Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1641
Doknr.
330798
Dato
16-03-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 18.2.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 188 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål nr. 188:
”Vil ministeren be- eller afkræfte, at der er problemer med systemet for digitale væl-
gererklæringer, herunder at vælgere oplever, at links i deres e-mails ikke virker; at
vælgere oplever ikke at kunne afgive en vælgererklæring i systemet; at partier ople-
ver, at de ikke kan taste de allerede godkendte og indsamlede vælgererklæringer ind i
systemet; og at partier oplever, at når de taster de godkendte vælgererklæringer ind,
så ”forsvinder” de og tæller ikke med i den samlede optælling? Og såfremt ministeren
kan bekræfte disse problemer, hvorledes agter ministeren så at rette op på det og
med hvilken tidsudsigt, ikke mindst set i lyset af, at vælgererklæringer har en ’udløbs-
dato’, og der dermed er risiko for, at et antal vælgererklæringer når at blive ugyldige
grundet problemer med det digitale system for vælgererklæringer?”
Svar:
Hjemmesiden vælgererklæring.dk blev idriftsat den 12. januar 2016, og alle de partier,
der havde afgivet de nødvendige oplysninger, var oprettet i systemet med udgangen
af den 14. januar 2016. De første e-mail-invitationer til at afgive en vælgererklæring
digitalt blev planmæssigt udsendt syv dage senere, den 21. januar 2016. Siden dette
tidspunkt har det været muligt at afgive en vælgererklæring i en digital proces.
Hjemmesidens stabilitet har imidlertid ikke været tilfredsstillende. Derfor har Social- og
Indenrigsministeriet taget initiativ til, at it-leverandøren af hjemmesiden (KMD) har
gennemført en række fejlrettelser og forbedringer af hjemmesiden. Som beskrevet i en
pressemeddelelse fra Social- og Indenrigsministeriet den 3. februar 2016 har it-
leverandøren onsdag den 27. januar 2016 og torsdag den 28. januar 2016 gennemført
en række fejlrettelser af hjemmesiden med henblik på at forbedre stabiliteten. Siden er
der fredag den 5. februar 2016 gennemført en yderligere fejlrettelse, og fredag den 26.
februar 2016 er der gennemført en omfattende rettelse af i alt 73 fejl. Onsdag den 9.
marts 2016 er der gennemført endnu en fejlrettelse af hjemmesiden. Der er løbende
udsendt statusmeddelelser direkte til partierne om Social- og Indenrigsministeriets
arbejde med at forbedre hjemmesiden.
Ustabiliteten af hjemmesiden har forhindret vælgere i at afgive vælgererklæring på
visse tidspunkter. Ustabiliteten har også besværliggjort partiernes arbejde, herunder
arbejdet med at inddatere lister af støttetilkendegivelser i form af e-mailadresser fra
vælgere. Det er dog vigtigt at pointere, at der – på trods af lejlighedsvise nedetider –
fra begyndelsen har været mulighed for at taste vælgererklæringer ind i hjemmesiden.
Det kan ligeledes pointeres, at systemet i dag efter fejlrettelserne kun i sporadisk om-
fang har nedetider og overholder kontraktens krav til oppetider.