarelse af SOU alm. del 195 (samlingen
2015-16).
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2