RETTELSESBLAD
Der er i lovgivningen lagt op til, at der forud for iværksættelse af sanktioner, herunder ophør
af godkendelse og afgørelse om skærpet tilsyn, har været en dialog med det pågældende
tilbud om de forhold, der opleves som kritisable. På den måde har tilbuddet mulighed for at
tilbuddet
rette op på disse forhold, inden en sanktion iværksættes.
Det forudsættes således, at tilsynene gennem dialog med tilbuddene bidrager til at udvikle
kvaliteten af tilbuddene. Et eventuelt lavt eller højt niveau af iværksatte sanktioner er derfor
sanktioner
ikke udtryk for, at tilsynene ikke har fokus på og arbejder med at udvikle kvaliteten på
tilbuddene.
Det er Socialstyrelsens vurdering, at der ultimo 2014 ses en begyndende variation i brugen
af vilkår og påbud på tværs af socialtilsynene. Socialstyrelsen følger løbende udviklingen af
iværksatte sanktioner og har fokus på at sikre en ensartet anvendelse af sanktioner på tværs
af de fem socialtilsyn.
Ikke-godkendte tilbud og plejefamilier
godkendte
I regodkendelsen af tilbud har der været tilbud, hvor tilsynene har vurderet, at kvaliteten af
hvor
tilbuddet har været for ringe, hvorfor tilsynene har tilbagekaldt godkendelsen.
Tabel 11: Antal ikke-godkendte plejefamilier og tilbud
godkendte
Plejefamilier
Tilbud
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Ophørte tilbud og plejefamilier
Foruden de tilbud og plejefamilier, der ikke har kunnet godkendes af socialtilsynet, er der en
del tilbud og plejefamilier, der generelt er ophørt efter eget ønske. Nedenfor ses en
opgørelse over antallet af ophørte plejefamilier og tilbud i 2014.
1
3
7
11
6
28
3
3
2
1
0
9
I alt
4
6
9
12
6
37
39