Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1603946_0001.png
RETTELSESBLAD
Der er i lovgivningen lagt op til, at der forud for iværksættelse af sanktioner, herunder ophør
af godkendelse og afgørelse om skærpet tilsyn, har været en dialog med det pågældende
tilbud om de forhold, der opleves som kritisable. På den måde har tilbuddet mulighed for at
tilbuddet
rette op på disse forhold, inden en sanktion iværksættes.
Det forudsættes således, at tilsynene gennem dialog med tilbuddene bidrager til at udvikle
kvaliteten af tilbuddene. Et eventuelt lavt eller højt niveau af iværksatte sanktioner er derfor
sanktioner
ikke udtryk for, at tilsynene ikke har fokus på og arbejder med at udvikle kvaliteten på
tilbuddene.
Det er Socialstyrelsens vurdering, at der ultimo 2014 ses en begyndende variation i brugen
af vilkår og påbud på tværs af socialtilsynene. Socialstyrelsen følger løbende udviklingen af
iværksatte sanktioner og har fokus på at sikre en ensartet anvendelse af sanktioner på tværs
af de fem socialtilsyn.
Ikke-godkendte tilbud og plejefamilier
godkendte
I regodkendelsen af tilbud har der været tilbud, hvor tilsynene har vurderet, at kvaliteten af
hvor
tilbuddet har været for ringe, hvorfor tilsynene har tilbagekaldt godkendelsen.
Tabel 11: Antal ikke-godkendte plejefamilier og tilbud
godkendte
Plejefamilier
Tilbud
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Ophørte tilbud og plejefamilier
Foruden de tilbud og plejefamilier, der ikke har kunnet godkendes af socialtilsynet, er der en
del tilbud og plejefamilier, der generelt er ophørt efter eget ønske. Nedenfor ses en
opgørelse over antallet af ophørte plejefamilier og tilbud i 2014.
1
3
7
11
6
28
3
3
2
1
0
9
I alt
4
6
9
12
6
37
39
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om forskelle, der er mellem de 5 socialtilsyns opsigelser, påbud m.v., til social- og indenrigsministeren
1603946_0002.png
RETTELSESBLAD
Tabel 12: Antal ophørte plejefamilier og tilbud
:
tilbud*
Plejefamilier
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
114
281
217
262
211
1.085
Tilbud
23
157
48
57
88
373
I alt
137
438
265
319
299
1.458
1
Der tages forbehold for kvaliteten og nøjagtigheden af tallene i tabel 12. det skyldes, at der i tilsynene har været en række
udfordringer med at implementere en ensartet registreringspraksis i 2014. Tallene er således forbundet med usikkerhed, og
angiver det omtrentlige niveau for ophørte tilbud og plejefamilier.
Der foreligger ikke strukturerede opgørelser over årsagerne til ophør af disse tilbud, heller
ikke over hvordan ophørte tilbud fordeler sig på henholdsvis offentlige og priva tilbud. Det
private
er dog Socialstyrelsens vurdering at årsagerne til ophørene er sammensatte, og dette kan
vurdering,
eksempelvis
være at:
Nogle tilbud er registreret som ophørt efter en generel oprydning på Tilbudsportalen,
ilbudsportalen,
hvor nogle allerede ophørte tilbud ikke var fjernet af driftsherren, men som en del af
re-godkendelsesprocesse i 2014-2015 er blevet det af socialtilsynet.
godkendelsesprocessen
Nogle tilbud og plejefamilier er ophørt fordi de ikke ønsker at opretholde en
ophørt,
kke
godkendelse under det nye regelsæt og dermed indgå i regodkendelsesprocessen i
2014-2015
Nogle tilbud er ophørt fordi der ikke længere var efterspørgsel efter deres
ophørt,
målgruppe/ydelser, eller at de ikke var økonomisk bæredygtige
Nogle tilbud er ophørt, fordi tilbuddet ikke har været benyttet til det godkendte formål
i en sammenhængende periode på to år for tilbud og 3 år for plejefamilier (jf. § 5, stk.
plejefamilier
6 i lov om socialtilsyn)
Nogle tilbud er blevet nedlagt som selvstændige organisatoriske enheder og indgår i
organisatoriske
stedet for som en afdeling i et andet tilbud (tilbud med flere afdelinger eller
centerkonstruktioner).
