Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1603818_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1240
Doknr.
324476
Dato
25-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. februar 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 171 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 171:
”Vil ministeren redegøre for, om alle kommuner indhenter børneattester på plejefamili-
er?”
Svar:
Kommunerne er forpligtede til at indhente børneattester for plejefamilier efter reglerne
i bekendtgørelse nr. 572 af 04/06/2014 om indhentelse af børneattest ved ansættelse
og beskæftigelse af personer i visse tilbud efter lov om social service og i frivillige
sociale organisationer.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at socialtilsynene skal indhente børneattester i
forbindelse med, at tilsynet godkender plejefamilien eller den kommunale plejefamilie
som generelt egnet efter servicelovens § 66 a, stk. 1, nr. 1. På samme måde er det
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune, som skal indhente børneattester i
forbindelse med godkendelsen af plejefamilier, kommunale plejefamilier eller net-
værksplejefamilier som konkret egnede til et eller flere nærmere angivne børn eller
unge, jf. servicelovens § 66 a, stk. 1, nr. 2, og stk. 2.
Socialtilsyn og kommuner skal i forbindelse med godkendelsen også indhente børne-
attester for personer, som er bosiddende hos den godkendte plejefamilie eller kom-
munale plejefamilie, herunder ægtefæller, samlevere, logerende og hjemmeboende
børn over den kriminelle lavalder.
Der er ikke udarbejdet landsdækkende opgørelser over kommunernes indhentelse af
børneattester for plejefamilier.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann