Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1605354_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1291
Doknr.
318749
Dato
01-03-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 7. februar 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 173 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 173:
”Vil ministeren kommentere artiklen fra www.denoffentlige.dk: 'Ny afsløring af
spin: Styrelser offentliggør alvorlig kritik som stor tilfredshed', fra den 5. februar
2016, og mener ministeren, at Socialstyrelsen har fremlagt resultaterne af midtvejs-
evalueringen af socialtilsynene objektivt og korrekt?”
Svar:
Den 9. februar 2016 afgav jeg følgende skriftlige kommentar til
www.denoffentlige.dk:
”Jeg er ikke enig i den vurdering af de samlede resultater af midtvejsevalueringen,
som artiklen fremstiller. Her to år efter tilsynsreformen og etableringen af de fem soci-
altilsyn viser Socialstyrelsens midtvejsevaluering, at tilsynene er kommet godt i gang,
og at de vigtigste formål med reformen er opfyldt. Det er jeg tilfreds med. Evalueringen
viser også, at der fortsat er områder, hvor implementeringen ikke er helt på plads.
Derudover er mit ministerium ved at undersøge, om lovgivningen skal justeres på
nogle områder. Når det arbejde er afsluttet i foråret, inviterer jeg til politiske drøftelser."
Jeg kan tilføje følgende supplerende kommentarer til artiklen:
Af artiklen fremgår, at ”pænt under halvdelen af deltagerne i undersøgelsen [peger]
på, at de nye tilsyn er bedre end de gamle.”
Jeg skal hertil bemærke, at det på side 7 i Socialstyrelsens notat om hovedresultater-
ne af midtvejsevalueringen anføres, at ” [l]idt under halvdelen af de sociale tilbud og
40 % af plejefamilierne vurderer, at der er sket en forbedring af godkendelses- og
tilsynsopgaven i forhold til tidligere, da opgaven blev varetaget af de enkelte kommu-
ner. De fremhæver blandt andet, at tilsynet er omfangsrigt og grundigt, og de oplever
større grad af ensartethed i tilsynet. Også den højere grad af uvildighed bliver vurderet
som positivt.”
Oplysningerne i notatet er hentet fra Ankestyrelsens undersøgelse af sociale tilbud og
plejefamiliers erfaringer med det nye tilsyn, der indgår som delevaluering 3 i midtvejs-
evalueringen. Her fremgår det af Figur 2.5 på side 12, at 49 % af sociale tilbud og 40
% af plejefamilier vurderer, at det nye socialtilsyn er bedre end det tidligere. 19 % af
de sociale tilbud og 29 % af plejefamilierne vurderer, at der ikke er forskel på det nye
og det tidligere tilsyn. 16 % af de sociale tilbud og 13 % af plejefamilierne vurderer, at
det nye tilsyn er dårligere. 16 % af de sociale tilbud og 18 % af plejefamilierne ved
ikke, om det nye tilsyn er bedre, dårligere eller om der ingen forskel er, i forhold til det
tidligere tilsyn.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen fra www.denoffentlige.dk: Ny afsløring af spin m.v., til social- og indenrigsministeren
1605354_0002.png
Når således 49 % af de sociale tilbud og 40 % af plejefamilierne vurderer, at det nye
socialtilsyn er bedre end det tidligere, skal det holdes op imod, at 16 % af de sociale
tilbud og 13 % af plejefamilierne vurderer, at det nye tilsyn er dårligere.
Artiklen henviser herudover til Ankestyrelsens nyhedsbrev, hvoraf det fremgår, at
"[b]åde tilfredse og utilfredse tilbud kommer i undersøgelsen med forslag til et forbed-
ret tilsyn. Det er blandt andet:
- At tilsynsførende i højere grad er fagligt kvalificerede og eventuelt specialise-
rede i forhold til de tilbud, som de skal føre tilsyn med.
- At socialtilsynet i højere grad giver anvisninger på, hvordan tilbuddet kan løfte
kvaliteten eller nå et givet mål – frem for et ensidigt fokus på kontrol."
Ifølge artiklen er dette ” alarmerende budskaber, der her pakkes ind i positiv kommu-
nikation. Mangel på faglighed betyder i praksis, at mange tusinde socialtilsyn kan fo-
regå i blinde. Således har der det seneste år været flere eksempler på sociale tilbud,
der er truet med lukning, som følge af et tilsyn. I mange tilfælde, uden at de sociale
tilbud reelt får oplyst, hvad de skal gøre anderledes for at opnå godkendelse.”
Af Figur 4.8 på side 42 i Ankestyrelsens undersøgelse af sociale tilbud og plejefamili-
ers erfaringer med det nye tilsyn fremgår, at 68 % af de sociale tilbud og 83 % af ple-
jefamilierne i høj grad oplevede, at de tilsynsførende, der gennemførte tilsynet, var
fagligt kompetente. 24 % af de sociale tilbud og 14 % af plejefamilierne oplevede, at
tilsynsførende, der gennemførte tilsynet i nogen grad var fagligt kompetente. 8 % af
de sociale tilbud og 3 % af plejefamilierne oplevede, at de tilsynsførende i ringe grad
eller slet ikke var fagligt kompetente.
Jeg kan endvidere henvise til, at Socialstyrelsen er i gang med en stikprøveundersø-
gelse af kvaliteten af socialtilsynenes afgørelser. Når denne stikprøveundersøgelse er
afsluttet, vil jeg oversende den til Social- og Indenrigsudvalget.
Når mit ministerium har undersøgt, om den juridiske ramme for socialtilsynet kan for-
bedres, vil jeg invitere til politiske drøftelser.
Jeg henviser afslutningsvis til Socialstyrelsens midtvejsevaluering af tilsynsreformen,
Socialstyrelsens notat om hovedresultaterne af midtvejsevalueringen og Ankestyrel-
sens undersøgelse af sociale tilbud og plejefamiliers erfaringer med det nye tilsyn,
som jeg den 29. januar 2016 har oversendt til Social- og Indenrigsudvalget (alm. del –
bilag 158).
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2