Godkendelser med vilkår
Socialtilsynet kan i forbindelse med en godkendelse fastsætte vilkår, hvis opfyldelse er en
opfyldel
betingelse for godkendelsen. For at et socialtilsyn kan give en betinget godkendelse, må det
gelse
anses for overvejende sandsynligt, at tilbuddet efterfølgende vil kunne opfylde betingelsen.
I tabellen nedenfor ses antallet af godkendelser med vilkår i 2014 på henh
henholdsvis
tilbudsområdet og plejefamilieområdet.
40
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om forskelle, der er mellem de 5 socialtilsyns opsigelser, påbud m.v., til social- og indenrigsministeren
1603946_0003.png
RETTELSESBLAD
Tabel 13: Antal godkendelser med vilkår
Plejefamilier
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
1
5
12
5
3
26
Tilbud
54
0
23
4
37
118
I alt
55
5
35
9
40
144
Påbud
Der kan udstedes påbud over for tilbuddene, hvis der ved driftstilsyn eller regodkendelse
konstateres forhold, som tilbuddet skal rette op på som forudsætning for en fortsat
godkendelse, jf. lov om socialtilsyn § 8, stk. 2. Tilsynet anfører en frist for opfyldelsen af
op
påbuddet. Tabellen nedenfor viser antallet af påbud fordelt på tilsynsenhed og tilbudstype.
Tabellen er inklusiv de påbud, der er givet i forbindelse med de ovenfor omtalte skærpede
tilsyn.
Tabel 14: Antal påbud
Plejefamilier
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Skærpet tilsyn
Et tilbud kan blive underlagt et skærpet tilsyn, hvis der viser sig bekymrende eller kritisable
forhold i forbindelse med et driftstilsyn eller en regodkendelse af tilbuddet, jf. lov om
socialtilsyn § 8. Ved et skærpet tilsyn føres et intensiveret tilsyn med tilbuddet, og tilbuddet
skal pålægges et eller flere påbud, som tilbuddet skal rette op på for at kunne opnå en
fortsat godkendelse. Afgørelse om skærpet tilsyn træffes for tre måneder ad gangen.
om
Tabellen nedenfor viser antallet af skærpede tilsyn fordelt på tilsynsenheder og tilbudstyper.
Hvis et skærpet tilsyn forlænges yderligere tre måneder, tæller det som et nyt skærpet tilsyn.
3
0
6
7
3
19
Tilbud
31
26
5
10
39
111
I alt
34
26
11
17
42
130
41
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om forskelle, der er mellem de 5 socialtilsyns opsigelser, påbud m.v., til social- og indenrigsministeren
1603946_0004.png
RETTELSESBLAD
Tabel 15: Antal skærpede tilsyn
Plejefamilier
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
0
0
0
1
1
2
Tilbud
4
8
3
3
5
23
I alt
4
8
3
4
6
25
4.5 Whistleblowerordningen
Med det nye socialtilsyn blev der indført en såkaldt ”whistleblowerordning”, jf. § 11 i lov om
”whistleblowerordning”,
Socialtilsyn.
Socialtilsynene tager imod henvendelser telefonisk, skriftligt og ved personligt fremmøde.
Alle fem tilsyn har etableret en særlig ”whistleblower”-telefon, ligesom der er adgang til en
”whistleblower” telefon,
skriftlig webformular via tilsynenes hjemmesider.
es
Tilsynene registrerer henvendelserne enkeltvis. Dette uanset om der er flere anmeldere om
det samme forhold, eller om en anmelder henvender sig flere gange. Nedenfor vises antallet
af henvendelser for hver tilsynsenhed og tilbudstype.
Tabel 16: Antal henvendelser til whistleblowerordningen
Ukendt
Plejefamilier
Tilbud
tilbudstype
Hovedstaden
13
147
-
Midt
Nord
Syd
Øst
I alt
19
11
20
41
104
240
39
166
132
724
-
25
-
-
25
I alt
160*
259
75
186
173
853
*Herudover er der modtaget 10 henvendelser, der ligger uden for socialtilsynets kompetenceområde.
Henvendelserne har i de fem socialtilsyn givet anledning til anmeldte tilsynsbesøg,
uanmeldte tilsynsbesøg, telefonopkald og anden videre undersøgelse. Opgørelser fra de
fem tilsyn viser, at det primært er pårørende, nuværende/tidligere medarbejdere eller andre
(naboer, bekendte mm.), der benytter ordningen. De fem socialtilsyn anfører, at årsager for
anmeldelserne
hovedsageligt
vedrører
forhold
omkring
ledelse,
de
socialfaglige
kompetencer, pædagogik og økonomi.
r,
42